Olen huomannut saman (GTX 960; Nvidia 346.59; Xfce). Oma ratkaisuni oli ottaa komposoija pois käytöstä ja käyttää SMPlayerissä (mplayer2 backend) vdpau ajuria. Videot eivät repeile eivätkä nyi - säädän tosin näytön virkistystaajuden videoille sopivaksi (100Hz tai 120Hz). Muut ulostulo ajurit (xv ja gl) olivat alttiita repeilylle, vaikka näytön virkistystaajuus olisi sovitettu videoiden kanssa ja ajurin OpenGL-asetuksissa olisi "Sync to VBlank" -täppä valittuna. V-syncin toteutuksessa on siis jotakin häikkää. (Vdpau ajurillakin videoihin tulee jotakin ylimääräistä nykimistä, jos komposoija on käytössä - vaikka olisi valittuna "Näytä koko näytön peittokuvaikkunat suoraan".)
Kun en käytä komposoijaa, selaimessa sivujen vierittämisen yhteydessä on repeilyä havaittavissa, mutta se ei ole yhtä häiritsevää kuin repeily komposoijan kanssa. Muistaakseni sain Comptonia käyttämällä repeämisen häviämään, mutta siitä seurannut nykiminen häiritsi minua vielä enemmän. Varmaan se on yhtälailla osoitus siitä, että X:n ja komposoijien yhteistyössä on jotakin ongelmaa. Täytyypä testailla tuota "ForceFullCompositionPipeline"-asetusta jollakin koneella - nyt komposoinnista on vain haittaa koneillani.
Zordon linkkaamassa keskustelussa oli yksi Nvidian antama syy sille, miksi "ForceFullCompositionPipeline" ei ole oletuksena päällä: se lisää latenssia yhden ruutupäivityksen verran, ja pelaajat eivät tykkää siitä. En ymmärrä tosin tarkoittaako se kokonaan ylimääräistä ruutupäivitystä (eli kiinteää n.17ms lisälatenssia 60Hz näytöllä) normaalin V-syncin tuoman latenssin lisäksi, vai ainoastaan tuota normaalia V-syncin tuomaa latenssia (maksimissaan yhden ruutupäivityksen, mutta keskimäärin vähemmän).
Nvidiahan käyttää tavallisesti "adaptive V-Sync" "tekniikkaa", joka tarkoittaa, että kun kone ei kykene tuottamaan ruutuja virkistystaajuuden nopeudella, V-Syncista luovutaan. On valittava repeilyn (tearing) ja nykimisen (stuttering) välillä, ja Nvidian mukaan repeily haittaa pelaajia vähemmän kuin nykiminen. (Olen samaa mieltä.) Pelaajien siis varmaan kannattaa olla tarkkana, että "ForceFullCompositionPipeline" ei heikennä pelikokemusta: lisää latenssia, vähennä ruutupäivityksiä sekunnissa, tai aiheuta nykimistä.