Komennoksi annoin: sudo apt-get install ffmpeg. Tämän ohjelman versioksi ilmoitetaan mainitsemasi 2.8.14-0ubuntu0.16.04.1.
Pitäisikö tämän ohjelman asennuiksen jälkeen ohjelma näkyä Asennetut valikossa tai jossain muussa valikossa? Minä en sitä löydä.
Ei pidä näkyä Dashissa tai vastaavassa valikossa, koska kyseessä on komentorivityökalu. Sovellusvalikoiman tai Synapticin asennetuissa paketeissa näkyy.
Syötin komentoriville viimeksi antamasi käskyn, mutta silläkään en saanut toivottua tulosta.
Oireet viittaavat siihen, että lähdevideo on määritelty pystyssä kuvatuksi.
Kun komentoriviltä annoin kääntökäskyn ja ohjelman eteneminen näkyy ruudulla, niin jossain vaiheessa tuli mustalle pohjalle keltainen teksi "Past duration 0.684990 too large". Tämä oli usealla rivillä ja joka rivillä viestissä oli eri numero
Ilmeisesti lähdevideon kuvanopeus vaihtelee jollain tavalla. Varoitukset eivät välttämättä viittaa suurempaan ongelmaan, mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa muunnetun videon huulisynkka.
Entä onko videotiedoston sijainnilla koneen hakemistossa merkitystä? Olen määritellyt komentoriville sijainniksi /home/minä/Videot/tiedosto.mp4.
Antamassasi esimerkissä ei ollut polkua näkyvissä. Pitääkö tiedosto siirtää johonkin toiseen kohtaan ja mihin?
Ei tarvitse siirtää. Mikä tahansa lähdepolku kelpaa, tai vaihtoehtoisesti voit siirtyä cd-komennolla samaan hakemistoon, jossa lähdevideo sijaitsee:
cd ~/Videot
ffmpeg -i tiedosto.mp4 -c:a copy -c:v libx264 -crf 20 videoulos.mp4
Kun avaan koneelta videotiedostoa niin oletuksena pyydetään avaamaan tiedosto ohjelmalla Videot. Tämä ohjelma kääntää videokuvan automaattisesti pystyyn. Voiko tällä ohjelmalla mitenkään taltioida tätä tiedostoa esim. usb-tikulle?
Videot-ohjelmalla ei voi taltioida videota, ja vaikka voisikin, se ei tekisi haluamaasi muunnosta.
Jos video näkyy ikkunassa toistettaessa pystysuuntaisena suorakaiteena ilman mustia reunoja, tiedostossa on varmaankin metadataflagi suunnalle. Kokeile nollata suunta parametrilla
-metadata:s:v:0 rotate=0 ennen kääntämistä:
ffmpeg -i videosisaan.mp4 -metadata:s:v:0 rotate=0 -vf "scale=1080:608,transpose=dir=clock,pad=1920:1080:656:0" -c:a copy -c:v libx264 -crf 20 videoulos.mp4