Kirjoittaja Aihe: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu  (Luettu 19863 kertaa)

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #20 : 01.01.16 - klo:13.02 »
En tiedä,miksi minulla menee kaikki KDE jakelut solmuun viikossa yhtä lukuunottamatta.
Olen tänne kirjoitellut usein tästä ja tällä sivustolla ei apua ole tullut tähän ongelmaan.

Viimeksi yritin asentaa Mint KDE 17.3. Se ei suostunut lainkaan päivittymään.

Parhaiten minulla on tominut KDE pöydistä openSUSE KDE,mutta vain se  perusversio 13.2.
Nämä uudet KDE plasmat ei täällä pelaa.

KDE syyttää nettiyhtettäni ,mutta samalla yhteydellä Ubuntu Unity ja W10 toimii koko ajan täällä ongelmitta.
Kubuntu ei toimi adsl2 yhteydelläni kuin viikon,sitten se ei enää päivity.

Nyt olen saaanut Lubuntun toimimaan täällä,aiemmin se oli ongelmallinen.


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #21 : 01.01.16 - klo:14.10 »
En tiedä,miksi minulla menee kaikki KDE jakelut solmuun viikossa yhtä lukuunottamatta.
Olen tänne kirjoitellut usein tästä ja tällä sivustolla ei apua ole tullut tähän ongelmaan.

Emme ole ajatuksenlukijoita. Ainoa avaamasi aihe, jossa ongelmia on hieman kuvattu oli tämä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=48610.0
Siinäkin oli kymmenen ongelmaa samassa viestissä, ja sivuutit täysin muutaman rakentavamman vastauksen.

Vinkkejä avun saantiin:

1. Avaa jokaiselle uudelle ongelmalle uusi aihe!

2. Kysy neuvoa asiallisesti. Älä ärsytä tai trollaa, koska silloin keskustelu suuntautuu ihan muualle kuin ongelman ratkaisuun.

3. Vastaa neuvojien kysymyksiin. Ongelmien ratkaisu on prosessi, jossa selvitetään ensin, mistä on tarkalleen kyse. Se edellyttää vuoropuhelua, kun suoraa etäyhteyttä ei ole käytettävissä.


Viimeksi yritin asentaa Mint KDE 17.3. Se ei suostunut lainkaan päivittymään.

Esimerkiksi tästä päivitysongelmasta voit tehdä uuden aiheen, jos sopivasti oireileva asennus on vielä jossain asennettuna ja käytettävissä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.16 - klo:14.12 kirjoittanut nm »

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #22 : 01.01.16 - klo:16.18 »
Kirjoittelen tälle foorumille vain ihan yleisluontoisesti vähän synonoomina kertomatta kaikkia yksityiskohtia mistään.Se ei silti tarkoita,etten kokeilisi annettuja neuvoja.

Tällä foorumillahan minua on syytetty siitä,että se on minun oma  vika,ettei Kubuntu täällä kotonani toimi.
Ketjussa,jossa kirjoitin media-asioita,sain kuulla  KDE:stä kunniani.Sen jälkeen kirjoitteluni tälle foorumille on ollut vähän laimeata.

Kubuntusta minulla on se käsitys,että se on todella pienen piirin juttu ja pitää kuulua johonkin pieneen  ryhmään tai -joukkoon saadakseen neuvoja esim.Kubuntun päivitysten suhteen.

Neuvoja voi kirjoittaaa tästä nyt heti tähän ketjuun Kubuntun päivityksistä selvällä Suomen kielellä.Mitä lisäosia pitää asentaa?
Ubuntu sovellusvalikoima ei ole oikea vastaus.Mieluummin käytän sitten Unitya.

Storck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #23 : 01.01.16 - klo:16.24 »
Otsikon mukaan tässä aiheessa on vain yleistä höpinää, ongelmat omiin keskusteluihin.
Kiitos ja anteeksi

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #24 : 01.01.16 - klo:16.48 »
Kirjoittelen tälle foorumille vain ihan yleisluontoisesti vähän synonoomina kertomatta kaikkia yksityiskohtia mistään.

