Kirjoittaja Aihe: Win-levyn osionti Ubuntua varten [Ratkaistu]  (Luettu 9095 kertaa)

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Win-levyn osionti Ubuntua varten [Ratkaistu]
« : 01.03.15 - klo:00.45 »
Kyselin tovi sitten Windowsin valinnasta kakkoskäyttikseksi. Nyt on hankittuna kone+Win 8.1. Täynnä kaikenlaista roinaa ja hankalaa löytää tarvitsemiaan juttuja, mutta enköhän saa sen siivottua ja opi elämään sen kanssa. Seuraavaksi oli tarkoitus analysoida levy (SSD 120 Gt), siirtää mahdolliset levyn loppupuolella roikkuvat Win-järjestelmätiedostot jollain defraggerilla tieltä pois ja lohkaista 60-70 gigaa Ubuntulle asennuksessa, mutta analysointi onkin "greyed out". Se varmaan tykkää, ettei levy tartte defraggausta eikä siis analysointiakaan. Siinä taas nähdään, ettei järjestelmän pitäis yrittää ajatella käyttäjän puolesta. Elikkä, jos nyt laukaisen Ubuntun asennuksen DVD:ltä, käsken sen pienentämään Win-osiota ja ottamaan loput levystä omaan käyttöönsä, siirtääkö se mahdolliset tiedostot alta pois eikä jyrää niitä? Vai onko jotain parempaa keinoa varmistella, etten seuraavaksi joudu asentamaan Windowsia?   
 
« Viimeksi muokattu: 05.03.15 - klo:19.34 kirjoittanut Araminta »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #1 : 01.03.15 - klo:02.12 »
Enpäs varma ole, mutta itselläni ei Ubuntun osiointityökalu ole vielä kertaakaan osioita sotkenut. Kerta se toki on ensimmäinenkin.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #2 : 01.03.15 - klo:10.08 »
Minä olen asentanut Ubuntun ja SuSe 13.2:n suoraan kiintolevylle ilman sen kummempia ongelmia, SuSe:n asensin kun kiintolevyllä on win10 TP asennettuna.

Ubuntun asennusohjelma kysyy alkuvaiheessa että asennetaanko se wintoosan rinnalle, muitakin valintoja siinä on myöskin.

Omat riskinsähän sellaisessa asennuksessa aina on mutta kun muistaa vaan tehdä Wintoosan palautuslevyt niin ei siinä silloin menetä muuta kuin aikaa. Ja on muistettava myös ottaa kaikista tärkeistä asioista varmuuskopiot.
73's de Kari OH2BNE

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #3 : 01.03.15 - klo:10.52 »
analysointi onkin "greyed out".
Tämä johtuu van siitä että SSD-levyä ei yleensä kannata defragata, koska se kuluu siitä. Yksittäistapauksessa defragin voi toki tehdä, ja veikkaan että Win8.1 antaa jonkun mahdollisuuden asetuksen yliajoon. Ja jos analyysi riittää sitä yhtäkään defraggia ei tarvita. Itsellä on win7, joten en tiedä miten se asetuksen yliajo tehdään win8.1:ssä.

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #4 : 01.03.15 - klo:11.00 »
Itse asiassa ensimmäinen ruutu pyytää mua varmistamaan, että kovalevylläni on vapaata tilaa joku määrä, jota en nyt muista. Valinnat "peruuta" ja "jatka". Oletan, että valinta "jatka", kertoo asennusohjelmalle, että näin on.  Ei ole, Win on tapansa mukaan haukannut kaiken. Olisin odottanut sen kysyvän ekaksi haluanko asentaa Ubuntun (14.04) Windowsin rinnalle ja haluanko osioida levyn. Luulisin, että Gparted piileksii jossakin asennuslevyllä, voisiko sen käynnistää sieltä? Vai voinko jatkaa vakuuttamalla asennusohjelmalle, että vapaata tilaa löytyy ja päästä vielä sieltä normaaliin päiväjärjestykseen? Vai olisko parempi hakea joku muu "non-destructive" osiointiohjelma ja osioida levy sillä ensin? Ymmärtääkseni GParted selviytyy myös tarvittavasta tiedostojen siirrosta osiota pienennettäessä.         

