Kirjoittaja Aihe: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen  (Luettu 6205 kertaa)

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« : 19.11.15 - klo:19.33 »
Ollaan lähtötilanteessa, kun aloin laittamaan asennusta uusiksi, niin jotain meni pieleen kun tyhjensin vanhan linuksin alta pois? Hajoitti myös Windowsin KuPS pisteen, ja ei onnistunut millään asettumaan takaisin? Joten nyt on mieli maassa ja kaikki menee uusiksi

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #1 : 19.11.15 - klo:19.38 »
Ollaan lähtötilanteessa, kun aloin laittamaan asennusta uusiksi, niin jotain meni pieleen kun tyhjensin vanhan linuksin alta pois? Hajoitti myös Windowsin KuPS pisteen, ja ei onnistunut millään asettumaan takaisin? Joten nyt on mieli maassa ja kaikki menee uusiksi

Eli miten tyhjensit vanhan asennuksen pois? Ehditkö jo asentaa jotain päälle? Jos olet poistanut osiot, mutta et ole vielä tehnyt uusia asennuksia, vanhat osiot ovat pelastettavissa TestDiskillä

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #2 : 19.11.15 - klo:20.33 »
Ollaan lähtötilanteessa, kun aloin laittamaan asennusta uusiksi, niin jotain meni pieleen kun tyhjensin vanhan linuksin alta pois? Hajoitti myös Windowsin KuPS pisteen, ja ei onnistunut millään asettumaan takaisin? Joten nyt on mieli maassa ja kaikki menee uusiksi

Mikä on KuPS? Vanhaa Linuxia ei yleensä tarvitse tyhjentää pois. Asennusohjelma tekee sen. Jos asennetaan toiselle levylle ensin asennetaan uusi ja sitten poistetaan mahdollisesti vanha. Itse en ymmärrä näitä jatkuvia uusinta asennuksia. Itsellä asennus kestää ainakin koneen iän tai kauemmin. Jos levy hajoaa tai käyttis menee rikki palautetaan varmuuskopio. SSD-levylle palautus on lisäksi melko nopea toimenpide. Useimmilla käyttiksen koko on pakattuna muutama giga. Itsellä tavoitteena ylittää kaverin 11 v. vanha asennus.

TestDisk on kyllä tehokas palauttamaan poistettuja osioita.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #3 : 19.11.15 - klo:21.51 »
No kaikki meni ja mitä tulee uusiin asennuksiin, niin ne on yksinomaan sitä, että joutuu opettelemaan ja kun tulee liikaa ryjää, niin on parempi aloittaa tyhjältä pöydältä, kun kaikki on jotenkin hanskassa. Ymmärän kantasi ja olen samaa mieltä, mutta olet varmaan sinäkin aluksi muutamaan ottseen joutunut uuteen asennukseen. Tarkoitn krupstai mikä se käynnistys nyt onkaan, jolla linux tai windows puoli käynnistetään ja se meni jotenkin rikki. Minun vika, mutta en sitä myöskän opi, jos vain jään miettimään mitä teen seuraavaksi ja miten

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #4 : 19.11.15 - klo:22.32 »
Tarkoitn krupstai mikä se käynnistys nyt onkaan, jolla linux tai windows puoli käynnistetään ja se meni jotenkin rikki. Minun vika, mutta en sitä myöskän opi, jos vain jään miettimään mitä teen seuraavaksi ja miten

Tarkoitat varmaan GRUB-käynnistyslataajaa. Jos koneella on vielä joku Linux-asennus, Grubin voi korjata Boot-Repairilla. Myös uusi Linux-asennus asentaa Grubin paikalleen, jolloin pääset taas Windowsiin.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #5 : 20.11.15 - klo:14.09 »
Jos Linuxin poistaa niin poistuu myös käynnistyslataaja eli Grub.   Grubin voi asentaa uudestaan myös Ubuntun asennusmedialla. Windowssin lataajan voi korjata myös sen asennusmedialla.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #6 : 20.11.15 - klo:14.14 »
Mihin annan sen asentua? Linux- levylle, vai Windowsin levylle?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #7 : 20.11.15 - klo:14.21 »
Mihin annan sen asentua? Linux- levylle, vai Windowsin levylle?

GRUBin alkulataaja asennetaan tavallisesti sille levylle, jolta kone käynnistetään. Se taas riippuu bios-asetuksissa määritellystä boottijärjestyksestä.

