Kirjoittaja Aihe: touchpad jäätyy, netbook/vivobook e403s xubuntuun 15.10  (Luettu 3527 kertaa)

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
elikkäs.
Mullon asus netbook/vivobook e403s oikein kiva kone.
sain asennettua ubuntun mutta oli raskas joten siirryin xubuntuun 15.10 ja se on sivuseikkaa kun ongelma on sama.

ensin ei tunnista lainkaan touchpadia vaan hiirenä menee.

no ohjeilla sain korjattua alkuun, eli asensin uudemman kernelin

http://askubuntu.com/questions/708662/two-finger-scrolling-and-other-multitouch-gestures-are-not-working-on-asus-lapto/714773#714773

no touchpad alkoi toimia ja tunnistui mutta jäätyy yhtäkkiä.

joten lähdin etsimään apuva ja löysin

http://askubuntu.com/questions/720866/kernel-problems-on-asus-e403s

jossa kehotettiin ottamaan bluetooth pois päältä ja jotain muuta.

no yrittänyt toimia ohjeiden mukaan mutta toisin kuin jutun kirjoittajalla, niin minä en vain saa hommaa toimimaan joten oletan tehneeni jotain väärin.

koskapa olen ollut kauan pois linuxista ja minulla on lukihäiriö oletan vian olevan minussa joten pyydänkin nyt ystävällisesti jotakuta tekemään minulla yksinkertaisen ohjeen miten saisin koneen täysin käyttökuntoon.

kaikki muu tuntuisi toimivan... netti hieman ailahtelee mutta soneran kaapelin asiakkaana olen tottunut jo netin ailahtelevaisuuteen.

edit. hauska sivuhuomio. itseasiassa näyttäisi olevan mielenkiintoisesti niin, että sen veran olen edistynyt että vaikka touchpad jäätyykin yhtäkkiä niin nyt se myös lähtee itsestään toimimaan hetken kuluttua. edelleen kyllä melko ärsyttävää :D


Otsikkoon infoa -Storck
« Viimeksi muokattu: 05.02.16 - klo:05.34 kirjoittanut Storck »
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: touchpad jäätyy
« Vastaus #1 : 04.02.16 - klo:20.08 »
Lakkaako vain touchpad toimimasta vai jäätyykö kone kokonaan? Eli toimiiko näppäimistö edelleen (kokeile vaikka vaihtaa virtuaalikonsolia näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+F2) ja juokseeko kellonaika paneelissa?

On mahdollista, että Askubuntun nimimerkin Jaws ongelma ratkesi oikeasti jollain muulla toimenpiteellä, joka vain unohtui matkan varrella. Voit tarkistaa vaikka grep-komennolla, että asetukset ovat paikallaan:

Koodia: [Valitse]
grep dw_dmac /etc/modprobe.d/blacklist.conf
Tuon pitäisi siis listata lisäämäsi rivit:

blacklist dw_dmac
blacklist dw_dmac_core

Tarkista myös, onko kyseisiä moduuleja ladattuna:

Koodia: [Valitse]
lsmod | grep dw_dmac
Tämän ei pitäisi listata mitään.

juyli

  • Vieras
Vs: touchpad jäätyy
« Vastaus #2 : 04.02.16 - klo:20.19 »
ensin ei tunnista lainkaan touchpadia vaan hiirenä menee.
no ohjeilla sain korjattua alkuun, eli asensin uudemman kernelin ...

Jos jotenkin sait hiiren toimimaan ongelmasi ratkaisemiseksi, en missään tapauksessa suosittele epävirallista kernel-versiota (esim. 4.3.x -asentamista) "hyvin toimivaan" Ubuntu-jakeluun. Koskapa en ole kovin innostunut Ubuntun Unitystä, käytän Ubuntussa XFCE-työpöytää, ja useimmiten asennan koneelle suoraa Xubuntu-jakelun. Ubuntut tosin päivitän koneille, joissa on jo asennettu Ubuntu/Xubuntu.
Virallinen Ubuntun kernel-versio lienee mallia: 4.2.0-27-generic
Keväällä huhtikuun lopulla julkaistava Ubuntu 16.04 LTS -versio sitten tarjoaa kernel-version, joka myös (takuuvarmasti? ) toimii. Ja mahdollisesti tukee tarvittavilta osilta laitettasi.

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: touchpad jäätyy
« Vastaus #3 : 04.02.16 - klo:22.20 »
Lakkaako vain touchpad toimimasta vai jäätyykö kone kokonaan? Eli toimiiko näppäimistö edelleen (kokeile vaikka vaihtaa virtuaalikonsolia näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+F2) ja juokseeko kellonaika paneelissa?

On mahdollista, että Askubuntun nimimerkin Jaws ongelma ratkesi oikeasti jollain muulla toimenpiteellä, joka vain unohtui matkan varrella. Voit tarkistaa vaikka grep-komennolla, että asetukset ovat paikallaan:

Koodia: [Valitse]
grep dw_dmac /etc/modprobe.d/blacklist.conf
Tuon pitäisi siis listata lisäämäsi rivit:

blacklist dw_dmac
blacklist dw_dmac_core

Tarkista myös, onko kyseisiä moduuleja ladattuna:

Koodia: [Valitse]
lsmod | grep dw_dmac
Tämän ei pitäisi listata mitään.

elikkäs tosiaan vain touchpad jäätyy. välillä alkaa itsekseen toimimaan myöhemmin.. mutta myöhemmin voi tarkoittaa tunteja. .

antamasi käskyt tein ja jälkimmäinen ei tehnyt mitään? ''
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: touchpad jäätyy
« Vastaus #4 : 04.02.16 - klo:22.24 »
ensin ei tunnista lainkaan touchpadia vaan hiirenä menee.
no ohjeilla sain korjattua alkuun, eli asensin uudemman kernelin ...

Jos jotenkin sait hiiren toimimaan ongelmasi ratkaisemiseksi, en missään tapauksessa suosittele epävirallista kernel-versiota (esim. 4.3.x -asentamista) "hyvin toimivaan" Ubuntu-jakeluun. Koskapa en ole kovin innostunut Ubuntun Unitystä, käytän Ubuntussa XFCE-työpöytää, ja useimmiten asennan koneelle suoraa Xubuntu-jakelun. Ubuntut tosin päivitän koneille, joissa on jo asennettu Ubuntu/Xubuntu.
Virallinen Ubuntun kernel-versio lienee mallia: 4.2.0-27-generic
Keväällä huhtikuun lopulla julkaistava Ubuntu 16.04 LTS -versio sitten tarjoaa kernel-version, joka myös (takuuvarmasti? ) toimii. Ja mahdollisesti tukee tarvittavilta osilta laitettasi.

tarkoitin, pahoittelen epäselkeyttäni, että ainoa ohje asiassa oli tämä kernelin päivitys, ja sillä sain touchpadin toimimaan hetkittäin. Mutta toisin kuin tällä Jawsilla. minulla edelleen hyytyy touchpad. mutta buuttaus ongelma korjaantui.

tätä tämä lukihäiriöisen elämä on.

Sillä ajattelin, että jos joku keksisi asiaan jotain sanottavaa ja osaisi yksinertaisen ohjeen minulle antaa. no jokatapauksessa. windowssiin en palaa, sitten käyttelen konetta usb hiirellä kunnes löytyy ratkaisu :D
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."