Jos asennetaan UEFI-moodissa, niin käynnistyslataaja, Grub, asennetaan EFI-osiolle, joka yleensä on fat32 osio /dev/sda1 tai /dev/sda2. Windowsin levynhallintaa ei kannata käyttää linux-osioiden muokkaamiseen, koska se sekoittaa levyn.
GPT-ositaulukossa kaikki osiot ovat primääriosioita ja niitä voi olla paljon.
Lenovon koneissa asennuksen jälkeen täytyy (muistaakseni) vielä mennä bios-asetuksiin ja asettaa ensimmäiseksi käynnistyväksi järjestelmäksi "ubuntu" vaihtoehdon, jotta grub-valikko ilmestyisi.
En tunne tuota ubuntun systeemiä vielä kovin hyvin, joten siinä asennusvaiheessa tulee alussa vaihtoehto, muu vaihtoehto, joka
takaa tulee windowsin levynhallinnan tapanen systeemi.
Voiko tässä ikkunassa tehdä jotain.
Laitan tähän alle tämän aamupäivän sekoilut.
Päätin sitten palauttaa tehdasasetukset ja kokeilla sillä.
Ensimmäinen yllätys oli, että kovalevyä ei oltu palautettu alkuperäiseksi, vaan siellä oli samat osiot, mitkä olin itse tehnyt.
Osiot, jotka ubuntu oli ottanut käyttöön poistin. Ja ne muuttuivat yhdeksi noin 100 Gt osioksi, jonka olin itse aikaisemmin tehnyt.
Tämän 100 Gt osion vielä muutin NTSF tyyppiseksi, ettei se ainakaan vaivaa uudessa yrityksessä.
Uudessa yrityksessä asennusasetuksena oli.
UEFI ja asentaminen windowsin rinnalle.
Asennus valitsi nyt asennusosioksi saman osion, missä Windows on ja siinä pääsi säätämään ubuntun varaamaa tilaa,
joksi varasin 50 Gt.
Asennuksen edetessä tuli tieto, että seuraavien laitteiden osiotauluja on muutettu:
SCS12 (0,0,0) (sdb)
Seuraaviin levyosioihin luodaan uusi tiedostojärjestelmä.
Laitteen SCS12 (0,0,0) (sdb) osio n:o 10 tiedostojärjestelmä cxth (tässä voi olla minun kirjausvirhe)
Laitteen SCS12 (0,0,0) (sdb) osio n:o 11 tiedostojärjestelmä swap
Asennus eteni taas noin 70% valmiista, jolloin nyt tuli tieto:
Paketin grub-efi-amd64-signed asennus hakemistoon /target/ epäonnistui.
Asennettu järjestelmä ei käynnisty ilman GRUB-alkulatausohjelmaa.
OK painaminen => asennusohjelma kaatui.