Kirjoittaja Aihe: Bitlocker lukitsi tietokoneen yrittäessäni asentaa siihen Ubuntua  (Luettu 4919 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Voisiko joku auttaa. Vaimoni Asus Transformer bookissa on Windows 10, joka päivitettiin windows 8.1:stä.Vasta netin avulla pääsin käsiksi sen biosiin ja yritin poistaa kaikki windowsin käynnistämiseen viittaavat kohdat. Bilocker ruutu pamahti päälle ja yritin olla välittämättä siitä, mutta se lukitsi koneen, niin etten pääse edes setupiin.

Pääsin dosiin ja yritin ssieltä käynnistää grubin, mutta en onnistunut. Sinänsä en piittaa winowsista vaikka siinä tulikin ilmainen Word, koska vaimoni halusi mieluummin Ubuntun. Ongelma on siinä, etten ehtiny kopioida hänen tiedostojaan, joita koneessa oli paljon, lähinnä valokuvia.

Asusissa ei ole cd asemaa, mutta minulla on kyllä siirrettävä usbin kautta toimiva. Olisiko siitä jotain apua? Jos voisin käynnistää Ubuntun vaikka vain levyltä, voisin saada kopioitua tieostot, tai ainakin ennen bitlockeria sellainen olisi onnistunut.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Eikös  bitlocker salaa tiedostoja? Jos tiedostot salattuja tiedostojen palautus hankalaa.
Dossissa toimii loadlin ei grub. Käynnistyvä USB-tikku on helppo tehdä. CD-levyjä en
ole juuri käyttänyt. Parasta olisi saada se Windows käyntiin ja sillä kopioida esim. tikulle
valokuvat ym.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Voisiko joku auttaa. Vaimoni Asus Transformer bookissa on Windows 10, joka päivitettiin windows 8.1:stä.Vasta netin avulla pääsin käsiksi sen biosiin ja yritin poistaa kaikki windowsin käynnistämiseen viittaavat kohdat. Bilocker ruutu pamahti päälle ja yritin olla välittämättä siitä, mutta se lukitsi koneen, niin etten pääse edes setupiin.

Pääsin dosiin ja yritin ssieltä käynnistää grubin, mutta en onnistunut. Sinänsä en piittaa winowsista vaikka siinä tulikin ilmainen Word, koska vaimoni halusi mieluummin Ubuntun. Ongelma on siinä, etten ehtiny kopioida hänen tiedostojaan, joita koneessa oli paljon, lähinnä valokuvia.

Asusissa ei ole cd asemaa, mutta minulla on kyllä siirrettävä usbin kautta toimiva. Olisiko siitä jotain apua? Jos voisin käynnistää Ubuntun vaikka vain levyltä, voisin saada kopioitua tieostot, tai ainakin ennen bitlockeria sellainen olisi onnistunut.

Minulle kävi samalla tavalla Asuksen kanssa, edes cmos-pariston irroittaminen ei auttanut, kone on täysin pimeä.
Sähköä saa, merkkivalo palaa ja siinä kaikki.

Asus ei ole kuin 3-vuotta vanha ja hyvin toiminut tähän saakka, mutta nyt taitaa mennä uuden hankinnaksi :(
73's de Kari OH2BNE

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Ongelma on siinä, että Asus Transformerbook, todennälöisesti T100, ei päästä enää edes biosiin, vaan bitlocker hyökkää heti. Minun olisi pitänyt sulkea bitlocker Windowsissa ennen kuin yritin asentaa ubuntua. Tosin edellinenkään yritys ei antanut ladata Ubuntua, mutta onnistuin kuitenkin palauttamaan bitlockerin ja sitä kautta järjestelmän. On todella ikävää, jos Windows 10 suojaa koneen niin hyvin, että siihen ei voi asentaa muuta käyttöjärjestelmää. Paradoksaalista Windowsin helppokäyttöisyyden suhteen on muuten, että vaimoni mielestä se on liian hankala opetella, kun sen sijaan Ubuntusta hän piti. Minäkin hermostuin Windows kymppiin, koska minun pitäisi opetella se kunnolla, enkä ole löytänyt tarpeeksi painavaa syytä siihen. Minulla on yksi kone doublebootina ja Windowsin puolella on jostain syystä hiiren valintanäppäin muuttunut oikeaksi näppäimeksi. Kai sen saa muutettua takaisin, mutta en ole viitsinyt etsiä vielä.
Yksi mahdollisuus, joka jo tässä mainittiin ongelmani suhteen, on irooittaa kovalevy ja laittaa se kiinni toiseen koneeseen. Mutta onko bitlocker edelleen hyökkäysasemissa? Toinen vaihtoehto, mitä en ole vielä kokeillut, osaisiko linuxin mainio "boot repair" tehdä jotain asialle? Minä kun en ole atk-ihminen, vaan ainoastaan "käyttäjä", joka aloitti Amigalla ja Atarilla, siirtyi sitten MS-dosiin ja siitä windowsiin, minkä jälkeen löysin Susen, sitten Mandraken, joka muuttui Mandrivaksi. Niiden jälkeen olen pääasiallisesti käyttänyt Ubuntua muistaakseni versiosta 6 alkaen, välillä myös Kubuntua. Käyttäjän taidot eivät kuitenkaan oikein riitä nykyiseen ongelmaani, mutta en pelkää käyttää päätettä, jos joku neuvoo, mitä pitäisi tehdä.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Ainakin ensiksi otat rauhallisesti ja et avaa konettasi enää ennen kuin päätät mitä teet. Jos kone on päällä anna sen olla päällä. Do nothing.