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #5 : 01.03.15 - klo:11.13 »
Tämä johtuu van siitä että SSD-levyä ei yleensä kannata defragata, koska se kuluu siitä. Yksittäistapauksessa defragin voi toki tehdä, ja veikkaan että Win8.1 antaa jonkun mahdollisuuden asetuksen yliajoon. Ja jos analyysi riittää sitä yhtäkään defraggia ei tarvita. Itsellä on win7, joten en tiedä miten se asetuksen yliajo tehdään win8.1:ssä.

Joo, arvelinkin, että se on päätellyt, etten mä mitään analysointia tartte. Wintoosathan on tunnettuja siitä, ettei ne luota siihen, että käyttäjä tietää, mitä haluaa tehdä, siksi(kin) välttelen niitä parhaani mukaan. Jospa kysäisen joltain Win-forumilta, onko analyysi mahdollista käynnistää vaikka komentoriviltä. Ja niinhän se tietysti on, että yleensä analyysi riittää. Kerran mulla on kummiskin löytynyt 160 Gt -levyn loppupuolelta järjestelmätiedostoja, jotka olivat tosi sitkeitä siirrettäviä.     

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #6 : 01.03.15 - klo:11.16 »
Olen käynnistänyt koneen live-levyllä, sieltä sitten gparted, ja sillä yksinkertaisesti pienentäny windows osiota jolloin sinne kiintolevylle tulee varaamaton alue, tämän jälkeen se hyväksyy sen asennuksen winkun rinnalle.

73's de Kari OH2BNE

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #7 : 01.03.15 - klo:12.58 »
Olen käynnistänyt koneen live-levyllä, sieltä sitten gparted, ja sillä yksinkertaisesti pienentäny windows osiota jolloin sinne kiintolevylle tulee varaamaton alue, tämän jälkeen se hyväksyy sen asennuksen winkun rinnalle.

Kokeilin tätä, näyttää osion punaisella huutomerkillä varustettuna, eikä tiedä paljonko siellä on tyhjää tilaa. Kaikki osionronkkimisoptiot pois käytöstä. Otin kuvakaappauksen, mutta en äkkiä keksi, miten liittää tähän. Anyways, pälähti päähäni, että ehkä Winissä on asetettu käyttöön joku fastboot, joka tallettaa levyyn pikakäynnistykseen tarvittavat tiedot ennen kuin sammuttaa koneen. Tämmöinen siksi, että:
- Windows sekä sulkeutuu että käynnistyy epäilyttävän nopeasti, ei kai SSD-levy sitä selitä?
- Käynnistys DVD:ltä onnistuu vain "Käynnistä uudelleen" -lopetusvalinnalla. Käytettäessä "Sammuta"-valintaa ja käynnistystä virtanäppylästä, käynnistyy Windows, vaikka BIOS:issa on DVD ekana boottisekvenssissä.
Jos näin on, täytyy palata Win-forumeille opiskelemaan, miten option voi poistaa. Ei varmaan kannata yrittää osiointia ennen kuin saa sen kokonaan pois. Todennäköisesti aiheuttaisi muitakin ongelmia Linuxia käytettäessä, ainakin levyosioiden yhteiskäytössä.   

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #8 : 01.03.15 - klo:13.58 »
Joo, arvelinkin, että se on päätellyt, etten mä mitään analysointia tartte. Wintoosathan on tunnettuja siitä, ettei ne luota siihen, että käyttäjä tietää, mitä haluaa tehdä, siksi(kin) välttelen niitä parhaani mukaan. Jospa kysäisen joltain Win-forumilta, onko analyysi mahdollista käynnistää vaikka komentoriviltä. Ja niinhän se tietysti on, että yleensä analyysi riittää. Kerran mulla on kummiskin löytynyt 160 Gt -levyn loppupuolelta järjestelmätiedostoja, jotka olivat tosi sitkeitä siirrettäviä.     

