Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutValmistajien tukemat Ubuntu-tietokoneet: kannettavatietokone.fi uudet ja käytetyt sekä Lenovo-verkkokauppa
Minusta taas kuulostaa todella isolta projektilta, johon tarvitaan suhteellisen kovan luokan asiantuntemusta arkkitehtuurin suunnittelussa, rajapinnoissa ja monien yksityiskohtien toteuttamisessa. Jos kehikko olisi valmiina, lisäkomponentteja olisi ehkä mahdollista toteuttaa yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa opiskelijaprojekteina.Moottoriteiden liikenteenohjaukseen on olemassa tällainen avoin järjestelmä: https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS_%28transportation_software%29
Lainaus käyttäjältä: nm - 07.02.16 - klo:17.24Minusta taas kuulostaa todella isolta projektilta, johon tarvitaan suhteellisen kovan luokan asiantuntemusta arkkitehtuurin suunnittelussa, rajapinnoissa ja monien yksityiskohtien toteuttamisessa. Jos kehikko olisi valmiina, lisäkomponentteja olisi ehkä mahdollista toteuttaa yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa opiskelijaprojekteina.Moottoriteiden liikenteenohjaukseen on olemassa tällainen avoin järjestelmä: https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS_%28transportation_software%29Eikö tuo nyt suurin haaste ole saada luoduksi softa, jossa saa koko kylän valot mallinnettua? Tieto siitä eteenpäin tolpille on sitten aivan oma lukunsa, mutta se on sivuseikka. Hyvin yksinkertaista tekniikkaa luulisin valojen ohjauksessa olevan, joten se tuskin koituu ongelmaksi.
Jokainen on ollut avoimen lähdekoodin projekteissa ymmärtää että porukka häviää kuin henkäys Saharaan jos joku sattuu sanomaan johonkin vääriin. Tai sitten löytyy uusia projekteja joissa voi käydä kääntymässä. Lähdekoodia pitää myös ylläpitää jos sitä halutaan käyttää try outtia kauemmin. Tämä tarkoittaa sitouttamista ja avoimen lähdekoodin ympärille tarvitaan organisaatio. Sinänsä koodin lisenssillä ei ole merkitystä mutta liikenteen ohjausjärjestelmän haluaisin olevan aika hyvin testattu.
Lainaus käyttäjältä: spark - 08.02.16 - klo:18.44Lainaus käyttäjältä: nm - 07.02.16 - klo:17.24Minusta taas kuulostaa todella isolta projektilta, johon tarvitaan suhteellisen kovan luokan asiantuntemusta arkkitehtuurin suunnittelussa, rajapinnoissa ja monien yksityiskohtien toteuttamisessa. Jos kehikko olisi valmiina, lisäkomponentteja olisi ehkä mahdollista toteuttaa yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa opiskelijaprojekteina.Moottoriteiden liikenteenohjaukseen on olemassa tällainen avoin järjestelmä: https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS_%28transportation_software%29Eikö tuo nyt suurin haaste ole saada luoduksi softa, jossa saa koko kylän valot mallinnettua? Tieto siitä eteenpäin tolpille on sitten aivan oma lukunsa, mutta se on sivuseikka. Hyvin yksinkertaista tekniikkaa luulisin valojen ohjauksessa olevan, joten se tuskin koituu ongelmaksi.Risteyksissä olevat ohjauskoneet ovat eri vuosilta ja jotkut hyvinkin erilaisia. Osaan menee ohjaus kuparilla, osaan kuidulla, osassa on vanhanaikaisia tyhmiä komponentteja, osassa oma äly. Jotkut ohjautuvat paikallisesti liikenteen mukaan, osassa komento kuitataan keskukselta. Näin luultavasti Helsingissäkin.
Lainaus käyttäjältä: syrtek66 - 08.02.16 - klo:23.03Jokainen on ollut avoimen lähdekoodin projekteissa ymmärtää että porukka häviää kuin henkäys Saharaan jos joku sattuu sanomaan johonkin vääriin. Tai sitten löytyy uusia projekteja joissa voi käydä kääntymässä. Lähdekoodia pitää myös ylläpitää jos sitä halutaan käyttää try outtia kauemmin. Tämä tarkoittaa sitouttamista ja avoimen lähdekoodin ympärille tarvitaan organisaatio. Sinänsä koodin lisenssillä ei ole merkitystä mutta liikenteen ohjausjärjestelmän haluaisin olevan aika hyvin testattu.Tämä nyt ei ihan ole liikenteenohjausta, mutta kun avoimesta projektista ja liikenteestä puhutaan, en malta olla mainitsematta myös käynnissä olevaa kilpailua Google Maps Transit -pohjaisen Matkahuollon hankkeen ja täysin avoimiin rajapintoihin, avoimeen koodiin ja Open Street Map -karttajärjestelmään pohjautuvan Digitransit -hankkeen välillä.