Lisätäänpä vielä tänne yksi juttu, ja profiileista ja niiden käytöksestä. Eilen totesin Darktablen nielleen oman profiilin ihan hyvin, ja sitä pystyi käyttämään. Tänään tuli Corelilta vastaus, ettei AfterShot Pro:ssa ei ole mahdollisuutta omiin profiileihin, joku neitonen sieltä vastasi, ja kirjoitti perään litanian Microsoftin värimoottorin toiminnasta, vaikka olin maininnut Linuxissa olevani. No, vähänpä hän ohjelmastaan tiesi. Itse sattumalta löysin nimittäin. Oikealta Color-välilehti, sieltä pahnan pohjimmaisena Color Management, ja edelleen alimmaisena Custom input profile. Vieressä on kansion kuva, jolla vain suunnistin oman profiilini kansioon, ja valitsin Kotistudio.icc:n. Samalla ilmestyi ruksi Custom input profilen viereen, ja kuvan sävyt muuttuivat. Kuitenkin Darktableen verraten eroa on, eli esimerkiksi valotusta AfterShotissa joutui säätämään toisiin lukemiin Darktableen verrattuna. Säädettynä tuli kuitenkin hyvin realistinen kuva näin läppärin ruudulta katsellen, mutta totuus paljastuu, kun laitan kuvankäsitteynäytön perään huomenissa.
Jotenkin nyt vain on sellainen tunne, että ohjelmat käyttävät profiileita eri tavoin, ja miksi on niin, siihenkin toivoisin valaistusta.
Summa summarum: Darktablen lisäksi AfterShot Pro osaa omat input-profiilit, mutta käyttää niitä ehkä jotenkin eri tavoin. Miten, sitä en tiedä, vielä
EDIT: AfterShot Pro ainakin hävittää kuvasta kontrastin tavalla, jota on vaikea palauttaa säätimillä. Vertailukohtana siis ACR. Qpcardin kaveri kertoi, että raw-konvertterit toimivat omilla tavoillaan, eikä mikään yleinen icc kelpaa. Onneksi nyt tuo yleisin, eli Adoben konvertteri (Photoshop, Lightroom) ainakin toimii dcp-profiileilla ok. Muut ammattikäytössä sen jälkeen yleisimmin olevat (Capture One ja Hasselbladin systeemi) ovat kuulemma seuraavaksi työn alla.