Neuvoja voi kirjoittaaa tästä nyt heti tähän ketjuun Kubuntun päivityksistä selvällä Suomen kielellä.Mitä lisäosia pitää asentaa?

Auttaminen on mahdotonta jos ei tiedä mitä annetut neuvot aikaansaavat koneellasi.

Kubuntun päivitys ei tarvi mitään lisäosia, normaalit apt-päivityskäskyt päätteeseen riittävät.

Graafinen päivitysohjelma on Muon Update Manager joka löytyy Kubuntun menusta System osiosta.
Mutta sen käyttöä en suosittele, päätteessä näet paljon paremmin mitä päivityksessä tapahtuu ja mahdollisissa
virhetilanteissa virheet näkyy selkeästi, mitä ne eivät graafisessa ohjelmassa tee.

MUTTA, Kubuntun päivitykset eivät toimi ilman pääkäyttäjän oikeuksia ollenkaan. Eli sudo päätteessä tai graafinen kirjautumisdialogi Muonissa vaaditaan jokaisen päivityskerran alussa.

Ubuntu ilmeisesti (?) antaa asentaa joitakin päivityksiä ilman pääkäyttäjän oikeuksia, Kubuntu ei anna.
Minusta se on pelkästään hyvä ja turvallinen juttu johon tottuu nopeasti.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #25 : 01.01.16 - klo:18.42 »
En tiedä,miksi minulla menee kaikki KDE jakelut solmuun viikossa yhtä lukuunottamatta.
Olen tänne kirjoitellut usein tästä ja tällä sivustolla ei apua ole tullut tähän ongelmaan.
Itselläni yksi asennus jossa KDE toiminut jotain 7-8 vuotta. Tosin päivittynyt välillä. Plasmaan olen ajatellut päivittää parin vuoden päästä....
Nettiongelmia en ymmärrä. Itse yhdistän reititimeen bootissa ilman KDE:n apua ja networkmanager ei ole käytössä. Ei tarvita kun osoite aina sama.

Päivitän aina päätteessä. Joskus jopa ilman X:ää. Toimivia ohjelmia en päivitä. Testausta varten on oma ympäristonsä. Ennen isompia päivityksiä otan varmuuskopion. Vältän sekasotkuja. En siis asenna ohjelmasta versiota joka haluaa QT5 kirjastoja jos on tarkoitus käyttää QT4. Toki joitain kirjastoja on pitänyt korvata uudemmilla. Paketinhallinnan ulkopuolisista pitää pitää kirjaa.

X ohjelmia ei ikinä käytetä roottina. Ei siis koskaan ja missään tilanteessa.

KDE on vakaa. Toki siinä on paljon sellaista mitä ei tarvitse päivittäisessä käytössä. Itse en täytä työpöytää kuvakkeilla ja erilaislla koristeilla. Toki työpöydän saa pyörimään kuutiona, taustakuvat vaihtumaan, rss syötteet, säät ja ties mitä. Mutta pitääkö työpöydän olla joku multimedia teos?

Koneen käyttötarkoitus itsellä on käyttää sitä päivittäisiin tarpeisiin. Ja siihen ei kuulu viikottainen uudelleen asennus. Linux toimii vuosia ilman uudelleen asentelua jos ei pahasti töppää.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #26 : 01.01.16 - klo:18.56 »
X ohjelmia ei ikinä käytetä roottina. Ei siis koskaan ja missään tilanteessa.

