Mun kokemus monelta vuosikymmeneltä että sysadmin/dbadmin/verkkoadmin -tehtäviin kasvetaan muiden tehtävien ohessa. Yleensä homma alkaa ohjelmistokehitystehtävissä ja siitä sitten pikku hiljaa liu'utaan admin-hommiin. Itselläni on niin suuri kunnioitus näitä gurukollegoja kohtaan että olen joskus vastannut työtarjouksiin että ei minulla ole tarpeeksi kokemusta asiasta että voisin ihan pokkana ottaa vastaan XXadmin-hommat, vaikka joskus olen hieman ollut osallisenakin. Toki kotona puuhastelu kuuluu kuvaan, mutta se ei anna kokemusta niistä dimensioista joita oikeassa työssä on mukana.
Jos nyt yhden esimerkin haluaa kertoa vähittäisestä kasvusta niin eräs sysadmin jota olen suuresti arvostanut oli ollut jo pätevä sysadmin pitkään kun tuli taas eteen uusi käyttispäivitys joka piti viedä läpi kaikissa maakunnissa. Tässä vaiheessa kaveri oli päässyt sellaiselle guruasteelle että hän päätti että matkustelu on tylsää, joten hän hoitaa päivitykset mieluummin pääkallonpaikalta, verkon ja puhelinlinjan yli, paikallisten operaattorien avustuksella. Tää oli joskus 80-luvulla, systeemit oli hieman toiset kuin nykyään, ja tällainen uhkarohkeus oli ennenkuulumatonta. Kokemattomampi kollega yritti taivutella pomon lähettämään hänet varmistamaan hommia maakuntiin, mutta ei päässyt, ja päivitykset menivät lopulta ihan suunnitelman mukaan. Isoguru oli tehnyt kierroksen tarpeeksi monta kertaa että tiesi jo tasan tarkkaan mitä pitää ottaa huomioon sovellusten ja tietokantojen käyttökatkojen puolesta ja miten päivitys automatisoidaan ja missä kohdassa tarvitaan paikallinen käsipari. Yhden koneen tai käyttiksen tuntemus ei riitä vaan tarvitaan hyvin laaja ymmärrys isoista kokonaisuuksista. Ison tietoverkkokokonaisuuden hallintaa ei opi kotona.