Kirjoittaja Aihe: Win 10 lukitsee levyt? Ratkaistu  (Luettu 3729 kertaa)

mjh48

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Win 10 lukitsee levyt? Ratkaistu
« : 05.09.15 - klo:12.14 »
Onko tämä oikea osio tälle kysymykselle?

Minulla on Ubuntu 14.04 ja aemmin oli Win 7 (2x eli sama käyttis sekä SSD- että normi kovalevyllä) samassa koneessa.
Kun asensin Windows 10 ja nyt menin Ubuntuun tarkoituksena siivota tiedostoja jota Windows ei anna poistaa (tietoinen riski, olen tehnyt ennenkin) totesin etten pääsekään enää muille levyasemille kuin Ubuntun levylle.
Win 10 jättää levyt ilmeisesti johonkin lepotilaan (hibernate), joka estää levyjen käytön muualta kun Windowsista?

Onko joku muu havainnut saman ja onnistunut kiertämään tuon ongelman?

Niin, minulla Ubuntu on eri levyllä ja bootissa valitsen miltä levyltä kone käynnistyy, periaatteessa Windows ei tiedä koko Ubuntusta.
« Viimeksi muokattu: 05.09.15 - klo:14.29 kirjoittanut mjh48 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Win 10 lukitsee levyt?
« Vastaus #1 : 05.09.15 - klo:12.24 »
Tämä johtuu Fast Startupista, joka on oletuksena päällä. Se on eräänlainen horrostila, jolla nopeutetaan järjestelmän käynnistymistä. Ominaisuus on ollut mukana Windowsissa versiosta 8 lähtien ja aiheuttaa ongelmia osioiden yhteiskäytössä, kun samassa koneessa on useita käyttöjärjestelmiä.

Ohje Fast Startupin kytkemiseen pois käytöstä:
http://www.tenforums.com/tutorials/4189-fast-startup-turn-off-windows-10-a.html

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Win 10 lukitsee levyt?
« Vastaus #2 : 05.09.15 - klo:13.09 »
Kiitos tiedosta, katsotaan tarviinko tuota, kun asennan Ubuntun koneelle uudelle levylle?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Win 10 lukitsee levyt?
« Vastaus #3 : 05.09.15 - klo:13.28 »
Fast Startup kannattaa kytkeä pois jo ennen Ubuntun (tai muiden käyttöjärjestelmien) asentamista, koska Windows saattaa jättää myös EFI-osion tiedostojärjestelmän epämääräiseen tilaan, jolloin Ubuntun käynnistyslataajan asennus ei onnistu tai korruptoi tiedostojärjestelmää: https://wiki.archlinux.org/index.php/Windows_and_Arch_dual_boot#Fast_Start-Up

mjh48

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Win 10 lukitsee levyt? Ratkaistu
« Vastaus #4 : 05.09.15 - klo:14.36 »
Kiitos tiedosta nyt toimii.

Suomenkielisestä Win 10:stä asetus löytyy
Asetukset:
- Virta ja lepotila
- Virran asetukset
- Valitse virtapainikkeiden toiminnot

Päästäksesi muuttamaan asetusta täytyy valita:
- Ei käytössä olevien asetusten muuttaminen

Sen jälkeen voi poistaa täpän
- Ota käyttöön nopea käynnistys

Käynnistys ei hidastunut merkittävästi vahalla kovalevyllä ja SSD-levyltä käynnistettäessä hidastumista ei edes huomaa, olen tosin postanut liikojen ohjelmien käynnistyksen startissa.