Minulla on semmoinen paha tapa, että käytän ainakin seuraavia X-ohjelmia roottina gparted:ia ja synaptic:ia. Toki voisin käyttää formatointiin/osiointiin ja uusien ohjelmien asennukseen ihan päätettäkin, mutta olen liian laiska opettelemaan kaikkia haluamiani ominaisuuksia. Toki joskus on kätevää myös käyttää terminaaliohjelmiakin, mutta ei aina.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #27 : 03.01.16 - klo:16.55 »
Jos siirryn KDE:stä johonkin muuhun, haluaisin siihenkin integroituja sovelluksia siten, että esim. tulleesta sähköpostista voin napsauttaa hiiren oikealla napilla avautuvasta valikosta "Lisää osoitekirjaan" ja se on sillä selvä. Helppokäyttöisyyttä. Ja monia muita juttuja saisi olla integroitu.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #28 : 03.01.16 - klo:17.30 »
X ohjelmia ei ikinä käytetä roottina. Ei siis koskaan ja missään tilanteessa.

Minulla on semmoinen paha tapa, että käytän ainakin seuraavia X-ohjelmia roottina gparted:ia ja synaptic:ia. Toki voisin käyttää formatointiin/osiointiin ja uusien ohjelmien asennukseen ihan päätettäkin, mutta olen liian laiska opettelemaan kaikkia haluamiani ominaisuuksia. Toki joskus on kätevää myös käyttää terminaaliohjelmiakin, mutta ei aina.
Gparted ja synaptic ohjelmia joita pakko käyttää roottina. Itselläni gparted kaatui tai pikemminkin kone pitkän levyn siirron aikana. Jälkeenpäin on tullut mieleen josko parted ilman X:ää olisi toiminut paremmin. Synaptic käyttö jäänyt vähälle kun ne paketit ja riippuvuudet löytyy netistäkin.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #29 : 03.01.16 - klo:17.47 »
[OffTopic]

Gparted ja synaptic ohjelmia joita pakko käyttää roottina. Itselläni gparted kaatui tai pikemminkin kone pitkän levyn siirron aikana. Jälkeenpäin on tullut mieleen josko parted ilman X:ää olisi toiminut paremmin. Synaptic käyttö jäänyt vähälle kun ne paketit ja riippuvuudet löytyy netistäkin.

Synaptic ohjelmaa ei ole pakko käyttää roottia, mutta sillä ei voi asentaa ohjelmia, jos käyttää ilman roottia.

Siis synapticilla voi tarkistaa asennettuja/asentamattomia ohjelmia ihan perus oikeuksilla.

gparted tosiaan vaatii root-oikeudet, mutta en ole testannut riittääkö siinäkin, jos käyttäjä on disk-ryhmässä. Tietoturvan takia en ole laittanut ketään käyttäjää disk-ryhmään.
[/OffTopic]

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #30 : 03.01.16 - klo:18.20 »
[OffTopic]

Synaptic ohjelmaa ei ole pakko käyttää roottia, mutta sillä ei voi asentaa ohjelmia, jos käyttää ilman roottia.

[/OffTopic]

Itsellä synaptic valikosta käynnistettynä vaatii tunnistautumista. Voi toki käynnistää päätteestä. Saman tekee vaikka apt-cache showpkg mesa jos haluaa infoa vaikka mesa paketista. Pidemmän listan antaa apt-cache search mesa. Jos asentelee paketteja etänä tulee apt väkisinkin tutuksi.


kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #31 : 03.01.16 - klo:19.38 »
[OffTopic]
[OffTopic]

Synaptic ohjelmaa ei ole pakko käyttää roottia, mutta sillä ei voi asentaa ohjelmia, jos käyttää ilman roottia.

[/OffTopic]

Itsellä synaptic valikosta käynnistettynä vaatii tunnistautumista. Voi toki käynnistää päätteestä. Saman tekee vaikka apt-cache showpkg mesa jos haluaa infoa vaikka mesa paketista. Pidemmän listan antaa apt-cache search mesa. Jos asentelee paketteja etänä tulee apt väkisinkin tutuksi.

