Koska UBUNTU 10.04 käyttöjärjestelmää ei enää tueta, niin asensin vanhaan 2400 MHz:n Celeron koneeseeni Linux Mint käyttöjärjestelmän (Mate työpöytä), mutta pari ikävää ongelmaa havaitsin asennuksen jälkeen. Grub2 ei asentunut kunnolla, koska luettelosta puuttuu kokonaan toisella kovalevyllä oleva WinXP. En siis pysty nyt käyttämään Windowsia ollenkaan. Grubin uudelleenasennus saattaa ehkä auttaa tähän vaivaan.
Toinen vielä hankalampi vika on näytön sotkeentuminen eli kaikissa valikoissa olevat ikonit muuttuilevat satunnaisesti valkoisiksi, joten niitä ei lainkaan näe. Jos hiirellä klikkaa valkoista ( siis näkymätöntä) kansionkuvaa, niin kansio aukeaa ihan normaalisti ja kone tekee muutenkin oikeat temput. Jos koneella katsoo valokuvia, niin ne näkyvät aivan normaalisti. Näyttöhäiriöt ilmenevät siis vain käyttöjärjestelmän valikoissa ja tiedostonhallinnassa. En ole eläessäni nähnyt tällaista toimintahäiriötä. Päätteellä työskentelykin on erittäin vaikeaa, sillä syötetty komento näkyy vain valkoisena suorakaidekuviona, mutta siitäkin huolimatta pääte tulostaa vastauksensa täysin normaalilla tavalla.
Aiemmin sama rauta toimi ihan moitteettomasti UBUNTU 10.04 käyttöjärjestelmällä. Tällöin kone kuitenkin latasi itse heti asennuksen jälkeen näytönohjaimelle omat ajurit, jotka takaisivat paremman toiminnan. Mintin asennuksen yhteydessä erillisiä ajureita ei asentunut näytönohjaimelle, joten voisiko vika olla tässä. Pitäisikö minun nytkin vielä asentaa koneeseen oikeat ajurit, jotta saisin häiriön pois?
Komennolla lshw sain päätteeltä seuraavan tekstin:
*-pci
description: PCI bridge
product: AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge)
vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
physical id: 1
bus info: pci@0000:00:01.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pci normal_decode bus_master
resources: memory:e0000000-e1ffffff memory:d8000000-dfffffff
*-display
description: VGA compatible controller
product: NV11 [GeForce2 MX/MX 400]
vendor: NVIDIA Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: b2
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=nouveau latency=32 maxlatency=1 mingnt=5
resources: irq:16 memory:e0000000-e0ffffff memory:d8000000-dfffffff memory:e1000000-e100ffff
Voisivatkohan viisaat UBUNTU-miehet taasen kertoilla minulle, mistä vikaa kannattaisi etsiä? Millainen ajuri ja miten minun pitää koneeseen asentaa, jotta näyttövirheet poistuisivat? Voisiko koneessa olla mahdollisesti joku rautavikakin, sillä myös USB-portit siirtävät tietoa muistitikulta koneeseen melkoisen hitaasti.