Kirjoittaja Aihe: Gimp 2.9.2?  (Luettu 5948 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Gimp 2.9.2?
« : 10.12.15 - klo:14.13 »
Onkohan kukaan törmännyt Ubuntulle paketoituun Gimpin 2.9.2 versioon? Mulla on gulassireposta päivittynyt 2.8.16, mutta 2.9.2 toisi jo mukanaan kunnon värisyvyyden ja OpenCL-tuen. Kiinnostaisi päästä kokeilemaan. Photari on tällä hetkellä työkaluna, mutta kun en paljoa läträä tasojen kanssa, niin Gimp voisi hyvinkin alkaa täyttää Photarin paikan ainakin osittain. Ufraw-pluginiin en ole tutustunut siihenkään, joten en tiedä, miten pärjäisi Photoshopin Camera Raw pluginin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 10.12.15 - klo:14.20 kirjoittanut New_user »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #1 : 10.12.15 - klo:14.31 »
2.9.3 näyttää löytyvän tällä hetkellä gimp-edge PPA:sta
https://launchpad.net/~otto-kesselgulasch/+archive/ubuntu/gimp-edge

Mutta kuten ko. sivulla varoitetaan, voi olla epävakaa koska on kehitysversio.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #2 : 13.12.15 - klo:12.06 »
Linuxilla hyvä tuki RAW-kuville. Ufraw käyttää samaa kirjastoa kuin moni muukin RAW-editori. Itsellä toimii hyvin uudempi Nikon ja myös Fujin X-trans kenno (osaksi). RAW-kuvissa esim. DarkTable osaa käyttää näytönohjainta apuna. Isompikennoiselle kameralle apu on hyvä lisä. Uudempaa LightRoomia en ole viitsnyt hankkia vaikka kaveri sitä kehui. Ei ole kiva, että softa pitää päivittää jos hankkii uuden kameran tai keplotella dng-formaatin kanssa. Spyder ja pari muutakin kalibroijaa toimii Linuxissa jos on kiinnostusta värinhallintaan. Gimp 2.9.2 vielä kokeilematta kun käytän vähän. OpenCL tuki kuintenkin jo olemassa. Ei mikään uusi asia.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #3 : 14.12.15 - klo:12.39 »
Kiitos vastanneille. Taidan odotella vakaata Gimpin versiota, kuin ei kiire ole. Ehkä se onkin sitten jo 2.10?

Raw-plugin saisi olla sellainen, että se toimii saumattomasti Gimpin kanssa Photoshopin Camera Raw:n tapaan, eli kun klikkaa raw-kuvaa, aukeaa ensin konvertteri, jossa voisi tehdä säädöt mahdollisimman pitkälle, jonka jälkeen kuva avautuisi täydellä värisyyvyydellä suoraan Gimpiin. En ole kokeillut Linux-puolen konverttereista muuta kuin maksettua Corelin AfterShot Prota. Photoshopin Camera Raw tekee kuitenkin mielestäni väreistä miellyttävämmän oloiset.  Ainakin punainen on Corelissa turhan voimakas. Raw-muotona kamerassa käytän DNG:ä, kun sille on kuitenkin aika laaja tuki. En löydä Pentaxin 16 Mpix DNG:n ja PEF:n välillä avattuna mitään eroa, joten se ei ole keplottelua :) Niin, ja värinhallinta profiileineen on käytössä. Näyttöä en ole erikseen profiloinut, kun tämä Asuksen IPS-littu antaa näytön srgb-tilassa mielestäni aika tarkasti värit. Gamman olen säätänyt Nvidian asetuksilla 2.2:een.
« Viimeksi muokattu: 14.12.15 - klo:12.48 kirjoittanut New_user »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #4 : 14.12.15 - klo:20.25 »
Jos kamera tekee dng formaatissa, niin hyvä. Jos Nikonin nef kuvan muuttaa dng:ksi osa metadatasta katoaa ja paluuta nef-formaattiin ei enää ole. Etuna on, että kuvan saa auki vanhemmallakin LR, PhotoShop ym. jos ei viitsi hankkia päivitystä. Pentaxista ei kokemusta. Nikoneja on ollut useampi. DX ja FX kennoisia. Pokkareista Canonin G sarjaa jonka on nyt korvannut Fuji jossa poikkeava X-Trans kenno. Kaikki olen saanut näkymään.