GParted pystyy kyllä siirtämään ne sitkeimmätkin tiedostot osion alkupäähän, kun pienennät sillä Windows-osiota. Defragmentointi ei ole välttämätöntä. Seuraavassa Windowsin käynnistyksessä järjestelmä huomaa osion muuttuneen ja joudut ajamaan tarkistuksen, mutta muuten homma onnistuu tarvittaessa ilman Windowsin levytyökaluja. On suositeltavaa käynnistää Windows ja antaa sen tehdä tarkistukset heti osion pienentämisen jälkeen, ennen kuin luot uusia osioita ja asennat Ubuntun.

Myös Ubuntun asennusohjelma osaa pienentää Windows-osiota, mutta käyttöliittymäbugien vuoksi toiminto on tällä hetkellä riskialtis (joskin manuaalinen osiointi on ok). 15.04:ssä käyttöliittymän pitäisi toimia paremmin.


Kokeilin tätä, näyttää osion punaisella huutomerkillä varustettuna, eikä tiedä paljonko siellä on tyhjää tilaa. Kaikki osionronkkimisoptiot pois käytöstä. Otin kuvakaappauksen, mutta en äkkiä keksi, miten liittää tähän. Anyways, pälähti päähäni, että ehkä Winissä on asetettu käyttöön joku fastboot, joka tallettaa levyyn pikakäynnistykseen tarvittavat tiedot ennen kuin sammuttaa koneen.

Jep. Fast Startup on kytkettävä pois, niin asennus lähtee etenemään. Ohjeet löytyvät kyllä hakukoneilla.
« Viimeksi muokattu: 01.03.15 - klo:14.08 kirjoittanut nm »

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #9 : 01.03.15 - klo:22.23 »
Anteeksi hidas reagointi, mulla ei ole kovin paljon aikaa tällaisiin harrastuksiin. Kokeilin kuvan liittämistä tähän, mutta ei ainakaan tullut näkyviin. Kun palasin jatkamaan, kertoo se mun liittäneen tähän kuvan, jonka nimi oikea, polku puuttuu. Saa nyt nähdä pulahtaako viestiin kuva ja mihin kohtaan. Ohje-kohdasta ei löytynyt kuvanliittämisohjetta, saisikohan sen jonnekin?

Hyvät ohjeet fastbootin poistoon löytyivät täältä
http://winaero.com/blog/how-to-disable-or-enable-fast-startup-in-windows-8-1/
En ihmettelisi, vaikka asia hämmentäisi muitakin dualboot-käyttäjiä, siitä ei oo varoitettu missään. Ohjeet toimivat hyvin ja buutin käyttäytyminen muuttui odotetulla tavalla. Se ei kuitenkaan vaikuttanut GPartediin, joka ei edelleenkään osaa lukea C-levyn sisältöä. Levyn rivin klikkaus tuottaa tiedot, jotka näkyvät kuvaliitteestä, jos se nyt ilmaantuu viestiin. Ei ainakaan näy esikatselussa. Varoitus kertoo, ettei ntfs-tiedostojärjestelmää kyetä lukemaan, koska ohjelmistopaketit ntfsprogs / ntfs-3g puuttuvat. Ei kai niitä voi ruveta lataamaan tässä vaiheessa? Lisäksi sivu kertoo sektorien määrän sekä ekan ja vikan sektorin osoitteen, toivottavasti ei tarkoita käytettyjä sektoreita?

Eli mitä keinoja on jäljellä? Jonkun hyvin toimivan osiontiohjelman lataus ulkoiselle laitteelle tai mieluiten buuttaavalle DVD:lle ja osiointi siltä käsin? Toisen fyysisen levyn asennus (jos mahtuu pieneen koneeseen)? Linuxin asennus tikulle tai ulkoiseen levyyn (onko mahdollista)? En tee sitä mielelläni, koska Linux on kuitenkin pääkäyttikseni ja tää ratkaisu vaikuttaisi suorituskykyyn? Jotain, mitä en ole tullut ajatelleksi?   

Kiitos taas ajatuksistanne!

