Jos siirrytään hetkeksi isosta kuvasta itse koneeseen, niin millainenkohan kokonaisuus palvelisi käyttäjää parhaiten? (puhun nyt siis lähinnä Lubuntusta ja oletan etteivät käyttäjät keskimäärin innostu säätämään konettaan ainakaan kovin paljon itse)
Joidenkin toiminnallisuuksien lisäämiseen tarvitsee ainakin jonkun verran perehtymistä. Esim. Lubuntun kohdalla asennuksen jälkeen olen yleensä lisännyt PulseAudio Volume Controlin ja tarvittavat muut paketit, jotta mm. bluetooth-kuulokkeet toimisivat. Lisäksi yleensä säätöä aiheuttavat suspend/hibernate toiminnot (itselläni nämä ovat toimineet out-of-the-box tähän mennessä vain yhden koneen kanssa ja yhden kohdalla toimivaa ratkaisua ei edes ole löytynyt). Minulla on varsin lyhyt kokemus päivitysten vaikutuksista tällaisiin konekohtaisiin säätöihin - mitenkähän paljon niistä on odotettavissa ongelmia? Nämähän eivät tietenkään ole täysin välttämättömiä ominaisuuksia käytön kannalta, mutta mukavampi toki jos toimivat.
Entäpä selainlaajennukset? Todennäköisesti keskeinen juttu. Flashin vanha versio tulee perusasennuksen mukana, mutta monet yleiset palvelut käyttävät esim. silverlightia ja widevineä ja jotkut palvelut taitavat vaatia uudempaa flashia, jotka kaikki saa käyttöön esim. pipelightin kautta. Kannattaisikohan pipelight siis asentaa oletuksena? Tietoturvan kannalta kaiketi paras joka tapauksessa laittaa selainlaajennukset päälle vain kysyttäessä. Joku WOT tai vastaava voisi myös olla havainnollisuutensa puolesta hyvä lisä. Noscript olisi myös suositeltava, mutta voi tehdä käytöstä hankalaa, jos käyttäjä ei jaksa siihen perehtyä.
Sovellusvalikoima. Perussovellusten lisäämisen voi jättää käyttäjällekin, mutta itse olen yleensä aina asentanut lisukkeina LibreOfficen, Chromiumin ja VLC:n, jonka kohdalla yleensä kaupallisten DVD-levyjen tuki on pitänyt säätää erikseen. Myös Kodi voisi olla hyvä multimedialisuke.
Tietoturva ja yksityisyys. Näitä tuli jo hieman selainlaajennusten kohdalla, mutta tarvitaankohan muutoksia käyttöjärjestelmän perusasennukseen esim. jotain iptables säätöä? Levy pitää toki ajaa secure-deletellä tai vastaavalla tyhjäksi ennen asennusta. Asennuksen kryptaaminen voisi olla siinä mielessä hyvä juttu, että kone lähtisi käyttäjältä sitten joskus turvallisemmin eteenpäin. Olen yleensä laittanut turvapäivitykset asentumaan automaattisesti ja muut päivitykset ilmoittavat itsestään. Jos koneita menee lapsiperheisiin, jonkinlaista esiasennettua parental control -juttua voisi harkita - itselläni ei ole näistä kokemusta, osaisitteko suositella jotain?
Ohjeistus. Jos koneita alkaisi asentelemaan sarjatyönä, voisi kirjoitella selvällä suomella yksinkertaisen printatun ja työpöydälle tallennetun ohjeen perustoimintoja varten ja lisätä siihen tarvittavat lisätietoja sisältävät nettiosoitteet. Lähinnä siis tyyliin: kirjautuminen, oletusohjelmien esittely, päivitysten ja ohjelmien asentaminen, laitteen tietoturva lyhyesti, tarvittaessa parental control säätöjen aktivointi/poisto jne.