Minulla ainakin oli oletuksena ssh oletuksena päällä. Sitä ei saanut poistettua käynnistä muuten kuin poistamalla koko ssh-clientin.
ssh-palvelin ei kuulu ubuntun oletuskonfiguraatioon vaan löytyy prioriteetilla optional. jos serveri olisikin asennettu, sen käynnsitymisen voisi estää aivan yhtä triviaalisti kuin minkä tahansa muun initin käynnistämän prosessin.
Ei se varmaankaan vienyt käytännössä yhtään muistia/prosessoria, mutta se silti häiritsi minua.
totta kai omasta järjestelmästään saa poistaa mitä tahansa ohjelmia tietämättä mitä ne tekevät, mutta saman kehottaminen muille ei ole ehkä se fiksuin vaihtoehto.
puhumattakaan nyt siitä, että heti seuraavana ohjeistetaan poistamaan näytönsäästäjä selittämättä toimenpiteen vaikutuksista järjestelmään.
No, eiköhän kaikki tiedä, mitä tapahtuu, jos näytönsäästäjä poistetaan. Eli silloin näytönsäästäjä poistetaan.
juu, näytönsäästäjä poistetaan. mitäs tapahtuu, kun näytönsäästäjä on poistettu, käyttäjä poistuu hetkeksi koneelta ja yrittää lukita näyttöä?
Eihän noita ohjeen kohtia tarvitse tehdä, jos ne tuntuu itselle tyhmiltä. Esim., jos välttämättä haluaa näytönsäästäjän käyttöön, ei sitä tarvitse poistaa.
niinpä, mutta jo vihjeettömälle aloittelijalle annetaan listausta "näin saat koneen kevyemmäksi", olisi varmaan pelkän komentolistauksen lisäksi hyvä kertoa mitä se käytännössä tarkoittaa. toki siellä olikin jonkin verran selitystä, mutta esim. maininta siitä, että näytönsäästäjän poistaminen poistaa kokonaan mahdollisuuden lukita näytön, oli ainakin minun nähdäkseni kateissa (esim. kissatalouksissa tuo ominaisuus on aika kätevä).