Ufraw toimii hyvin Nikon kameroilla. Muistaa edelliset asetukset. Myös DigiKam käyttää sitä. Kun DigiKamin tietokanta hajosi konepäivityksessä olen käyttänyt lähinnä vain DarkTablea. ks. http://www.darktable.org/2011/03/why-gimp-doesn%E2%80%99t-play-well-with-darktable/

Jokaisella omat tapansa. AfterShot Prota en ole kokeillut. Mainostaa itseään nopeana. Olisi kiva nähdä nopeusvertailu. OpenCL nopeuttaa kivasti. Tosin kannattaa hieman testailla onko tuloksissa eroja. Kyllä perusasetukset kannattaa tehdä minusta RAW-editorissa. Sitten vasta Gimppiin jos tarvetta. Kyllä useampaan kuvaan kopsaa suht nopeasti samat asetukset ja tagit. Linssikorjaukset, terävöinti, kohinanpoisto, .... vievät kuitenkin aikaa.  Itsellä näyttönä Eizon isp. Sellainen halvempi (?) takuuta 5 vuotta.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #5 : 14.12.15 - klo:21.18 »
Gimpillä haluaisin tehdä niitä juttuja, mitä Photoshopilla. Eli raw-muodossa niin pitkälle kuin voi, ja sitten photariin, jossa kuitenkin tulee sitten se viimeistely ja rajaus/pienennys usein paperikuvaa varten. Viimeistelyyn voi tietysti kuulua monia asioita, mutta esim. perusjuttuja on vaikka kuvattavan ihon virheiden korjailu, vinjettiä hiukan nurkkiin ym ym. ja sitten paperikuvaa varten rajaus/pienennys, muunnos sRGB:hen ja 8 bitin syvyyteen ja lopuksi tallennus hyvänlaatuiseksi jpegiksi. Korjailtu täyskokoinen tallennetaan pakkamattomaksi tiffiksi alkperäisprofiilissa (Adobe tai nykyään itsellä ProPhoto). Gimpillä rajoituksena on ollut värisyvyys, ja se on nyt viimein tulossa kuntoon. Mieluusti muuttaisin työnkulun Gimpille, mutta luultavasti ottaa aikaa, ennen kuin se voisi kokonaan tapahtua. Tulevalla Gimpillä näyttäisi olevan upeat algoritmit kuvan koon muuttamiseen :)

Pentaxissa on pitänyt lasimaailma, kun noita aika hintavia Limited-laseja tuli aikanaan hommattua, enkä ole katunut :) DNG-formaatti on natiivi K5:llä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #6 : 14.12.15 - klo:22.39 »
Gimpillä haluaisin tehdä niitä juttuja, mitä Photoshopilla. Eli raw-muodossa niin pitkälle kuin voi, ja sitten photariin, jossa kuitenkin tulee sitten se viimeistely ja rajaus/pienennys usein paperikuvaa varten. Viimeistelyyn voi tietysti kuulua monia asioita, mutta esim. perusjuttuja on vaikka kuvattavan ihon virheiden korjailu, vinjettiä hiukan nurkkiin ym ym. ja sitten paperikuvaa varten rajaus/pienennys, muunnos sRGB:hen ja 8 bitin syvyyteen ja lopuksi tallennus hyvänlaatuiseksi jpegiksi.

Itse tekisin nuo kaikki luettelemasi operaatiot Darktablella. Gimp käyttöön vasta sitten, kun tarvitaan aluevalinta- tai piirtotyökaluja tai yhdistellään kuvia toisiinsa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #7 : 14.12.15 - klo:23.25 »
Nm ehti ensin. Pistän linkin https://www.youtube.com/watch?v=JqybQL_IJ1U. RawTheraphee osannee suunnilleen saman ja käyttää paljolti samaa koodia. Itse käytän jostain syystä DarkTablea, enkä sitäkään osaa kunnolla. Itse olen yrittänyt noudattaa yhden softan periaatetta. Aika siksi kortilla, ettei ehdi kaikkea kokeilemaan. Jos Gimp on tuttu niin nopeammin sillä saa valmista aikaiseksi kuin opetella ihan uutta. Itse tykkään käyttää välillä ihan netin ilmaisia editoreita. Saa nopeasti jotain aikaiseksi kun valintoja on simppeli määrä.

