Kirjoittaja Aihe: Apuohjelma USB:n tyhjäämiseksi / formatoimiseksi (RATKAISTU - Gparted ohjelma)  (Luettu 3731 kertaa)

onsese

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Etsiskelin keinoja nopeasti tyhjätä ja formatoida muutama suuri muistitkku. Keinoja on vaan ei nopeita. Tässä voisi olla apuohjelman tai valmiin komentorivin kirjoittamisen paikka, ettei tarvitsisi säätää päätteen kanssa ja varoa tyhjentämästä kiintolevyä.
« Viimeksi muokattu: 14.01.16 - klo:23.05 kirjoittanut onsese »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Apuohjelma USB:n tyhjäämiseksi / formatoimiseksi
« Vastaus #1 : 14.01.16 - klo:14.44 »
gparted on hyvä ja nopea.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Apuohjelma USB:n tyhjäämiseksi / formatoimiseksi
« Vastaus #2 : 14.01.16 - klo:14.52 »
gparted on hyvä ja nopea.

Se ei käsittääkseni tyhjää kiintolevya, vaan kirjoittaa lähinnä uuden tyhjän tiedostotaulun. Tiedostot on vielä ongittavina. Tosin yleensä gparted riittää, kun harvalla käyttäjällä on tulenarkoja tiedostoja.

onsese

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Apuohjelma USB:n tyhjäämiseksi / formatoimiseksi
« Vastaus #3 : 14.01.16 - klo:23.04 »
Kiitos :)
Latasin gparted ohjelman, ja näyttää siltä, että homma tehdään luomalla uusi, tyhjä taulu. Tulee vanhat DOS ajat ja Norton mieleen. Sillä pystyi onkimaan tiedostoja, jos tiesi mitä päätettä ne käyttävät, esim. kuva.jp?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Eikös vanhan osiotaulun pysty palauttamaan? Itse kirjottaisin ainakin tikun alun täyteen roskaa/ nollaa. Sitten uusi osiotaulu ja tiedostojärjestelmä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Eikös vanhan osiotaulun pysty palauttamaan? Itse kirjottaisin ainakin tikun alun täyteen roskaa/ nollaa. Sitten uusi osiotaulu ja tiedostojärjestelmä.

Pystyy, kun löytyy tietoa ja taitoa. Samaan viittasin epäsuorasti aikaisemmallani viestillä. Ja nykyään taitaa kannattaa kirjoittaa roskaa ennemmin kuin nollaa. Vanhoissa ssd:ssä käsittääkseni riitti, kun kirjoitti nollaa, mutta olen siinä luulossa, ettei se enää riitä, kun ssd:hen on laitettu enemmän älyä, joku voi tarkentaa tai korjata, jos olen väärässä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Eikös vanhan osiotaulun pysty palauttamaan? Itse kirjottaisin ainakin tikun alun täyteen roskaa/ nollaa. Sitten uusi osiotaulu ja tiedostojärjestelmä.

Pystyy, kun löytyy tietoa ja taitoa. Samaan viittasin epäsuorasti aikaisemmallani viestillä. Ja nykyään taitaa kannattaa kirjoittaa roskaa ennemmin kuin nollaa. Vanhoissa ssd:ssä käsittääkseni riitti, kun kirjoitti nollaa, mutta olen siinä luulossa, ettei se enää riitä, kun ssd:hen on laitettu enemmän älyä, joku voi tarkentaa tai korjata, jos olen väärässä.
TestDisk palauttanee osiotaulun. Jos levyltä löytyy kopio hakemistosta tiedostojen palauttaminen helppoa. Muistaakseni joku dossin format versio teki kopion
hakemistotaulusta levyn loppuun. Yleensä se merkitään vain poistetuksi. Muistan kun lahjoitin pois noin 100 korppua. Siinä sitten mietti jaksaisiko ne kaikki tyhjentää...