Kirjoittaja Aihe: Asennus bropleemia...  (Luettu 4683 kertaa)

masaaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Asennus bropleemia...
« : 25.08.06 - klo:20.39 »
Moi,
Rekisteröidyinpäs nyt tänne foorumille, kun olen ajatellut asentaa ubuntun.
En ole ihan varma onko tämä viesti oikeassa paikassa, ja onko tälläisestä jo aikaisemmin ollut puhetta, joten joku voi varmaan siirtää viestin oikeaan asemaan tai kertoa mistä tästä olisi puhetta.

Siis, minulla on Ubuntun CD tilattuna ShipItistä, joten pitäisi olla ihan toimiva. Jos siitä CD -kotelosta ihan oikein luin, CD pitäisi laittaa levyasemaan, ja käynnistää kone uudelleen. Näin olen tehnytkin, mutta mitään erikoista ei tapahdu. Siis olipa CD asemassa tai ei, kone käynnistyy ihan tavallisesti. Mitä pitää siis tehdä?

On vielä toinenkin kysymys. C asemallani ei ole ihan 2 gigaa vapaata tilaa, mutta toisella asemalla on. Voiko siis Ubuntua asentaa muulle kuin C asemalle?

Toivon että kysymyksiini vastataan pian, ja ettei tästä olisi paljon harmia teille. :)

-masaaa

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #1 : 25.08.06 - klo:20.44 »
http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas ja http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi auttavat alussa tosi paljon!Sinun pitää laittaa BIOSistasi cd-levy boottaavaksi asemaksi. Koneen käynnistyessä paina f2 tai del, riippuen koneestasi niin pääset BIOSiin. Ja jos muutat osioiden kokoa eheytä osiot ensin Levyn eheytyksellä.
alias vililikku

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #2 : 25.08.06 - klo:20.54 »
Ääh, Vililikku tuntuu nyt ehtivän koko ajan ensin, mutta menkööt nyt kuitenkin...

Lainaus
Siis, minulla on Ubuntun CD tilattuna ShipItistä, joten pitäisi olla ihan toimiva. Jos siitä CD -kotelosta ihan oikein luin, CD pitäisi laittaa levyasemaan, ja käynnistää kone uudelleen. Näin olen tehnytkin, mutta mitään erikoista ei tapahdu. Siis olipa CD asemassa tai ei, kone käynnistyy ihan tavallisesti. Mitä pitää siis tehdä?
Muokkaa biosista koneen boottijärjestystä siten, että cd-asema on ennen kiintolevyä. Biosin asetuksia pääsee muokkaamaan painamalla koneen käynnityksen alussa jotain näppäintä (yleensä delete tai jokin funktionäppäin). Oikeasta näppäimestä pitäisi näkyä ilmoitus koneen käynnistyksen yhteydessä (jotain tyyliin "Press DEL to enter SETUP" tms.).

Lainaus
On vielä toinenkin kysymys. C asemallani ei ole ihan 2 gigaa vapaata tilaa, mutta toisella asemalla on. Voiko siis Ubuntua asentaa muulle kuin C asemalle?
Ubuntua ei voi asentaa olemassa-olevalle asemalle/osiolle, vaan sitä varten täytyy kiintolevyllä olla vapaata osioimatonta tilaa, josta sitten alustetaan ubuntulle oma osionsa. Asennuksen yhteydessä on mahdollisuus pienentää jo olemassaolevia osioita ja siten vapauttaa kiintolevytilaa ubuntulle. Sillä ei ole väliä, miltä kiintolevyltä ja/tai osiolta vapautettava tila tulee, kunhan se on tarpeeksi suuri köntti.

Hyödyllistä luettavaa, mikäli et ole vielä tutustunut:
Ubuntun asennusopas
Ubuntu tutuksi -wikikirja

juyli

  • Vieras
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #3 : 25.08.06 - klo:22.31 »
Ubuntua ei voi asentaa olemassa-olevalle asemalle/osiolle, vaan sitä varten täytyy kiintolevyllä olla vapaata osioimatonta tilaa, josta sitten alustetaan ubuntulle oma osionsa.


