Kirjoittaja Aihe: Päivitystenhallinta lakkasi toimimasta (Ratkaistu)  (Luettu 2251 kertaa)

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Tavallisessa pöytäkoneessa ( Celeron prosessori) olevan Linux Mintin Päivitystenhallinta lakkasi kummallisesti toimimasta. Koska konetta ei ollut käytetty pidempään aikaan, niin päivityksiä oli pitkä liuta. Kone aloitti päivitykset ihan normaalisti, mutta sitten se herjasi, että tiettyjä paketteja se ei pysty noutamaan. Annoin päivityksen kuitenkin jatkua ja kone tekikin temput loppuun normaalisti.

Heti päivityssession jälkeen listaan tuli kuitenkin 5 uutta tai mahdollisesti siirtovirheen takia kesken jäänyttä päivitystä. Yritin päivittää vielä nekin, mutta se ei millään onnistunut. Kun painan asennusnappulaa, niin kone ei kysy pääkäyttäjän salasanaa, mutta runksuttaa kuitenkin vähän aikaa ja sitten sama päivittämättömien ohjelmien lista tulee takaisin.

Olen parikin kertaa sammuttanut koneen ja käynnistänyt sen uudelleen, mutta tilanne ei siitä korjaannu. Ilmeisesti latauksessa tapahtunut virhe sotki jotenkin koko päivityksenhallinta-ohjelman.

Nyt kysynkin viisailta UBUNTU-miehiltä, miten saan Päivitysternhallinnan taas toimimaan normaalisti? Pitääkö päätteellä taas antaa joku taikasana, jotta kone tulisi tolkkuininsa?

« Viimeksi muokattu: 08.10.15 - klo:16.14 kirjoittanut pikkalle »

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Päivitystenhallinta lakkasi toimimasta
« Vastaus #1 : 08.10.15 - klo:16.13 »

Aika parantaa haavat?

Täytyy nyt todeta, että aika parantaa haavat tietokoneessakin. Eilen yritin päivitystä useaankin kertaan ja tänä aamuna kerran, mutta koskaan kone ei kysynyt salasanaa päivityksen aloittamisen yhteydessä. Nyt iltapäivälla klo. 15.30 käynnistin koneen ja menin päivitystenhallintaan. Edelleen siellä oli 5 kpl päivityksiä jonossa ihan samalla tavalla kuin aamullakin. Kun nyt painoin päivitystenasennusnappia, niin kone pyysi antamaan salasanan, ja sen jälkeen kaikki toimi normaalisti.

Vaikka kaikki onkin nyt kunnossa, niin voisivatko viisaat UBUNTU-miehet kertoa minulle, mistä tällainen häiriötoiminta voisi johtua? Onkohan koneessa jokin rautavika?


kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Päivitystenhallinta lakkasi toimimasta
« Vastaus #2 : 08.10.15 - klo:17.17 »
Vaikka kaikki onkin nyt kunnossa, niin voisivatko viisaat UBUNTU-miehet kertoa minulle, mistä tällainen häiriötoiminta voisi johtua? Onkohan koneessa jokin rautavika?

Kyseessä ei olerautavika. Lisäksi kaikissa päivityksissä ei kysytä salasanaa, mutta ainakin kernelin päivityksissä kysytään. Häiriön syytä on hankala arvata, mutta saattaisi olla nettiyhteydessä joko servein netissä tai omassanne. (Tosin varmaan omanne netti toimi silloinkin).

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Päivitystenhallinta lakkasi toimimasta
« Vastaus #3 : 08.10.15 - klo:19.14 »
Vaikka kaikki onkin nyt kunnossa, niin voisivatko viisaat UBUNTU-miehet kertoa minulle, mistä tällainen häiriötoiminta voisi johtua? Onkohan koneessa jokin rautavika?

Kyseessä ei olerautavika. Lisäksi kaikissa päivityksissä ei kysytä salasanaa, mutta ainakin kernelin päivityksissä kysytään. Häiriön syytä on hankala arvata, mutta saattaisi olla nettiyhteydessä joko servein netissä tai omassanne. (Tosin varmaan omanne netti toimi silloinkin).


Yksi kummallinen juttu


Minäkin aluksi ajattelin niin, että vika saattaisi olla päivityksiä tarjoilevassa serverissä, mutta tämäkin seikka vähän epäilyttää. Kun päivitystenhallinta ei eilen illalla näyttänyt toimvan Celeron-koneella, niin sen jälkeen kokeilin päivittää samat jutut miniläppärillä, jossa on sama Linux-Mint. Miniläppärissäkin oli paljon päivittämättömiä tiedostoja, koska sitäkään ei ole käytetty hetkeen. Se kuitenkin teki kaikki päivitykset nopeasti eikä herjannut mistään puuttuvista paketeista.

Kun olin päivittänyt miniläppärin, niin käynnistin Celeron-koneen uudestaan ja yritin taas päivittää sitä. Silläkään kerralla en siinä onnistunut. Seuravaksi kokeilin päivitystä tänä aamuna, mutta taaskaan en onnistunut. Vasta iltapäivälla kaikki sujui normaalisti. Nettiyhteydessä tuskin on vikaa, sillä minulla on kunnollinen valokuituyhteys.