Kirjoittaja Aihe: Yritän asentaa xubuntua chromeboxiini  (Luettu 3699 kertaa)

vistaaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Yritän asentaa xubuntua chromeboxiini
« : 20.08.15 - klo:19.28 »
Neuvoisko joku vähän. Yritän asentaa xubuntua chromeboxiini seuraavalla ohjeella: https://www.youtube.com/watch?v=_xsqrQw1kbs 

Kun "alustan" tuota chromeboxia developer tilaan niin lopuksi kone boottaa ja palaa normaalitilaan. Eli ennen tuota boottausta
minun pitäisi jotain tehdä mutta mitä.. Loppu sitten varmaan onnistuis kun nuo ohjeet on hyvät-
Intel NUC (2017) celeron + depian 9

Storck

  • Vieras
Vs: Yritän asentaa xubuntua chromeboxiini
« Vastaus #1 : 20.08.15 - klo:19.44 »
Ei liity aloittamaasi aiheeseen millään tavalla joten tehty oma aihe.

Jos otsikko ei tasmää kirjoitukseen niin tehkää kokonaan uusi keskustelu.



Muuta otsikkoa paremmaksi jos haluat.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Yritän asentaa xubuntua chromeboxiini
« Vastaus #2 : 20.08.15 - klo:20.58 »
Kun "alustan" tuota chromeboxia developer tilaan niin lopuksi kone boottaa ja palaa normaalitilaan. Eli ennen tuota boottausta
minun pitäisi jotain tehdä mutta mitä.. Loppu sitten varmaan onnistuis kun nuo ohjeet on hyvät-

Paina bootissa Ctrl+D:tä?

https://www.chromium.org/chromium-os/developer-information-for-chrome-os-devices/asus-chromebox#TOC-Developer-Mode

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Vs: Yritän asentaa xubuntua chromeboxiini
« Vastaus #3 : 23.09.15 - klo:20.34 »
Hei,
Xubuntun voi asentaa kahdella tavalla, joko crouton asennuksensa tai sitten ChrUbuntuna.

Itse käytin pitkään Xubuntua Chromebookissa crouton asennuksena, joka on helppo ja nopea. Crouton asennuksessa molemmat käyttöjärjestelmät toimivat koko ajan ja niiden välillä on todella helppo liikkua näppäinkomennolla. Pidin tästä kovasti.

Ongelmana croutonissa on kuitenkin se, että kun Chrome OS päivittää itsensä (jota se tekee säännöllisesti) niin tämä päivitys saattaa sekoittaa Xubuntun. Periaatteessa tämä on helposti korjattavissa ajamalla vain crouton päivitys.

Itselläni ongelmaksi tuli se, että välillä Xubuntu kadotti kokonaan graafisen käyttöliittymän ja väsyin uudelleen päivityksiin.

Parempi tapa asentaa on varmaan ChrUbuntu, jossa Xubuntulle osoiodaan oma osio kovalevyltä ja sen jälkeen toiminta ei enää riipu siitä, mitä Chrome OS:n puolella tapahtuu.

Ongelmana ChrUbuntussa on puolestaan asennusohjeiden sekavuus. Uusimpien asennusohjeiden mukaisesti asennuksen pitäisi olla helppo ja nopea, mutta niin ei ollut ainakaan itselläni. Aika monta yritystä olen tehnyt, eikä ole viel onnistunut. Tästä raportoin toisessa viestiketjussa.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=49359.0

ChrUbuntun asennus varmaankin onnistuu, kunhan teet kotiläksyt huolella ennen asennusta. Sen lisäksi, että asennus tehdään developer moden kautta, on muistettava varmistaa että BIOS on päivitetty (jota en tiennyt) ja että laite on ohjelmoitu puuttaamaan USB -tikulta (tätäkään ei ollut kaikissa ohjeissa).

Jos teet asennuksen, niin pidä erittäin tarkkaa kirjaa siitä mitä teit, ja jos onnistut, niin raportoi täällä. Aika moni varmaankin haluaisi osata tuion ChrUbuntun asentamisen.

Mikä Chromebook sinulla on?



 
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Yritän asentaa xubuntua chromeboxiini
« Vastaus #4 : 09.10.15 - klo:19.50 »
Asensin itse Crouton-asennuksena Trustyn Chromebookiin. Kone on Toshiba CB30 - 102, minkä ostin jostakin Gigantin tarjouksesta puolellatoista sadalla eurolla.

Asennus oli helppo ja kone boottaa sikanopeasti. Positiivinen kokemus.

Jos Chrome OS -päivitykset sotkevat toiminnan, ja Crouton pitää päivittää, niin miten se tehdään?