Kirjoittaja Aihe: 3D CAD laitteen suunnitteluun?  (Luettu 5509 kertaa)

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
3D CAD laitteen suunnitteluun?
« : 02.08.15 - klo:00.16 »
Mikäs olisi näppärin ilmainen 3D CAD ohjelma, kun pitäisi eräs laite suunnitella ja muutama osa teettää jollain pajalla niiden pohjalta, joten .dwg ilmeisesti kannattaa olla formaattina?

Draftsight ja Bricscad ilmeisesti taipuisi hommaan, mutta molemmat on maksullisia ja trial jaksoa saa vain sen kuukauden. Rahaa en moisesta ohjelmasta viitsisi maksaa, kun en sitä tuon lisäksi varmaan muuhun tule tarvitsemaan.

Onnistuukohan tuon trial jakson jatkaminen, jos asentaa ohjelman eri käyttäjätileille?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: 3D CAD laitteen suunnitteluun?
« Vastaus #1 : 02.08.15 - klo:01.14 »
Draftsight on kyllä ilmainen, mutta se ei ole 3D-ohjelma. FreeCAD on hyvä vaihtoehto täysin 3D-piirtämiseen.

DWG ei ole nimenomaan hyvä formaatti yhteensopivuuden kannalta. DXF taas on. Siis noin post-prosessoinnin kannalta koneilla. Jos lähetät DWG kuvat, niin joku joutuu lähes takuuvarmasti konvertoimaan tiedoston kuitenkin DXF:ksi.

En kyllä keksi varsinaisesti, että miksi 3D on vaatimuksena? Tai no toki jos mennään heti sille linjalle, että pitää jyrsiä _monimutkaisia_ osia. Itse olen teetättänyt aika monia osia ja aina olen vielä pärjännyt normaaleilla tasopiirustuksilla. Itseasiassa tuntuu että 90% pienemmistä metallipajoista haluaa ne "perinteiset" kuvat.
« Viimeksi muokattu: 02.08.15 - klo:01.16 kirjoittanut qwertyy »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: 3D CAD laitteen suunnitteluun?
« Vastaus #2 : 02.08.15 - klo:12.30 »
MeshLab tuntee dxf-formaatin. Sitä kautta konvertoimalla voi käyttää myös Blenderiä tai ketsuppia. (Siis suunnittelee niillä, ja kun on suunnitelma tehty siirtää (Ketsupissa Collada-formaatin kautta ja Blenderissä stl- tai obj-formaatin kautta) MeshLabiin, ja konvertoida dxf:ksi.)

Tosin en ole käyttänyt MeshLabia muuten kuin kovertoimassa formaatista toiseen.

Ketsupin lisenssi ei salli kuin opetus-/harrastelija-käytön. Sen 8-versio on asennettavissa winetricksllä.

Flintlock

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 3D CAD laitteen suunnitteluun?
« Vastaus #3 : 02.08.15 - klo:13.18 »
Itse olen käyttänyt  progeCAD:a. Siitä sai kai ilmaisen 30 päivän kokeilun. Muistaakseni vuosia sitten Windows XP:ssä tuota onnistui käyttämään lisenssin päättymisenkin jälkeen pitämällä kone poissa internetistä ja säätämällä windowsin kelloa vuodella taaksepäin. Itselläni on myös jotain tosi alkeellisia 2000-luvun alun CAD/CAM ohjelmia, joissa lisenssi ei lopu  ikinä, mutta työtä ei pysty tulostamaan ellei päivitä student versiosta pro versioon.

FreeCAD:a itsekkin suosittelen, jos sitä ei tosiaankaan tarvitse, kuin tuohon yhteen projektiin, niin maksamaan ei välttämättä kannata ryhtyä. https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_computer-aided_design_editors 

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: 3D CAD laitteen suunnitteluun?
« Vastaus #4 : 02.08.15 - klo:13.32 »
En kyllä keksi varsinaisesti, että miksi 3D on vaatimuksena? Tai no toki jos mennään heti sille linjalle, että pitää jyrsiä _monimutkaisia_ osia. Itse olen teetättänyt aika monia osia ja aina olen vielä pärjännyt normaaleilla tasopiirustuksilla. Itseasiassa tuntuu että 90% pienemmistä metallipajoista haluaa ne "perinteiset" kuvat.

3D lähinnä siksi, että voisi paremmin hahmottaa laitetta. Kyllähän se 2D varmasti asiansa ajaisi. Noh tiedä häntä. Ei tämä nyt kiireinen projekti ole. Täytyisi ensi kevääseen mennessä saada valmiiksi.

Täytynee tuota FreeCADiä koettaa oppiiko sitä käyttämään.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: 3D CAD laitteen suunnitteluun?
« Vastaus #5 : 02.08.15 - klo:16.15 »
Huonolla mallilla on pajan asiat jos ei kyetä 2d piirustuksia lukemaan. Itse asiassa 3d piirustus on mitoittamisen kannalta onneton ratkaisu. Ja tosiaan jos kyseessä ei ole jyrsintätyöt tai monimutkaiset cnc sorvaustyöt, niin piirustus pitää konvertoida 2d muotoon kuitenkin. Se voi lisätä merkittävästi kustannuksia.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: 3D CAD laitteen suunnitteluun?
« Vastaus #6 : 02.08.15 - klo:16.53 »
Se hyvä puoli 3D-mallista on, että kyseisen voi käydä tulostamassa kirjastossa, kun laittaa kyseisen .stl-formaattiin.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: 3D CAD laitteen suunnitteluun?
« Vastaus #7 : 02.08.15 - klo:21.49 »
Huonolla mallilla on pajan asiat jos ei kyetä 2d piirustuksia lukemaan. Itse asiassa 3d piirustus on mitoittamisen kannalta onneton ratkaisu. Ja tosiaan jos kyseessä ei ole jyrsintätyöt tai monimutkaiset cnc sorvaustyöt, niin piirustus pitää konvertoida 2d muotoon kuitenkin. Se voi lisätä merkittävästi kustannuksia.

Kyseiset osat mitkä joutuu teettämään on kyllä helppo tehdä 2D:näkin, mutta muuten voisi olla ihan veikeä rakentaa 3D malli laitteesta.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: 3D CAD laitteen suunnitteluun?
« Vastaus #8 : 12.08.15 - klo:01.37 »
Designspark Mechanical on yksi tutustumisen arvoinen(Windows only/Winen avulla??). Sama pulju tekee myös DesignSpark nimistä piirilevyn suunnitteluohjelmaa, jota on tullut aika paljon käytettyä Winen avulla. Uudempi versio ei kuitenkaan toimi Winellä. Jatkan erikoisten vastausten antamista vielä siten, että selaimessa toimiva Tinkercad saattaa olla myös katsomisen arvoinen ja aika paljon erilaisia tutoriaaleja näyttää myös olevan sen sivustoilla. Tinkercadissa taisi olla joitain eri formaatti vaihtoehtoja ja täällä jo aikaisemmin mainittiin niiden konvertointi mahdollisuuksista.