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #10 : 01.03.15 - klo:22.29 »
Sinun täytynee asentaa puuttuvat paketit, jotta NTFS-tiedostojärjestelmän luku onnistuisi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #11 : 01.03.15 - klo:23.05 »
Varoitus kertoo, ettei ntfs-tiedostojärjestelmää kyetä lukemaan, koska ohjelmistopaketit ntfsprogs / ntfs-3g puuttuvat. Ei kai niitä voi ruveta lataamaan tässä vaiheessa?

Voi ladata ja asentaa, mutta ei pitäisi olla tarvetta. Ntfs-3g on valmiiksi asennettuna live-dvd:llä.

Voisit kokeilla liittää osion manuaalisesti mount-komennolla, niin saat ehkä tarkemman virheilmoituksen. GParted näyttää tuon saman virheen mm. silloin, kun Windows on horrostilassa (hibernated) ja osiota ei siksi voida liittää turvallisesti.


Lisäksi sivu kertoo sektorien määrän sekä ekan ja vikan sektorin osoitteen, toivottavasti ei tarkoita käytettyjä sektoreita?

Ei tarkoita, vaan osion alku- ja loppukohtia.


Eli mitä keinoja on jäljellä?

Kokeilitko jo osion pienentämistä Windowsin omalla levynhallinnalla. Se on kuitenkin yleisesti suositeltavin vaihtoehto.

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #12 : 02.03.15 - klo:12.11 »
Voi ladata ja asentaa, mutta ei pitäisi olla tarvetta. Ntfs-3g on valmiiksi asennettuna live-dvd:llä.
Voisit kokeilla liittää osion manuaalisesti mount-komennolla, niin saat ehkä tarkemman virheilmoituksen. GParted näyttää tuon saman virheen mm. silloin, kun Windows on horrostilassa (hibernated) ja osiota ei siksi voida liittää turvallisesti.

Siis voinko oikeasti Live-levyä käyttäessäni ladata ja asentaa ohjelmia ja mihin? Jollekin ulkoiselle laitteelle?
Ja niinkuin edellä näkyy, totesin fastbootin asettaneen Windowsin talviunille ja poistin sen. Kaikki muu oireilu hävisi, mutta tää on yhä jäljellä. Nyt en osaa enää arvata, mistä voisi olla kyse. 

Kokeilitko jo osion pienentämistä Windowsin omalla levynhallinnalla. Se on kuitenkin yleisesti suositeltavin vaihtoehto.

En halua kokeilla mitään tapaa sörkkiä järjestelmälevyä, jollen tiedä tarkkaan, mitä olen tekemässä. Windowsin ohjeistus ei sano selvästi, ettei osion pienentäminen jyrää sieltä mitään, siinä näyttäisi olevan muitakin rajoituksia ja ohjeistus jopa epäsuorasti ehdottaa ulkoisen osiointityökalun käyttöä.
Olen ehkä ylivarovainen, mutta en halua seuraavaksi aloittaa Windowsin asennusta ja päivitystä alusta (mulla on vain Win 8 -levyt) ja mun olis jo pitänyt päästä käyttämään tätä.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #13 : 02.03.15 - klo:13.38 »
Siis voinko oikeasti Live-levyä käyttäessäni ladata ja asentaa ohjelmia ja mihin? Jollekin ulkoiselle laitteelle?

Kyllä voit asentaa Live-levyllä mitä tahansa ohjelmia, ne toimivat sen Live-session ajan. Ohjelmat asentuvat siis samaan keskusmuistiin missä se live-käyttiskin toimii.
Eli esimerkiksi päätteeseen
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install OHJELMA1 OHJELMA2
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #14 : 03.03.15 - klo:00.56 »
Ja niinkuin edellä näkyy, totesin fastbootin asettaneen Windowsin talviunille ja poistin sen. Kaikki muu oireilu hävisi, mutta tää on yhä jäljellä. Nyt en osaa enää arvata, mistä voisi olla kyse.