Joo tarkoitin nimenomaan, että voi käynnistää päätteestä ilman sudoa, jota ei gparted hyväksy. apt-get ja apt-cache ovat hyviä etänä, ja miksei myös muuten. Valikosta käynnistettynä vaatii roottia.

Mutta tosiaan alkuperäinen pointtini oli kuitenkin se, että jotkin graafiset ohjelmat on ihan oikein ajaa roottina, ja lisäksi jos on suunniteltu ajettavaksi roottina, niin se ei välttämättä tarkoita, että roottina ajaminen olisi ainut vaihtoehto, kuten esimerkeistäni näkyykin.
[/OffTopic]

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #32 : 03.01.16 - klo:22.03 »
[OffTopic]
Mutta tosiaan alkuperäinen pointtini oli kuitenkin se, että jotkin graafiset ohjelmat on ihan oikein ajaa roottina, ja lisäksi jos on suunniteltu ajettavaksi roottina, niin se ei välttämättä tarkoita, että roottina ajaminen olisi ainut vaihtoehto, kuten esimerkeistäni näkyykin.
[/OffTopic]
Tuo on totta, mutta on niitä jotka pelaavat pelejäkin roottina, koska ei osata/viitsitä lisätä itseään video ja/tai game ryhmään.
Voi noita oikeuksia kiertääkin. Esim. dpkg -i --force-not-root --root=$HOME package.deb asentaa ilman root oikeuksia kotihakemistoon.
Toinen tapa on ladata lähdekoodi ja kääntää. Tosin riippuvuuksien kanssa tulee ongelmia. Aikansa kun näprää niistäkin voi selvitä ja saa
vaikka jonkun ylläpidon kieltämän softan toimimaan. Itse olen sitä mieltä, että Ubuntun käyttöoikeudet ovat pikemminkin liian väljät kuin
tiukat. Toki on muitakin graafisia ohjelmia jotka tarvitsevat root tunnuksia, mutta mielellään vain ylläpitäjän valikossa.

 

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #33 : 06.01.16 - klo:03.05 »
Näiden väliversioiden (jotka ei ole LTS) kanssa pitää olla tarkkana, koska niiden tukiaika on vain sen 9 kuukautta.

Kas, enpä ole aiemmin huomannutkaan tuota, että 14.10 on väliversio. Kiitos vinkistä. Minulla on ollut periaatteena käyttöö LTS-versioita. Nyt kokeilin 15.10 toiseen koneeseen. Siinä koneessa on haittapuolena vain 2 GB keskusmuisti ja se tuntuu käytössä. Ensi kesään mennessä tullee 16.x LTS versio.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #34 : 23.02.16 - klo:16.47 »

Miten KDE:n saa solmuun viikossa siten, että korjaustoimenpiteetkään ei auta?


Itselläkin nuo KDE yritykset menneet melko solmuun aina ku niitä olen kokeillut mutta luulen tietäväni että syy on ihan oma, kaikkea kivaa on kiva kokeilla eikä laitteet ole aina sitä mitä pitäisi olla, yhden KDE:n sain kestämään koska en tehnyt siihen yhtään mitään ja oikein hyvin toimikin :) KDE:n kanssa pitää vain tietää mitä tekee tai olla tekemättä
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #35 : 23.02.16 - klo:16.54 »
Kuinka ne Ubuntu Gnomen asetukset saa pysymään?
Luovuin Gnomesta muutamasta syystä,kuten sen muokattavuus puutteet.
Ubuntu Gnomessa on vähän vaatimaton ajannäyttö .
Näytölle saa asennettua hienon viisarikellon.
Mutta kun sulkee Gnomen,kello on häippässyt.Se ei näytöllä minulla pysynyt.

Ja täällä on mainittu,että sellaisena vieraana olisin käytellyt Kubuntua ja KDE pöytiä.
Siksi ne eivät toimisi minulla.Olin aina sisällä pääkäyttäjänä.

