Kirjoittaja Aihe: Windows7 ja aktivointiongelma ja muita kärsimyksiä .... RATKAISTU  (Luettu 3393 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Tarvitsen Windowssia monenlaisten vehkeiden ja vehkeilyjen takia. Minulla on jopa
Intel NUC Celeron DN2820FYKH mikrolainen, jossa oikein hyvin toimiva Windows10. Muut pc:ni ovat eri tahoilta keräilemiäni vanhuksia, joista nuorin lie kuitenkin 2000-luvulta.

Siinä mikrossa tuli tietenkin mukana WindowsXP. Ostin siihen Windows 7 Home Premium 64 bit FI. Mikroliike, josta kamaa ostelen myi minulle OEM-version, kai hiukan halvempi kuin ilman tietokonetta ostettu. Koska Windowssit joutuu jonkun ajan päästä asentamaan uudelleen (jos ei ole ylipätevä windowsguru) minäkin asensin sen kerran uudelleen. Ei erityistä ongelmaa.

Nyt Windowsasennus oli taas alkanut takkuamaan ja yritin päivittää sen Windows 10:ksi. Se ei onnistunut. Niinpä asensin Windows7 nyt siis kolmannen kerran. Asennus lähti suoraan konetta käynnistämällä ja ei ollut päivitys. Kuvittelin että pystyisin asennuksesta asentamaan Windowssin koko kovalevylle, uhraten Windowssille samalla kovalevyllä olevan Ubuntun  :'(

Asennus suostui kuitenkin käyttämään vain entistä Windowssin tilaa. Tai minä en osannut käyttää Windowssin asennusohjelmaa. Windows asentui kuitenkin hyvin.

Nyt tullaan kohtaan aktivointi:

Olin varautunut tavalliseen aktivointikärsimykseen. Ihmeekseni asennusohjelma kysyi, saakon se aktivoida Windowssin Netin kautta, mihin tietenkin suostuin. Varmaan päivityksistä johtuen nettiyhteys on HIDAS ja Windows lataa päivityksiä, jota versioon 7 tietenkin tarvitaan.

Nyt aloitin päivityksen Windows 10:n. Se sujui oikein hyvin, aikaa kului, mutta Windows7:n Product Key ei kelvannut Windows10:lle. Ja ilmoituksen mukaan edellinen Windows7 ei ollut aktivoitu.

Vaikka asennusohjelma oli väittänyt aktivoivansa Netissä, se ei ollut onnistunut. Yritin tietenkin löytää Windows7:stä paneelia, jolla aktivointi suoritettaisiin, sitä ei löytynyt. Mistään ei myöskään näkynyt. että Windows7:tä ei ollut aktivoitu.

Mikä on vikana? Esim.:

1. OEM-Windows7 ei päivity 10:ksi
2. Hidas miikro ja Netin hidastelut sotkivat asennukset.
3. Koska kysymyksessä on Windowssit, ongelmat kuuluvat tuotteisiin.

Toki minun pitää olla onnellinen jos minulla on nyt toimiva Windows 7 vanhahkossa mikrossa  :P

« Viimeksi muokattu: 27.11.15 - klo:11.53 kirjoittanut fossiili »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Oliko se Win7 aktivoitunut ennen kuin asensit Win10:nen? Kerran jouduin tekemään puhelinaktivoinnin faijan OEM Win7:skaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Siis Win7 uudelleen asennuksen jälkeen, oliko aktivoitunut - en tiedä, ehkä ei. Mutta e.m. uudelleenasennusprosessi väitti aktivoivansa Win7:n ihan ite.

Näkeekö jostain Windowsin valikosta tms, onko aktivoitu? Yleensähän asennuksen jälkeen tulee ohje aktivoimisestä tarvittavine netti- ja puhelinosoitteineen. Tällaista ilmoitusta ei ole tullut.

Pitääkö minun vain istuskella rauhassa ja olla onnellinen tällä hetkellä "virheettömästä" Windows7:stä? "Tyydy ihminen osaasi!"  :(

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Windowsissa on jossain kohtaa, olisko ohjauspaneelissa "Tietoja järjestelmästä" tms. sieltä selviää se onko järjestelmä aktivoitunut.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Se on siellä järjestelmä ja suojaus osassa Järjestelmä otsikon takana
73's de Kari OH2BNE

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
-Järjestelmä-näytön alareunasta löytyy
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Kuitenkin ihmeellisesti jossain välissä vilahti näytössä tiedoitus:"Windows aktivoitu."  Kivaa! Microsoft onkin helpottanut aktivointikärsimyksiä. Maailma on muuttunut mikronin verran paremmaksi  ;)

Ihmeellisintä, että myös Windows7:n päivittäminen sujui vanhassa hitaassa mikrossa hiitaaastiii .. mutta kuitenkin ilman ongelmia, Nyt Windows10 vaikuttaa oikein hyvältä ja toimii ainakin yhtä nopeasti (hitaasti) kuin Windows7.

Tietokone: AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.20 GHz, muisti 4 Gt, x64 suoritin ja käyttis.

Hih  8)