Kirjoittaja Aihe: Ubuntu & Windows 10 Dual boot - Voiko rikkoa Windowsin?  (Luettu 2548 kertaa)

Fin_Thunderstorm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Tervehdys!

Oma läppärini on päättänyt kenkkuilla minulle ja haluaisin sulkea yhden vaihtoehdon pois. Voiko Windows 10:n kirjautuminen hajota siksi, että koneelle on asennettu rinnalle Ubuntu?

Käyttöjärjestelmät on asennettu eri osioille ja ei teknisesti pitäisi vaikuttaa toisiinsa. Onko muilla ollut ongelmia Windowsin kanssa dual bootissa? Koneessa on ollut aikasemmin Win 7 ja Ubuntu dual bootissa ilman ongelmia. Windows on jo kerran asennettu täysin uusiksi ja Grub korjattu. Hämmästystä on itsellä herättänyt se, että olen päivittänyt  kys. käyttöjärjestelmän kolmeen muuhun koneeseen täysin onnistuneesti ja yhden päivittänyt Vistasta.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ubuntu & Windows 10 Dual boot - Voiko rikkoa Windowsin?
« Vastaus #1 : 11.10.15 - klo:11.33 »
Millä tapaa se Windows oireilee? Lähteekö latautumaan lainkaan?

Noin niinkuin yleisesti ottaen, Ubuntu ei riko Windowsia. Sopivasti Grubin kanssa sähläämällä voi toki estää käyttiksen boottaamisen, mutta jos se Windows lähtee latautumaan ja ongelmia tulee vasta kirjautumisruudussa, niin ei silloin tuostakaan ole kyse.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Fin_Thunderstorm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu & Windows 10 Dual boot - Voiko rikkoa Windowsin?
« Vastaus #2 : 11.10.15 - klo:11.53 »
Millä tapaa se Windows oireilee? Lähteekö latautumaan lainkaan?

Noin niinkuin yleisesti ottaen, Ubuntu ei riko Windowsia. Sopivasti Grubin kanssa sähläämällä voi toki estää käyttiksen boottaamisen, mutta jos se Windows lähtee latautumaan ja ongelmia tulee vasta kirjautumisruudussa, niin ei silloin tuostakaan ole kyse.
Oireilua on ollut Windowsin logon-uin kanssa. Ei kaukaise logon-ui.exe-tiedostoa. Vian ansiosta olen Windowsin asentanut kahdesti uudestaan.  Tämä helpottaa ongelman ratkomista. Viimesin kirjautumisprobleema päästi jo kirjautumaan, aikasemmat ei ollenkaan. Nyt tämä ehkä toimii vähän aikaa. Olen epäillyt näytönohjainta, sillä valitti eilen Amd driver ei vastannut ja käynnistyi uudelleen pari kertaa.

Kiitoksia paljon.

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Ubuntu & Windows 10 Dual boot - Voiko rikkoa Windowsin?
« Vastaus #3 : 12.10.15 - klo:11.59 »
Ei tuo Linuxista johdu.

Todennäköisesti kyseessä on AMD:n viallinen ajuri (ei olisi ensimmäinen kerta) tai rautavika.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Fin_Thunderstorm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu & Windows 10 Dual boot - Voiko rikkoa Windowsin?
« Vastaus #4 : 12.10.15 - klo:23.12 »
Ei tuo Linuxista johdu.

Todennäköisesti kyseessä on AMD:n viallinen ajuri (ei olisi ensimmäinen kerta) tai rautavika.
Tälläiseen lopputulemaan olen itsekkin päätynyt. Enemmänkin epäilen ensimmäistä, sillä näyttis on ns. Muxless-hökötys, jolle ei teknisesti ottaen pitäisi kelvata kuin HP:n iänikuisen vanha ajuri, jota nyk. käytössä oleva ei ole.