Ei sitä pysty kukaan muukaan arvaamaan ilman tarkempaa selvittelyä. Kokeile liittää osio manuaalisesti päätteessä:

Koodia: [Valitse]
sudo mount /dev/sda1 /mnt/
(korvaa sda1 Windows-osion laitteella)

En halua kokeilla mitään tapaa sörkkiä järjestelmälevyä, jollen tiedä tarkkaan, mitä olen tekemässä. Windowsin ohjeistus ei sano selvästi, ettei osion pienentäminen jyrää sieltä mitään, siinä näyttäisi olevan muitakin rajoituksia ja ohjeistus jopa epäsuorasti ehdottaa ulkoisen osiointityökalun käyttöä.

Ajonaikaisen pienennyksen rajoituksena on se, ettei osiota voida aina pienentää tarpeeksi, jos osion loppupuolella on järjestelmätiedostoja, joiden siirto on estetty. En ole kuullut, että levynhallinnan pienennystoiminto olisi rikkonut Windows-asennuksia. Defragmentointi lienee kuitenkin suositeltava esivalmistelu.


Olen ehkä ylivarovainen, mutta en halua seuraavaksi aloittaa Windowsin asennusta ja päivitystä alusta (mulla on vain Win 8 -levyt) ja mun olis jo pitänyt päästä käyttämään tätä.

Rohkea rokan syö.  ;)

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #15 : 04.03.15 - klo:12.56 »
No niin, viime yönä ehdin taas kokeilemaan.
Tsekkasin löytämäni defraggaus- ja analyysiohjelmat ja totesin, ettei lemppariani MyDefrag ole päivitetty pariin vuoteen eikä win8:a ole mainittu sen järjestelmissä, joten ainoaksi jäi Defraggler (Windowshan kieltäytyi tekemästä mulle analyysiä). Latasin WinStatDir:in ja Defragglerin, mutta kumpikaan ei näyttänyt tarvitsemaani tietoa niin, että olisin osannut  varmasti tulkita sen. Varmistin, että .sys tiedostot ovat minimiasennossa, ajoin CCleanerin, rebuuttasin, laukaisin Defragglerin ja annoin sen jauhaa puoli tuntia levyäni (jonka elinikä vähenee jokaisessa kirjoitusoperaatiossa). Tulos näytti aloitustilannetta huonommalta. Yritys kutistaa Windowsilla C:-osiota kertoi, että käyttämätöntä tilaa levyllä on 89 Gt, kutistamisvaraa 472 Mt!! Viimeiset käytetyt blokit olivat Windowsin Mft-taulua, johon kaikki tuntemani defraggerit kieltäytyvät koskemasta, ja tämä alue vielä kasvoi defraggauksessa levyn loppuun päin - ilmeisesti ohjelma pyrki optimoimaan lukunopeutta levyn siivoamisen sijaan. Kaipaamani Mydefrag antoi ekaksi optiolistan, josta saattoi valita, mihin operaatiolla pyrittiin (tiedostot alkuun/loppuun, ...)     

Jollei joku kerro, että GPartedilta ja DVD:ltä kannattaa vielä yrittää lopputilan tyhjentämistä (periaatteessahan se kyllä on tehtävissä, mutta vaatii Windowsin tietojen sörkkimistä), en juuri nyt ehdi tekemään asialle enää mitään. Heitän ongelman alitajunnan prosessattavaksi ja teen hommia Windowsilla, josta kaiken tämän guuglauksen jälkeen oon oppinut paljon. Se, mikä jäi rassaamaan, on se, teinkö jotain tyhmää, joka ennestään pahensi tilannetta, kun olen nähnyt saman ongelman aiemminkin. So is it me?
Vaihtoehtoja Linuxin asennukseen taitaa enää olla vain kaksi: kakkoslevy koneeseen tai asennus tikulle/ulkoiseen levyyn. Täytyy miettiä, mitä pitää tarkistaa ja mitä mistäkin seuraa.

