Ongelma on siinä, että Asus Transformerbook, todennälöisesti T100, ei päästä enää edes biosiin, vaan bitlocker hyökkää heti. Minun olisi pitänyt sulkea bitlocker Windowsissa ennen kuin yritin asentaa ubuntua. Tosin edellinenkään yritys ei antanut ladata Ubuntua, mutta onnistuin kuitenkin palauttamaan bitlockerin ja sitä kautta järjestelmän. On todella ikävää, jos Windows 10 suojaa koneen niin hyvin, että siihen ei voi asentaa muuta käyttöjärjestelmää. Paradoksaalista Windowsin helppokäyttöisyyden suhteen on muuten, että vaimoni mielestä se on liian hankala opetella, kun sen sijaan Ubuntusta hän piti. Minäkin hermostuin Windows kymppiin, koska minun pitäisi opetella se kunnolla, enkä ole löytänyt tarpeeksi painavaa syytä siihen. Minulla on yksi kone doublebootina ja Windowsin puolella on jostain syystä hiiren valintanäppäin muuttunut oikeaksi näppäimeksi. Kai sen saa muutettua takaisin, mutta en ole viitsinyt etsiä vielä.
Yksi mahdollisuus, joka jo tässä mainittiin ongelmani suhteen, on irooittaa kovalevy ja laittaa se kiinni toiseen koneeseen. Mutta onko bitlocker edelleen hyökkäysasemissa? Toinen vaihtoehto, mitä en ole vielä kokeillut, osaisiko linuxin mainio "boot repair" tehdä jotain asialle? Minä kun en ole atk-ihminen, vaan ainoastaan "käyttäjä", joka aloitti Amigalla ja Atarilla, siirtyi sitten MS-dosiin ja siitä windowsiin, minkä jälkeen löysin Susen, sitten Mandraken, joka muuttui Mandrivaksi. Niiden jälkeen olen pääasiallisesti käyttänyt Ubuntua muistaakseni versiosta 6 alkaen, välillä myös Kubuntua. Käyttäjän taidot eivät kuitenkaan oikein riitä nykyiseen ongelmaani, mutta en pelkää käyttää päätettä, jos joku neuvoo, mitä pitäisi tehdä.