Kirjoittaja Aihe: Sama kernel päivittyy monta kertaa  (Luettu 2555 kertaa)

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Sama kernel päivittyy monta kertaa
« : 22.06.15 - klo:09.30 »
Tämä on jatkunut jo pitemmän aikaa. Kun tulee kernel päivitys ja sen hoitaa asiallisesti. Seuraavana päivänä tai viikolla se on taas tarjolla ja
vaatii samat rituaalit. Onko tämä "normaalia"?

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Sama kernel päivittyy monta kertaa
« Vastaus #1 : 22.06.15 - klo:19.46 »
Tämä on jatkunut jo pitemmän aikaa. Kun tulee kernel päivitys ja sen hoitaa asiallisesti. Seuraavana päivänä tai viikolla se on taas tarjolla ja
vaatii samat rituaalit. Onko tämä "normaalia"?
Viime aikoina on tosiaan tullut kernelipäivityksiä hieman turhan tiheään. Jatkuva boottailu ei ole erityisen mukavaa kun on useampia koneita.
Normaalin rajoissa tämä kuitenkin lienee, sillä on tälläisiä päivitystihennyksiä ennenkin ollut, ja sitten taas rauhoittunut.

maarit.s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Sama kernel päivittyy monta kertaa
« Vastaus #2 : 23.06.15 - klo:18.40 »
Minäkin olen ihmetellyt miksi nykyään kernelit päivittyvät kahdessa osassa. Tämä viimeisin -86 kerneli (Ubuntu 12.04 LTS) päivittyi ensin normaalisti vaatien salasanan ja parin päivän päästä uudelleen ilman salasanaa. Molemmilla kerroilla piti kuitenkin uudelleenkäynnistää.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Sama kernel päivittyy monta kertaa
« Vastaus #3 : 23.06.15 - klo:20.05 »
Minäkin olen ihmetellyt miksi nykyään kernelit päivittyvät kahdessa osassa. Tämä viimeisin -86 kerneli (Ubuntu 12.04 LTS) päivittyi ensin normaalisti vaatien salasanan ja parin päivän päästä uudelleen ilman salasanaa. Molemmilla kerroilla piti kuitenkin uudelleenkäynnistää.

Kyseessä oli erilliset korkean prioriteetin päivitykset, eli ne julkaistiin heti, kun paketit olivat valmiita sen sijaan, että olisi odoteltu muita tulevia muutoksia. Versionumeron osa "86" pysyi samana, mutta viimeinen osa vaihtui 123:sta 124:ään.

Jälkimmäisen päivityksen tapausessa olit ehkä juuri syöttänyt salasanan johonkin muuhun operaatioon liittyen, ja autentikointijärjestelmä muisti sen vielä.


Tietoturvan kannalta ihan hyvä, että suhtaudutte vakavasti näihin päivityksiin, mutta ei niistä kannata ottaa turhaa stressiä. Harvemmin on päivästä tai viikosta kiinni, että uusi kerneli pitäisi saada ajoon. Minulla vierähtää usein kuukausikin samalla ytimellä, kun en viitsi sulkea ohjelmia ja käynnistää konetta uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 23.06.15 - klo:20.14 kirjoittanut nm »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Sama kernel päivittyy monta kertaa
« Vastaus #4 : 23.06.15 - klo:21.33 »
Itse päivitän kernelin harvoin. Riippuu tietty koneesta. Kerneli, X ja nvidian ajurit on niitä asioita joihin en mielelläni koske jos kaikki toimii. Kerneli paisuu nopeaa tahtia. Kuinkahan paljon siihen mahtaa tulla rivejä lisää kuukausi- tai vuosivauhtia. Nyt on jo 4.0.6 saatavilla, mutta itse olen pitäytynyt 3.14 haarassa.  Ne joilla uutta rautaa voivat hyötyä kernelin päivityksistä. Vanhemman koneen omistajat voivat huoletta ajella vähän vanhemmalla. Gentoota käyttäessä oppii sen kernelin kääntämään. Onneksi nykykoneilla käännös menee muutamassa minuutissa tyyliin make oldconfig && make && make install && make modules_install. Ei se sen kummenpaa ole.
 

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Sama kernel päivittyy monta kertaa
« Vastaus #5 : 24.06.15 - klo:13.50 »
Nyt on jo 4.0.6 saatavilla, mutta itse olen pitäytynyt 3.14 haarassa.
Kernel 4.1.0 julkaistiin pari päivää sitten.