Kirjoittaja Aihe: Muistitikun käyttöönotto  (Luettu 2842 kertaa)

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Muistitikun käyttöönotto
« : 11.09.15 - klo:07.04 »
USB-muistitikkujen käyttöönotto on aina ollut ongelmallista: esimerkiksi noviisille on vaikeus jo se, että käyttöjärjestelmä laittaa tikun usein juuren omistukseen. Samoin tikun osiointi saattaa olla jo tehty tai sitten ei ja jos sillä on tiedosto-järjestelmä voi se olla mikätahansa. Käyttöoikeudet vaihtelee; extended atribuutteja, piilo-osioita tai sovelluksia voi olla, Windows kummittelee ...

Onko olemassa mitään sovellusta joka helpottaisi elämää ja olisi turvallinen käyttää? Sillä on helppo tehdä skripti joka hoitaa kyllä homman täysin automaattisesti, mutta sillä voi vahingossa tehdä myös melkoista tuhoa.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Muistitikun käyttöönotto
« Vastaus #1 : 11.09.15 - klo:11.04 »
Gparted, kunhan muistaa valita että käsittelee tikkua eikä jotakin kiintolevyä.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Muistitikun käyttöönotto
« Vastaus #2 : 11.09.15 - klo:12.22 »
Minä olen tehnyt isompien tikkujen kanssa siihen malliin, että formatoin Windowsissa tikun ntfs:ään (jotta voi kopioida yli neljän gigan tiedostoja). Pienemmät fat32:seksi. Yleensä ei tartte moista muutosta edes tehdä kun tikku on valmiiksi siinä formaatissa.

Miksikö näin? No oletusarvoisesti tikkua käytetään siirtämään tietoja eri koneiden välillä, ja ei ole suinkaan sanottua, että siinä vastaanottavassa päässä olisi Linuxilla varustettua konetta.

Ja ei tarvi murehtia oikeuksista yms. tällä tempulla.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Muistitikun käyttöönotto
« Vastaus #3 : 11.09.15 - klo:16.47 »
Itse olen käyttänyt Levyt-ohjelmaa. Mielestäni se on suhteellisen helppokäyttöinen. Toki joillekin voi olla hankala tuo Gnomen uusi tyyli tehdä valikoistakin painikkeita ja merkitä ne jollain symbolilla.

Tikkuni yleensä jäävät fat32:ksi, kun en jaksa sitä sen kummemmin miettiä. Joskus olen laittanut tikun UFS:ksi, mikä oli myöskin ihan toimiva idea, mutta en nyt muista toimiko se Windowsin kanssa. Kummallakaan tiedostojärjestelmällä ei ole Unix-tyylisiä tiedostojen oikeuksia, kun niitä Linuxissa käyttää. Kieltämättä saisi olla jokin liitosoptio, joka heittäisi nuo oikeudet mäkeen, jotta ulkoisillakin medioilla olisi helpompi käyttää kehittyneempiä tiedostojärjestelmiä kuten vaikka ext2:sta tai ext4:ää ilman journalointia.

Koska aika usein tulee kirjoitettua tikuille levykuvia (ihan dd:llä), niin tulee sitten noita osioitua uudestaan. Jos tekee puhtaan osiotaulun, niin sinne ei kyllä sitten myöskään jää mitään "Windows-taukaa™". Se voisi olla myös ihan asiallinen veto ihan uudelle vasta ostetulle tikulle, jos haluaa olla varma, että siellä on juuri se mitä itse haluaa.
« Viimeksi muokattu: 11.09.15 - klo:16.52 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.