Tarkoitus ei ole viilailla pilkkua, mutta tottakai Ubuntun voi asentaa jo valmiille osiolle.
On vain ymmärrettävä, että Ubuntu (kuten useimmat muutkin Linuxit) tekevät osiolle oman tiedostojärjestelmänsä ja siis kaikki osiolla oleva tieto häviää.
Lisäksi on huomattava, että jos Windows on nimennyt osiot omalla tavallaan (C:, D:, E: jne.), voi esim. osiolle D: asennettavaksi tarkoitettu Linux muuttaa Windowssin levyosioiden järjestyksen (E: -> D: jne.).
Vielä pitänee huomauttaa, että Ubuntu muiden Linuxien tapaan "vaatii"  väh. kaksi osiota. Toisen varsinaisen käyttöjärjestelmäosion lisäksi swap-osion. Ihan järkevää on Linuxin asentaminen vielä useammallekin osiolle.

masaaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #4 : 26.08.06 - klo:11.38 »
Kiitos kaikille vastauksista, toivotaan että nyt onnistuu. :)
Sainkin muuten jo tuon Ubuntun Demon päälle, mutten vielä asentanut sitä.
Jos tulee vielä ongelmia, niin kysyn taas apua.

EDIT: Äh, heti tuli ongelma :-\
Tuossa asennusoppaan kohdassa nro 7, mikä valinta pitäisi laittaa, jos en siis halua formatoida asemaa enkä asentaa C vaan D asemalle, koska siellä on tilaa.

Vielä pitänee huomauttaa, että Ubuntu muiden Linuxien tapaan "vaatii"  väh. kaksi osiota. Toisen varsinaisen käyttöjärjestelmäosion lisäksi swap-osion. Ihan järkevää on Linuxin asentaminen vielä useammallekin osiolle.

Siis nuo osiot, voinko asentaa linuxin vain D asemalle (kuva), vai pitääkö minun tehdä lisää osioita, ja miten? Kun tuosta Osiointi-oppaasta en älynnyt juuri mitään.

En tiedä olisin itse saanut tätä hommaa wörkkäämään, mutta en viitsinyt kokeilla ettei kone menisi aivan jumiin.
« Viimeksi muokattu: 26.08.06 - klo:12.06 kirjoittanut masaaa »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #5 : 26.08.06 - klo:13.07 »
Eli oikeasti ei ole mitään C, D tai E asemia, windows on vain nimennyt osiot niin. Eli jos sinulla on yksi ide kiintolevy, niin kiintolevy on /dev/hda ja osiot ovat /dev/hda1, /dev/hda2 jne. Monta osiota sinulla on koneessa? Näet sen vaikka ubuntun asennus-cd:n osiointisovelluksella. Jos sinulla ei ole ennetään osioimatonta tilaa, voit pienentää Windows osiota ja asentaa ubuntun siihen tyhjälle osiolle. Mutta ennen kuin muutat osioiden kokoa, eheytä osiot!
alias vililikku

jurkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #6 : 26.08.06 - klo:14.07 »
Tarkoitus ei ole viilailla pilkkua
....
Vielä pitänee huomauttaa, että Ubuntu muiden Linuxien tapaan "vaatii"  väh. kaksi osiota. Toisen varsinaisen käyttöjärjestelmäosion lisäksi swap-osion. Ihan järkevää on Linuxin asentaminen vielä useammallekin osiolle.


Tarkoitus ei ole viilailla pilkkua  :P,
mutta ei vaadi kahta osiota. Swapin voipi laittaa tiedostoon jos haluaapi.
Itse 'jouduin' näin tekemään kun kovalevy jossa swap osio sijaitsi sanoi poks.

Itse teko on varsin helppoa -  tässä 64Mb swapfile:
Koodia: [Valitse]
dd if=/dev/zero of=/swapfile bs=1024 count=65536
mkswap /swapfile
swapon /swapfile

sitten lisääpi sen vain fstabiin:
Koodia: [Valitse]
echo "/swapfile               swap                    swap    defaults        0 0">>/etc/fstab

ja se on siinä

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #7 : 26.08.06 - klo:14.40 »
Siis nuo osiot, voinko asentaa linuxin vain D asemalle (kuva), vai pitääkö minun tehdä lisää osioita, ja miten? Kun tuosta Osiointi-oppaasta en älynnyt juuri mitään.
Kuvasta näkyy, että osiot C, E ja F ovat fyysisellä kiintolevyllä 1. Nämä näkyvät Ubuntun osiointi-ohjelmassa luultavasti nimillä hda1, hda2 ja hda3. D on levyllä 2, ja näkyy luultavasti hdb1:na.  Kannattaa varmistaa nimiöt vertaamalla esimerkiksi osioiden kokoja. Kuten Vililikku kertoi, windows kutsuu noita osioita asemiksi. Linuxissa taas niitä kutsutaan pelkästään osioiksi.

