Xubuntu ilmoitti tiputtavansa iBus:in pois Xubuntusta (14.04). Syynä oli jokin iBus:ia vaivaava bugi. Imeisesti sitä ei ole korjattu, koska iBus:ia ei tullut myöskään 14.10:nen mukana. Ubuntu Mate ei asenna sitä myöskään oletuksena. Eli se on jätetty pois aivan tarkoituksella. Ubuntusta en tiedä, mutta on se minun Ubuntussani asennettuna enkä usko, että olen sitä itse asentanut. (Sen poistaminen poistaisi myös unity-control-center paketin, mikä mielestäni viittaa siihen, että se on asennettu oletuksena.)
Luulen, että skandien (tai muiden muiden merkkikarttojen) toimimattomuus olisi aiheuttanut vielä enemmän melua mikäli ongelma koskisi kaikkia, jotka käyttävät muita merkkikarttoja kuin US versiota. Luultavammin kyseessä on harvinaisempi ongelma, jonka iBus vain sattuu peittämään alleen. Kuten mainitsin yllä, Xubuntussani ääkköset toimivat mainiosti ilman tuota iBusia, kunhan vain opastin X:ää ottamaan ne käyttöönsä tuolla "setxkbmap fi" komennolla. Ilmeisesti kuitenkin kokeilit useammalla näppäimistöillä, niin langallisilla kuin langattomilla, eikä vika siis liity mihinkään yksittäisiin ajureihin?
Edit: Käynnistin koneeni Xubuntu 14.10 asennuslevyltä, valitsin kieleksi suomen ja työpöydän latauduttua katsoin löytyykö ibus prosesseja käynnissä: Ei löytynyt. Eivätkä myöskään skandit toimineet. Ehkä tämä oli toisin vielä 14.04:ssä?