Kubuntu on ainoa jakelu,joka tekI minulla täydellisen stopin.
Toivon,että tuleva 16.04 olisi eteenpäin menoa käytettävyydessä.

Jopa Engannninkielinen CentOS toimi täällä paremmin,vaikkei ole edes suunniteltu tavalliselle pulliaiselle.

Jos tämän tekstini taas nähdään täällä trollauksena ja provona,en voi mitään.
Kirjoitan vain omista jakeluiden käyttökokemuksistani.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #36 : 23.02.16 - klo:17.46 »
Itselläni on ollut KDE käytössä vuosia... Ei tosin KUbuntu. Kello on pysynyt näytöllä ja
paneelissa. Nyt  KDE 4.14.8 käytössä ja on minusta melko bugivapaa. Tosin on monia
ohjelmia joita en käytä es. Kmail, kalenteri ja ties mitä. Gnomesta en ole ikinä tykännyt.
Seuraava suosikki on LXDE. Lxterminal hyvä. Pidän siitä myös openbox työpöydällä joka melko
karu - riittävä sekin. Siinäkin saa päätteen tai kellon mitä nyt haluaa automaattisesti käynnistymään.
Jos X ja varsinkin näytönohjaimen ajuri kunnossa ei noi työpöydät juuri kaatuile.

KDE muistaa työpöydän asetukset hieman eri tavalla. Riippuu siitä onko 2 näyttöä päällä
vai yksi näyttö. No kaikkea ei voi vaatia.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #37 : 23.02.16 - klo:19.21 »
Pistän tähän kommenttini myös. Olen ihan tavallisen tyhmä ummikko, vaikka olen käyttänyt ennenkin Linuxia, mutta se on sanottava, vaikka välillä tekisi mieli ampua Storck maata kiertävälle radalle, kun on niin tiukka noissa säännöissään, että apua olen häneltäkin saanut, kunhan olen jotenkin osannut kertoa, mistä kiikastaa. On pakko ymmärtää, että meidän kanssa menee hermot, kun jatkuvasti kysellään jotakin tapahtui kysymyksillä? Joten minulle on täältä tullut apua, ja kyllä se vika on lähes joka kerta tullut tuolin ja monitorin välistä. Toki minulla on edelleen se yksi ongelma, mutta olkoon siihen saakka, kun MTV- muuttaa palvelujaan.  Ja ei ole tässä ketjussa kuin kommentti

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #38 : 28.02.16 - klo:18.13 »
Gentoossa olen huvikseni käännellyt uutta KDE plasmaa. Jotenkin se ei tunnu tykkäävän Nvidian näytönohjaimesta.
Moni ohjelma uupuu vielä. Sentään konsole löytyy ja Dolphin.  Digikamista löytyy beetta mitä en ole kokeillut.
Myös uusi Hugin käyttää uudempia QT-kirjastoja. Tarkoitan KDE 15.12.2 versioita ohjelmista.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #39 : 21.03.16 - klo:19.16 »
Olen  tutkinut sellaiset työpöydät (Gnome Shell, Mate, Cinnamon, Cairo-Dock) jotka voi asentaa perus-Ubuntuun. Kaikissa oli jotain pikku ongelmia.

- Yläpalkin kalenteri ei näyttänyt Evolution-tapaamisia ja tehtäviä, paitsi Gnome Shellissä ne näkyivät, mutta kalenterin ulkoasu oli sellainen että merkinnöistä ei saanut selvää, kun fontti ei mahtunut sille varattuun tilaan yms. hässäkkää.

- Kaikissa oli yläpalkin kuvakkeita hukassa. Cinnamonissa lisäksi käynnistinpalkissa oli sovelluksia joiden kuvake ei näkynyt.

- Matessa en saanut FI-näppäimistöä pysymään oletuksena.

Yksikään ei houkutellut jatkamaan kokeilua.