Mielenkiintoinen veto. Minusta vaikuttaisi siltä että --export ei kutenkaan hae tietoja puhelimesta (eikä --import vie puhelimeen), vaan haku tapahtuu hakemiston ~/.cache/syncevolution alla olevasta datasta. Kokeilin näin: ajoin ensin exportin ja noukin sen tuloksena syntyneen tiedoston sekä Evolutionin että TB:n kautta nähtäväksi. Siinä näkyy aikaisemmin luomani koetapahtuma. Sitten loin tietokoneella uuden koetapahtuman ja ajoin importin. Tapahtuma ei tullut puhelimeen. Ajoin uuden exportin, ja tietokoneella luotu koetapahtuma katosi, vain puhelimessa aiemmin luotu oli jäljellä.
Eli export vaatii sen että synkkaus on jo ajettu. Periaatteessa syncevolution --print-databases luettelee nekin kalenterit jotka ovat paikallisella levyllä .ics-tiedostona, mutta käytännössä kun yritän viitata niihin, syncevolution sanoo ettei sellaisia ole. Voi olla että sille kelpaisi Evolutionin sisäisessä muodossa olevat kalenterit, mutta ei nämä .ics-tiedostot. Joten olin tässä ihmettelemässä pitääkö mun panna pystyyn web-serveri vaan sitä varten että saan webdav-synkin aikaan. Export on toki siihen verrattuna helppo vaihtoehto, mutta jos se vaatii että onnistunut synkkki on jo tehty, niin se ei auta välttämään sitä että se varsinainen synkki vie tiedot Personal-kalenteriin.
Toisaalta, jos kerran muuten käytän Thunderbirdiä, niin voisihan sitä varata tän Evolutionin puhelinkäyttöön. Mutta periaatteessa pipoa kiristää se etten pysty itse valitsemaan kalenteria, vaan se synkki menee väkisin Personal-kalenteriin.