Jos Windows on kokonaan omalla levyllään ja Linux toisella, yksi ratkaisu olisi ensin korjata Windowsin alkulataaja siten että se toimii, kun Windows-levy on boottijärjestyksessä ensimmäisenä. Sitten asennat Linuxin ja Grubin toiselle levylle ja asetat koneen käynnistymään siltä. Tällöin pääset GRUB-valikon kautta Windowsiin, mutta ongelmatilanteissa (kun GRUB menee rikki) voit muuttaa käynnistysjärjestystä biosin kautta, jolloin saat Windowsin käyntiin.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #8 : 20.11.15 - klo:14.55 »
Minulla oli juuri noin ja silti rikkoi Windowsin käynnistyksen?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #9 : 20.11.15 - klo:15.28 »
Minulla oli juuri noin ja silti rikkoi Windowsin käynnistyksen?
En tiedä tarkkaan mitä olet tehnyt. Onko sinulla Windows-levy käynnistysjärjestyksessä ensimmäisenä? Silloin kun Linux on omalla levyllään kannattaa lataaja asentaa samalle levylle esim. /dev/sdb eikä oletuksena olevalle /dev/sda niin Windows levyyn ei kosketa.

Jos lataaja (grub) on levyllä /dev/sda eli Windows-levyllä ja poistat Linuxin ei Windows enää käynnisty kun tärkeät osat lataajasta on poistettu. Kun koneessa on useampia levyjä saa olla tarkkana mitä kirjoitetaan millekin. Itse käytän aina osioi itse valintaa. Itsellä useampi Linux asennus koneella. Yhtä pidetään vakaana ja muilla sitten tehdään niitä kokeiluja.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #10 : 20.11.15 - klo:21.30 »
Ubuntu on nyt koneessa pitkän taistelun jälkeen, jonka syytä en tiedä? Eli Linux Mint ja Open Suse kumpikin jäi siihen tilanteeseen, että käynnistyksen lataajaa ei saanut asennettua Linux- levylle, mutta sitten sain sen tällä Ubuntulla. Joten osittainen ratkaisu on nyt tullut. Työpöytänä on Cinamon, josta puuttuu napit sammutusta ja uloskirjutumista varten, joita en ole vielä löytänyt. Tosin ne toimii jo kyllä muuten ihan ok. Tuskin kannattaa apua kysyä, kun luulen että on taas joku minun sähellys päällä

Storck

  • Vieras
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #11 : 20.11.15 - klo:23.52 »
Ehkä kannattaisi asentaa alkuun vain yksi distro ja perehtyä kunnolla siihen eikä heti sotkeutua sataan eri systeemiin - kukaan ei pysy kärryillä. Et edes sinä itse..

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #12 : 21.11.15 - klo:00.54 »
Ehkä olisi hyvä jättää säätäminen ja kokeilut vähäksi aikaa. Ubuntun perusasennus on melko helppo ja harvemmin vaatii mitään taisteluita.  Ohjelmien asentamisen helppous ja ilmaisuus houkuttaa, mutta parempi opetella joku kunnolla kuin kokeilla satoja.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #13 : 21.11.15 - klo:10.39 »
Nyt on vain Ubuntu Windowsin rinnalla ja luulen että näin jääkin olemaan. Ja Postimiehelle terveiset, ei ole tarkoitus moneen sotkeentua. Tämä on nyt sitä testailua ollut, johon sinulla on muita koneita, minulla vain yksi. Tuossa edellisessä sessiossa hain nimenomaan sitä, mikä minua eniten tyydyttää, jolloin tulee myös ylimääräistä kikkailua.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kun kaikki menee asennuksessa pieleen
« Vastaus #14 : 22.11.15 - klo:13.47 »
Helpohko tapa kokeilla eri jakeluita on asentaa niitä toiselle levylle/osiolle mutta jättää lataaja asentamatta. Ubuntun update-grub löytää useimmat. Yhdellä lataajalla pärjää - jotain voi tietty pitää varalla. Jos koneessa useampia järjestelmiä ja jokaisella oma lataajansa tulee helposti sotkua. Esim. jos asentaa Ubuntun ja se pistää lataajan /dev/sda. Sitten Susen ja se pistää lataajan /dev/sda. Sitten Mint ja se pistää lataajan /dev/sda. Sitten kun noita päivittelee ei lopulta ole käsitystä minkä systeemin hallussa on käynnistyvän levyn mbr. Toki noita lataajia voi ketjuttaa eli lataajalla käynnistetään toisen systeemin lataaja (joka voi olla levykuvassakin). Ennen noita lataajan valikoita piti editoida käsin. Nykyään saa jonkinlaisen valikon automaattisesti.