Onko sinulla olemassa ns 'BitLocker recovery key' ? Mieti missä se mahtaisi olla, mahdollisesti se voi olla ns recovery partiolla. Jos ei löydy niin uskoakseni boot repair ei osaa tehdä mitään. Tai kukaan ei voi tehdä mitään.

Edit ehkä täältä löytyy apua ? (Do not do anything until !! ) Älä tee mitään vielä.

http://woshub.com/data-recovery-on-a-damaged-hard-disk-encrypted-with-bitlocker/

(Tämä taitaa vaatia toisen tietokoneen ja aseman mihin voi laittaa kannettavan kovalevyn)

« Viimeksi muokattu: 25.01.16 - klo:13.26 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Jos tiedostoilla ei olisi väliä itse tekisin karkeasti niin, että levy irti koneesta ja toiseen koneeseen kiinni, ja jyräisin kovalevyn tyhjäksi. Luulisi auttavan. Ellei noissa ole jotain ihme kikkailua.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Jos tiedostoilla ei olisi väliä itse tekisin karkeasti niin, että levy irti koneesta ja toiseen koneeseen kiinni, ja jyräisin kovalevyn tyhjäksi. Luulisi auttavan. Ellei noissa ole jotain ihme kikkailua.

Minulla ei tuokaan toiminta auttanut, ei tunnista tikkua, ei dvd:tä, ei käytännössä mitään.
Kiintolevy toisessa koneessa toimii niinkuin pitääkin.

Kai se on laitettava tuo raato kierrätykseen. ;(
 
73's de Kari OH2BNE

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili

Minulla ei tuokaan toiminta auttanut, ei tunnista tikkua, ei dvd:tä, ei käytännössä mitään.
Kiintolevy toisessa koneessa toimii niinkuin pitääkin.

Kai se on laitettava tuo raato kierrätykseen. ;(
Onpas hankalia noi suojaukset. Onneksi auton käynnistysken esto menee sentään joskus pois päältä.
Joskus tuo varkaudenesto sekoilee ja ei kiva kun ei pääse liikkeelle. Odotellessa voi vaikka Googletella mahdollisia
ohituskeinoja.

Olisko BIOS-piirin vaihto mahdollista. Tai päivitellä se toisessa koneessa. Vaikuttaa että jotain rikki.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Minulla ei tuokaan toiminta auttanut, ei tunnista tikkua, ei dvd:tä, ei käytännössä mitään.
Kiintolevy toisessa koneessa toimii niinkuin pitääkin.

Kai se on laitettava tuo raato kierrätykseen. ;(

Tuo on kuitenkin ihan eri ongelma, joka ei liity Bitlockeriin tai TPM:ään. Uusi aihe olisi parempi paikka keskustelulle.

Kokeile ottaa kone irti laturista, akku  irti ja pidä virtapainiketta painettuna minuutin ajan.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Minulla ei tuokaan toiminta auttanut, ei tunnista tikkua, ei dvd:tä, ei käytännössä mitään.
Kiintolevy toisessa koneessa toimii niinkuin pitääkin.

Kai se on laitettava tuo raato kierrätykseen. ;(

Tuo on kuitenkin ihan eri ongelma, joka ei liity Bitlockeriin tai TPM:ään. Uusi aihe olisi parempi paikka keskustelulle.

Kokeile ottaa kone irti laturista, akku  irti ja pidä virtapainiketta painettuna minuutin ajan.

Kaikki mahdolliset konstit on kokeiltu, olen jo luovuttanut ja uusi kone on  tilattu joten omalta osaltani päätän tämän jutun tähän.

kiitokset kommenteista kaikille
73's de Kari OH2BNE