Pentax varmasti hyvä kamera, mutta itse en ole käyttänyt. Objektiiveissa se kiva puoli, että säilyttävät arvonsa paremmin kuin kamerat. DNG toivottavasti yleistyy. Ei siinä ole järkeä, jos valmistajan jokainen eri kameramallikin käyttää hieman eri formaattia.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #8 : 15.12.15 - klo:14.44 »
Kiitos. Tuolla Darktablella (tai Raw Therapeella) näyttää toki saavan aikaan vaikka mitä. En tiedä tosin, miten tuossa käy alkuperäisen raw-kuvan, vai onko muutosketju vain tallella jossain erikseen? Mä en tosin tykkää "amerikkalaisittain" editoiduista kuvista, ylimakeita. Noita on netti täynnänsä. No, aika näyttää mihin suuntaan tässä menen, mutta tulevaa Gimpiä aion ehdottomasti yrittää käyttää, jos se vain täyttää odotuksia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #9 : 15.12.15 - klo:15.23 »
Kiitos. Tuolla Darktablella (tai Raw Therapeella) näyttää toki saavan aikaan vaikka mitä. En tiedä tosin, miten tuossa käy alkuperäisen raw-kuvan, vai onko muutosketju vain tallella jossain erikseen?

Darktable ei muuta alkuperäistä tiedostoa mitenkään.

http://www.darktable.org/usermanual/ch01s03s03.html.php

Lainaus
Changes to an image are not saved as in a regular image editor. darktable is a non-destructive editor, which means all changes are stored in a database, and the original image is untouched. Therefore, you need to export images to bake the processing options into an output file that can be distributed outside of darktable.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #10 : 15.12.15 - klo:16.50 »
Darktableen (tai Raw Therapeen) postituslistalle kannattaa liittyä jos enemmän aikoo käyttää. Darktablen tekemät muutokset näkyvät vasta kun kuva tallennetaan jpg/tiff/png formaatissa. Myös metadata säilytetään kattavasti. Jotkut editorit muuttavat sitä. Samasta kuvasta saa tietysti helposti erilaisia versioita. Alkuperäiseen kuvaan ei kajota. Se selviää oikeastaan myös linkistä, miksi DT:ssä ei ole mahdollisuutta avata kuva Gimpissä. Noita ylieditoituja kuvia on ihan vastavalossakin paljon.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #11 : 15.12.15 - klo:20.58 »
Tänks taas. Darktablea tullee kokeiltua jossain välissä. Kuten Postimies sanoi, aika on usein kortilla, ja on paljon hienoja ohjelmia, mutta elämä ei riitä niiden kokeilemiseen. Darktablessa huonoa mulle on järjesteleminen kantoihin, kun yleensä kierrän järjestään kaikki ohjelmat, jotka järjestelevät ja luetteloivat jne., on sitten kysymys kuvista, musiikista, videoista jne. Bitti kerran poikittain kantaan, niin se on siinä. Toisekseen harva kuvistani pääsee edes käsittelyasteelle, joten... Raw-konvertterit/editorit ovat toisiinsa verraten kanssa kummastuttavia. Kun otan kuvan sisään vaikkapa AfterShotProhon, oletusvärilämpötila saattaapi siinä olla vaikkapa reilusti yli 5000. Photarin Camera Raw ilmoittaa samasta dng:stä 4900 jne. Kumpikin ohjelma kertoo käyttävänsä kameran oletusta. Toistaiseksi Camera Raw on ollut paras ja tasapainoisin. Tässä loma pukkaa päälle, joten koetan ehtiä testailla. Gimpiä silti odottelen hartaasti :)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #12 : 15.12.15 - klo:22.03 »
Tänks taas. Darktablea tullee kokeiltua jossain välissä. Kuten Postimies sanoi, aika on usein kortilla, ja on paljon hienoja ohjelmia, mutta elämä ei riitä niiden kokeilemiseen. Darktablessa huonoa mulle on järjesteleminen kantoihin

Darktable ei ole arkistointiohjelma. Sisäisen editointia helpottavan muistin/tietokannan lisäksi ohjelma ylläpitää samoja meta- ja editointitietoja .xmp-tiedostoissa kuvien ohella. Tällä tavalla alkuperäiset tiedostot voidaan pitää koskemattomina ja silti tallentaa tehdyt editointioperaatiot mahdollista myöhempää käyttöä varten kätevässä ja siirrettävässä muodossa. Voit myös sivuuttaa kaikki katalogiominaisuudet ja kuvajoukkojen käsittelyä helpottavat toiminnot ja käyttää ohjelmaa yksittäisten tiedostojen editointiin.