Se mitä olisi pitänyt tietää uuden käyttiksen ja levytyypin kanssa:
- Win 8:ssa on fastboot oletuksena ja se täytyy poistaa, jos haluaa valita käyttiksen käynnistyksessä. SSD-levyllä oleskelevasta Winistä kannattaa poistaa koko hibernointioptio ja hiberfil.sys, jollei oikeasti tartte sitä, säästyy sekä levytilaa että kirjoitusoperaatioita.
- C:-levyllä olevan datan tyyppi ja sijoittuminen pitäisi todella saada selvitettyä heti alussa. Windowsin oma levyanalyysi olisi ihan hyvä tarkoitukseen, voisikohan sitä käynnistää komentoriviltä? Muun keinon puuttuessa voi kokeilla Windowsin osion kutistamista, se kertoo ainakin, paljonko se mielestään saa osiosta irti.

Kiitos kaikille osallistujille. Jos joku haluaa kertoa, mitä tekisi tilanteessani, kuulisin mielelläni.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5662
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #16 : 04.03.15 - klo:20.55 »
- C:-levyllä olevan datan tyyppi ja sijoittuminen pitäisi todella saada selvitettyä heti alussa. Windowsin oma levyanalyysi olisi ihan hyvä tarkoitukseen, voisikohan sitä käynnistää komentoriviltä? Muun keinon puuttuessa voi kokeilla Windowsin osion kutistamista, se kertoo ainakin, paljonko se mielestään saa osiosta irti.
Itse teen eheytyksen aina Windowsin omalla defrag sovelluksella. Itseasiassa on aika paljon raportteja löydettävissä, että kolmannen osapuolen defraggerit voi pahimmillaan rikkoa järjestelmän tekemiä palautustiedostoja.

Eli komentokehoite auki järjestelmänvalvojan oikeuksilla ja seuraavalla komennolla olen pärjännyt hyvin
Koodia: [Valitse]
defrag C: /h /u /v /x
/h ajaa komennon graafista tilaa korkeammalla prioriteetillä, eli aika paljonkin nopeampi.
/u näyttää ajon aikaisen etenemisen komentokehoitteessa.
/v näyttää enemmän tietoa ajosta ja mikä on lopetustilanne
/x eheyttää tyhjän tilan ja tämä on se oleellisin kohta jos haluaa lohkaista kiintolevylliseltä Windowsilta tilaa toiselle käyttöjärjestelmälle tai osiolle.

Komento defrag /? näyttää kaikki mahdolliset käskyoptiot.

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #17 : 05.03.15 - klo:01.02 »
Kiitos hyvästä ehdotuksesta, tuota pitää vielä kokeilla! Toisaalta kakkoslevy koneeseen ei sekään olisi huono ajatus, 120 gigaa ei ole nykyisin paljon, vaikka olen yleensä selvinnyt aika vähällä levytilalla, kun pidän omat jutut ulkoisilla levyillä. En edes tiedä, mahtuisiko litteään Lenovoon toista levyä, kun en oo vielä edes avannut sitä. Mielelläni splittaisin C:-levyn joka tapauksessa, eli tilanne on yhä auki. 

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten
« Vastaus #18 : 05.03.15 - klo:01.38 »
Kiitos, toimi! Operaation jälkeen Win-partitio 70,30 Gt, varaamatonta 41,39 GT. Tää saattaakin riittää Ubuntulle, ainakin pikku läppärissäni se on toiminut vuosikausia 20 gigassa kitisemättä. Aamulla jatketaan.


HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Win-levyn osionti Ubuntua varten [Ratkaistu]
« Vastaus #19 : 05.04.15 - klo:22.15 »
Itse osioin Windows 7 systeemilevyn Windows-ohjelmalla EASEUS Partition Master, ja jätin levylle varaamatonta tilaa 200G, minkä Ubuntu osasi ottaa käyttöön asentaessani 14.04:n. Homma oli helppo ja nopea.

Olen joskus aiemmin asentaessani Ubuntua Windowsin rinnalle sählännyt Gpartedin kanssa, varmaan tosin oma moka.

Tuo ennen Ubuntu-asennusta suoritettava defrag, ja Windowsin alla suoritettu partitiointi tuntuu helpommalta ja selkeämmältä tavalta.

EASEUS on ilmaisohjelma, mutta asentaessa pitää olla tarkkana, ettei asenna tarpeettomia lisätyökaluja, siis rakseja pois ruuduista.