Vanha levy on siinä kunnossa, että pöytäkoneen levytyökalu ei sitä sanonut pystyvänsä korjaamaan. Kyllä siitä vielä voi kopioida tiedostoja, mutta mitenkä kauan?
Täysin tuurista kiinni. Mutta varsin monesti hajoamassa oleviin kiintolevyihin alkaa tuleen todella vauhdikkaasti lisää huonoja sektoreita. Eli kun asian huomaa, niin kannattaa kopioida _heti_ tärkeimmät tiedostot jollekin toiselle medialle. Kannattaa myös yrittää jotenkin varmistaa, että tiedostot on ehjiä. Joskus kauan sitten kopioin huonosta kiintolevystä muutaman ison muistaakseni pakatun tiedoston ja sekoitin sen vahingossa vanhempaan, melkein samaan tiedostoon ja jonkin verran sain tietoa häviään lopullisesti. Yksi tuttava taas käytteli kiintolevyä joka piti epäilyttävää ääntä ja jossa oli jonkin verran bad sectoreita vuoden, pari ilman suuria ongelmia. Tokikaan hänkään ei mitään elintärkeää tuolle asemalle tallentanut. Itse en kyllä lähtisi tuolle linjalle.
Suosittelen siis kopioimaan vain ne kriittiset, ei varmuuskopioidut tiedot levyltä talteen, ettei mene sekaisin. Itsellä oli tuolloin varmuuskopioitakin monilla medioilla, mutta meinasin mennä sekaisin, että milloin on mikäkin tehty.
Joskus mitä tuttavien hajonneista kiintolevyistä olen yrittänyt pelastaa tietoa, eikä luonnollisesti osaa sanoa mikä on kellekin tärkeää tietoa, niin olen "kloonannut" heti koko aseman toiselle medialle. Joskus saa hyvinkin paljon tietoa talteen asemista jotka ei ole enää edes tunnistunut tietokoneessa erilaisilla kikoilla. Mutta monesti myös yritykset on täysin turhia.