Kuvankäsittelytarpeesi kuulostavat siltä, että oikein hyödynnettynä Darktable helpottaisi hommia todella merkittävästi. Etenkin Gimpiin ja johonkin raw-liitännäiseen verrattuna. Aftershot Pro:sta minulla ei ole kokemuksia, mutta sekin näyttäisi taipuvan suunnilleen samaan.
« Viimeksi muokattu: 15.12.15 - klo:22.17 kirjoittanut nm »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #13 : 15.12.15 - klo:22.20 »
DarkTable tallentaa datat XMP-tiedostoihin ja tietokantaan. DarkTablen tekemän tietokannan ja pienoiskuvat voi poistaa. Ne luodaan sitten uudestaan XMP-tiedostoista. Tietokanta nopeuttaa tietyn kuvan hakemista. Itsekin olen monesti kironnut rikki mennyttä tietokantaa. Kokemusta Amarok, Kodi ja DigiKam. Oli sitten kyseessä rautapäivitys tai joku ohjelmapäivitys. Esim. Amarok siirtyi sqliten käytöstä mysql. XMP-tiedostot ovat tekstidataa ja niiden luku/muuttaminen helppoa. Lähettäminen myös helppoa, jos muokkaa toisen kuvia tai vaikka vain kamera-kohtaisen perusasetuksen.

Valokuvien editointi oikeasti hankalaa. Paljon erilaisia termejä. Tuossa juttua "basecurvesta" http://www.darktable.org/2013/10/about-basecurves/
Jo se että RAW-kuvan saa näyttämään yhtä hyvältä kuin kameran tekemä
jpg voi olla hankalaa. Pentax kamerasta en tiedä mitä se tekee ennen
RAW-kuvan tallentamista.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #14 : 16.12.15 - klo:13.37 »
Hyvä on ;) Pitää antaa Dartablelle koeajo, kun kerran kehutaan, vaikka olen kuvankäsittelyssä aika konservatiivinen. Aika paljon tulee ratkaisemaan se, millaiset värit ohjelma tekee oletuksena (siis kaiketiki kamerakohtaisen profiilin taso), ja miten kohinat ovat kurissa jne. Toinen juttu on, miten ruudulle saa tilaa editointivaiheessa.

Pentaxin K5:n saa suoraan tekemään kuvatessa sekä raw:n että jpegin jos niin haluaa. Joissakin tilanteissa olen todennut jpegin olevan sellaisenaan erinomainen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #15 : 16.12.15 - klo:14.09 »
Hyvä on ;) Pitää antaa Dartablelle koeajo, kun kerran kehutaan, vaikka olen kuvankäsittelyssä aika konservatiivinen. Aika paljon tulee ratkaisemaan se, millaiset värit ohjelma tekee oletuksena (siis kaiketiki kamerakohtaisen profiilin taso), ja miten kohinat ovat kurissa jne. Toinen juttu on, miten ruudulle saa tilaa editointivaiheessa.

Kohinassa ei pitäisi olla eroja ohjelmien välillä ennen suodatuksia. Rawin on tarkoitus säilyttää alkuperäinen kuvainformaatio kohinaa myöten, eikä raw-ohjelmien pitäisi tehdä suodatusta ilman lupaa.
Ärsyttävän värikohinan poisto taas on huomattavasti helpompaa näillä ohjelmilla kuin Gimpillä.

Värit eroavat ohjelmien välillä, koska tarvittavat mittaukset voidaan tehdä eri tavalla ja erilaisissa olosuhteissa. Joku ohjelma ei välttämättä edes pyri tuottamaan samaa tulosta kuin kameran oma JPEG-muunnos, ja toisesta ohjelmasta voi puuttua oletusprofiili juuri kyseisen kameramallille. Mielestäni tämän perusteella ei pitäisi valita ohjelmaa, koska kyseessä on makuasia ja yksi säätö. Tee/valitse itsellesi sopiva base curve, niin ongelma on ratkaistu.

Paljon enemmän vaakakupissa painaa käyttöliittymä, editointityökalut ja saatavissa olevat suodattimet.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Gimp 2.9.2?
« Vastaus #16 : 16.12.15 - klo:19.23 »
Pentax k-5:lle löytyy valmis denoise profiled moduuli. Tarkoittaa sitä, että kun pistää rastin tuohon käytetään sopivaa kohinnanpoistoa tietylle herkkyydelle. Käytän tuota itse paljon. Pääsee helpolla. Gimpillä en ole tehnyt kohinanpoistoa ja muutenkin käyttänyt sitä vähän. ks. http://www.darktable.org/2012/12/profiling-sensor-and-photon-noise/. Kohinanpoisto aina makuasia. Jotkut tykkää filmiaikaa muistuttavista rakeista ja toiset taas haluavat päästä kohinasta kokonaan eroon yksityiskohtien kustannuksella.