Voit käyttää levy 2:sta Ubuntun asentamiseen. Et voi kuitenkaan suoraan asentaa sitä ainoalle osiolle (jota win kutsuu D-asemaksi), koska kyseinen osio on alustettu NTFS-muotoon. Vaihtoehtoja on kaksi. Kumpikin hoituu Ubuntun asennuksen yhteydessä:
1. Pienennät D-osiota, ja asennat Ubuntun vapautuneeseen tilaan. Tässä tapauksessa muista myös Vililikun huomautus:
Mutta ennen kuin muutat osioiden kokoa, eheytä osiot!
2. Tuhoat osion kokonaan ja annat koko levyn ubuntun käyttöön. Tässä tapauksessa tietenkin kaikki D-aseman sisältämät tiedostot häviävät bittiavaruuteen.

Muoks. Lisäystä:

Tämän jälkeen luot tarvittavat osiot Ubuntua varten. Käytännössä kannattaa tehdä kolme osiota: juuriosio (/), levyvälimuistiosio (swap) ja osio käyttäjien omille tiedostoille (home). Näistä juuri ja home alustetaan ext3-muotoon ja swap swap-muotoon. Toki erillisen home-osion voi jättää tekemättäkin, ja käyttää esimerkiksi valintaa "Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa.", mutta erillinen home-osio mahdollistaa omien tiedostojen säilyttämisen, vaikka koko järjestelmän muuten joutuisikin asentamaan uudestaan.

Itse suosittelisin osioiden kooksi esimerkiksi seuraavaa:
- swap: 2 x Keskusmuistin koko, mutta enintään kuitenkin 1 Gt
- juuri: 10 Gt (tänne tulevat mm. kaikki ohjelmat, joten senkin mukaan voi kokoa miettiä)
- home: loput

Liitospisteiksi noille osioille asetetaan yllättäen: swap -> swap, juuri -> /, home -> /home

« Viimeksi muokattu: 26.08.06 - klo:14.54 kirjoittanut tn »

masaaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #8 : 27.08.06 - klo:11.44 »
Anteeksi kun ei älyä, muttei älyä. Mikä näistä valinnoista pitäisi valita? (kuva) Olen kokeillut melkein kaikkia, eikä osoiointi onnistu väkisilläkään.
Olen nyt siis Ubuntussa, että muuten toimii paitsi asennus ei vain onnistu,

Muoks.
Haluan siis osioida osion tn:n esittämällä esimerkillä, en esim. formatoida koko levyä.
Siis siten että nyt osiossa olevat tiedostot säilyvät.
« Viimeksi muokattu: 27.08.06 - klo:11.46 kirjoittanut masaaa »

AppaRatuS

  • Vieras
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #9 : 27.08.06 - klo:13.25 »
Anteeksi kun ei älyä, muttei älyä. Mikä näistä valinnoista pitäisi valita? (kuva) Olen kokeillut melkein kaikkia, eikä osoiointi onnistu väkisilläkään.
Olen nyt siis Ubuntussa, että muuten toimii paitsi asennus ei vain onnistu,

Muoks.
Haluan siis osioida osion tn:n esittämällä esimerkillä, en esim. formatoida koko levyä.
Siis siten että nyt osiossa olevat tiedostot säilyvät.

Jos eheytit D-aseman Windowsissa, niin ok, muuten tee se ensin.

Ubuntun asennuksen osiointiohjelmassa valitset: Muokkaa itse osiotaulua > aukeaa Valmistele osiot:
Valitset oikealta ylhäältä tuon kiintolevyn joka kooltaan vastaa Windowsisi D-asemaa. Siinä pitäisi olla koko levyn kokoinen NTFS-partitio.
Valitset sieltä työkalurivistä: ->| ja osio pitäisi näkyä palkkina jota pystyt lyhentämään loppupäästä. Säädä osion koko niin että kaikki Windows-data mahtuu sinne ja jää vielä reilusti tyhjää tilaa. Loppuosa kiintolevystä jää nyt käyttämättä. Kuittaa muutokset ja palaa takaisin Valmistele osiot-ikkunaan jossa näkyy koko kiintolevy.
Nyt valitset osiolistassa näkyvän osioimattoman alueen ja klikkaa New (Uusi) ja tee osiosta Ensisijainen, määritä kooksi 5-10Gt ja tiedostojärjestelmäksi Ext3. Samoin luo vielä swap-osio 1Gt, tiedostojärjestelmänä linux-swap sekä yksi (isompi) Ext3-osio kotihakemistoille (kooksi kaikki loput mitä on osioimatta).
Seuraavaksi liitoskohtien valmistelu:
/ eli juuriosio                                       10GB Ext3 -osio
/home eli käyttäjien kotihakemistot   ***GB Ext3 -osio (se mielellään isompi)
swap                                                    1GB swap -osio

Ja sitten pitäisi asennus lähteä rullaamaan...

masaaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Re: Asennus bropleemia...
« Vastaus #10 : 27.08.06 - klo:16.06 »
No nyt onnistui! ;D
Kiitos vielä kerran kaikille auttaneille. :)