Kirjoittaja Aihe: lataus skripti  (Luettu 1961 kertaa)

mk01

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
lataus skripti
« : 24.08.06 - klo:17.44 »
Niin haluaisin sellaisen skriptin, jolla voisin ladata kaikki viivi ja wagner sarjakuvat osoitteesta hs.fi.
Ongelmana on se etten tiedä mistä aloittaisin, sillä sarjakuvien nimet ovat muotoa 1135221161505.gif (http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135221161505.gif) eivätkä ne kulje missää järkevässä järjestyksessä.
Siis suuruus järjestyksessä kyllä, muttei muuten logiisessa järjestyksessä... Mistä apua tähän?
Homman voisi tehdä manuaalisesti, mutten laiskuuttani jaksa hoitaa hommaa ja tällainen skripti kiinnostaa.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: lataus skripti
« Vastaus #1 : 24.08.06 - klo:18.31 »

Homman voisi tehdä manuaalisesti, mutten laiskuuttani jaksa hoitaa hommaa ja tällainen skripti kiinnostaa.

Ajattelit, että joku innokkaana laatii skriptin puolestasi  ;).

Miehet kirjoittavat tuollaisia skriptejä perlillä emacsissa, niin olen kuulllut isojen poikien kertovan  :).

http://www.tldp.org/HOWTO/Emacs-Beginner-HOWTO-3.html#ss3.2

Ei, en osaa kirjoittaa tuollaista skriptiä. Minulle riittää päivittäinen annos Hesarissa aamukahvin kanssa.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: lataus skripti
« Vastaus #2 : 24.08.06 - klo:18.47 »
Miehet kirjoittavat tuollaisia skriptejä perlillä emacsissa, niin olen kuulllut isojen poikien kertovan  :).
Joo, tosin ei siihen välttämättä Emacsia tarvi, ja Perli onkin Ubuntussa ihan vakiovarusteena.
Sitähän voi kirjoitella vaikka Geditillä, tosin Miehet käyttävät tietenkin Emacsia.
No, Scite on ihan kelpo työkalu, hiukan nykyaikaisempi kuin Emacs. Siinä on mukavasti F5 pikanappi joka ajaa kirjoitelman ja mahdolliset virheet näkyy nekin. Itse tosin pääosin käytän Anjutaa, mutta Scite kevyempänä ei ole pöllömpi.

Mitä itse skriptiin tulee, niin sen tekeminen sinäsä on ~ 3 minuutin juttu, mutta kun palvelimelta ei saa hakemistolistausta, niin ko. homma on liian hankalaa/ jopa mahdottomaksi luokiteltavaa. Tottahan ne sieltä tulee kun tunkee numeroita perän jälkeen, mutta tuosta hakemistosta saattaa löytyä KAIKKI hesarin isot-web-kuvat. Miten niistä erotellaan viivit ja siat? Vai otetaanko kaikki? Ja jos minä olisin ko. palvelimen ylläpitäjä, niin blokkisin moisen skannaajan heti pois tehoja syömästä ja virhelokia täyttämästä. :)

Eli Asmon postista putoava skripti aamukahveineen lienee se paras. Ja tottahan tuon voi lukea netissäkin.
Jos taas sitten tuon numerosarjan tekotapa aukeaa, esim. päivämäärän mukaan tms. niin homma on helppo,
wget:illä taikka sitten niinkuin ne Miehet tekee, Perlillä ja Emacsilla...

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski