Kirjoittaja Aihe: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä  (Luettu 7237 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« : 10.02.15 - klo:12.37 »
Minulla ei ole koskaan ollut TV-vastaanotinta, siis siitä asti kun muutin pois vanhempien luota, ja siitä on joitakin kymmeniä vuosia. Viime vuosina olen alkanut katsella jotain ohjelmia YLE Areenasta tietokoneella, mutta mainoskanavia välttelen, eli katson vain niitä joiden mainokset saa pois ihan Firefoxin AdBlockPlus-lisäosalla. Ubuntun kanssa olen edennyt hitaasti, tyyliin kun HDMI ei toimi koneen ja ulkoisen näytön välillä, niin katselen Areenaa Windows-koneella.

Nyt olen alkanut ajatella että voisin pikkuhiljaa tutustua median maailman Ubuntu-koneellakin. Ihan ensimmäinen ropleema on se että olen pudonnut kelkasta täysin näiden käsitteiden kanssa. Ihan nyt viimeksi tämä viesti: Vs: Radeon HD 4850, DVI->HDMI = äänet ulos mutta pieni probleema hämmentää. Menin siinä mainitulle sivulle enkä ymmärtänyt oikein mitään. Siis onko kyse TV-vastaanottimen käytöstä (jolloin en ymmärrä mihin tietokonetta siinä tarvitaan?) vai TV-ohjelmien katselusta netissä vai mistä? Voisiko joku kertoa ihan vasta-alkajalle ihan perus-perus-perusteet, tai ainakin vinkata missä ne perusteet selitetään?

Tällä hetkellä minulla ei siis ole TV-laitetta ollenkaan, eikä digiboksia tai mitään muutakaan, on vain modeemi ja 2 x tietokone ja 1 x ulkoinen näyttö ja sen sellaista pikkusälää. Olen yrittänyt etsiä modernimpaa ja isoruutuisempaa ulkoista näyttöä, mutta kaupoissa on siinä kokoluokassa vain TV-vastaanottimia, enkä viitsisi maksaa sellaisista ominaisuuksista joita en kuitenkaan käytä. Toisaalta nyt kun YLE-vero korvasi TV-luvan, laitteen mallilla ei ole samalla tavalla väliä kuin ennen, eli saattaisin TV:täkin harkita.

Kysymys on siis pohjimmiltaan että missä nyt mennään (teknologisesti)?

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #1 : 10.02.15 - klo:12.40 »
Siis kaipa tuossa nyt oli idiksenä ohjata koneesta signaali telsulle. Moderni FullHD telkkari kun kelpaa vaikka tietokoneen näytöksikin. Samat tarkkuudet siinä on kuin useimmissa tietokonenäytöissä.
Edit: Ei mullakaan ole käyttökelpoista telkkaria ollut sitten digiuudistuksen. Vanha kuvaputki matkatelsu palvelee Amiga 500:sen näyttönä retroilua varten.
« Viimeksi muokattu: 10.02.15 - klo:12.43 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #2 : 10.02.15 - klo:14.08 »
Siis kaipa tuossa nyt oli idiksenä ohjata koneesta signaali telsulle.

Siis mitä? Mikä signaali? Jos tarkoitat TV-lähetyksiä, niin mistä se tietokone sen signaalin saa? Minulle se ei ole mitenkään itsestään selvää. Ja jos et tarkoita TV-lähetyksiä, niin miten se sitten liittyy noihin Kaffeine ja ME TV ja MyhTV jne. juttuihin?

Viimeksi kun asuin asunnossa jossa oli TV, signaali tuli kytkemällä TV:n antennikaapeli seinässä olevaan pistokkeeseen – paitsi että kuvan laatu parani huomattavasti kun kaapeli irrotettiin seinästä ja ripustettiin seinälle ihan muuten vaan (asuttiin aika korkealla). Mutta mun kahdessa läppärissä ei tietääkseni ole mitään TV-lähetysten vastaanottoon liittyvää komponenttia.

Kommenttisi ei siis auttanut mua mihinkään suuntaan.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #3 : 10.02.15 - klo:14.21 »
Kuvasignaali, koneesta telkkariin. Sitä minä meinasin. Vähän vastaava juttu mitä tein tässä taannoin sedälleni joka halusi netistä streamattuja jääkiekkomatseja katsoa isolta ruudulta. Ei muuta kuin kuva tietokoneelta HDMI:n välityksellä telkkariin. Telsu käytännössä toimi isona kakkos näyttönä tietokoneelle.
Moderneissa telkkareissa on se digivastaanotin sinänsä itsessään. Ei tarvita mitään digibokseja. Ts. telkkarilla edelleen katotaan ne telkkarilähetykset kyllä, mutta nettilähetysten kanssa saattaapi sitä tietokonetta tarvita sinne väliin. Toki jotkut telkkarit ovat itsessään tietokoneita siinä mielessä että niillä voi katsota suoraan vaikkka youtube-videoita tai Areenan yms. sisältöjä jahka vaan niille on nettiyhteys.
« Viimeksi muokattu: 10.02.15 - klo:14.36 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #4 : 10.02.15 - klo:14.55 »
Olen yrittänyt etsiä modernimpaa ja isoruutuisempaa ulkoista näyttöä, mutta kaupoissa on siinä kokoluokassa vain TV-vastaanottimia, enkä viitsisi maksaa sellaisista ominaisuuksista joita en kuitenkaan käytä. Toisaalta nyt kun YLE-vero korvasi TV-luvan, laitteen mallilla ei ole samalla tavalla väliä kuin ennen, eli saattaisin TV:täkin harkita.

Kyllä se tv taitaa hinta laatu suhteeltaan olla paras ratkaisu isoksi näytöksi. 32" Full HD telkkuja saa 200-300€. 42" telkkujakin taisi alle 400€:n olla.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #5 : 10.02.15 - klo:15.03 »
Kyllä se tv taitaa hinta laatu suhteeltaan olla paras ratkaisu isoksi näytöksi. 32" Full HD telkkuja saa 200-300€. 42" telkkujakin taisi alle 400€:n olla.

Jep, tämän verran ymmärrän. Mutta edelleenkään en ymmärrä noita Kaffeine jne. juttuja, että mikä niissä on ideana. Nehän on vaan softaa, joten kyse ei voi olla TV-vastaanottimen korvaavasta systeemistä. Mutta mitä varten ne on? Ei vaan yhtään avaudu.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #6 : 10.02.15 - klo:15.08 »
Kaffeine on mediasoitin, kuten VLC tai Totem yms. Kaffeinella voi katsoa mediatiedostojen lisäksi myös TV:tä, jos tietokoneessa on TV tikku.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #7 : 10.02.15 - klo:15.12 »
Ubuntun kanssa olen edennyt hitaasti, tyyliin kun HDMI ei toimi koneen ja ulkoisen näytön välillä, niin katselen Areenaa Windows-koneella.

Mikä siinä HDMI:ssä on ongelmana Ubuntun kanssa? Mikä näytönohjain ja mikä ajuri käytössä?

Nyt olen alkanut ajatella että voisin pikkuhiljaa tutustua median maailman Ubuntu-koneellakin. Ihan ensimmäinen ropleema on se että olen pudonnut kelkasta täysin näiden käsitteiden kanssa. Ihan nyt viimeksi tämä viesti: Vs: Radeon HD 4850, DVI->HDMI = äänet ulos mutta pieni probleema hämmentää. Menin siinä mainitulle sivulle enkä ymmärtänyt oikein mitään. Siis onko kyse TV-vastaanottimen käytöstä (jolloin en ymmärrä mihin tietokonetta siinä tarvitaan?)

Kyseessä on tietokoneeseen liitettävä digitv-viritin, jonka avulla on mahdollista rakentaa oma tallentava digiboksi, jotain tarkoitukseen suunniteltua sovellusta hyödyntäen. Yhteen tietokoneeseen voi kytkeä useita virittimiä, jolloin on mahdollista vastaanottaa ja tallentaa samanaikaisesti vaikka kaikkia vapaita kanavia. (No satelliittilähetysten kanssa menee hieman hankalaksi.) Virittimiä on saatavilla eri verkkoihin (DVB-T antenniverkkoon, DVB-T2 teräväpiirtovastaanottoon, DVB-C kaapeliverkkoon ja DVB-S/S2 satelliittivastaanottoon) ja väyliin (USB, PCI, PCIe, Firewire). Hintahaarukka on laaja, mutta yhdestä DVB-T-virittimestä ei kannata maksaa 10 euroa enempää ja kiinalaisia T2/C-viritimiä saa nykyisin 20 eurolla postikuluineen. Linux-ajurien tilanne kannattaa tietysti varmistaa etukäteen.

Virittimen lisäksi tarvitaan myös ohjelmisto, joka ohjaa sitä, tallentaa lähetyksen kiintolevylle ja/tai purkaa videon ja äänen ja esittää sen näytöllä. Uhapon mainitsemat Kaffeine ja Me-TV ovat yksinkertaisempia työpöytäsovelluksia, joilla on helppo aloittaa kokeilut. Myös VLC mahdollistaa peruskatselun, mutta se ei tarjoa ohjelmaopasta, eikä ajastettua tallennusta. VDR on pidemmälle viety digiboksisofta, jota olen itse käyttänyt viimeiset 10 vuotta. MythTV ja Tvheadend ovat samansuuntaisia ohjelmistoja. VDR:ää, MythTV:tä ja Tvheadendiä voi käyttää myös Kodin (ent. XBMC) kautta.

Suomenkielinen keskustelufoorumi: http://linuxtv.fi/

Suomenkielinen VDR-asennusohje Ubuntu 12.04:ään ja 14.04:ään (älä välitä linkissä mainitusta 10.04:stä; en jaksanut siirtää koko artikkelia, kun viimeksi päivitin ohjetta):
http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Olen yrittänyt etsiä modernimpaa ja isoruutuisempaa ulkoista näyttöä, mutta kaupoissa on siinä kokoluokassa vain TV-vastaanottimia, enkä viitsisi maksaa sellaisista ominaisuuksista joita en kuitenkaan käytä.

Yli 30" kokoluokassa televisiot ovat käytännössä halvempia kuin vastaavan kokoiset monitorit. Tietokonekäytössä kääntöpuolena on hidas käynnistyminen, overscan ja kuvaprosessoinnit (värisävyt, terävöitys ja kohinanpoisto), jotka on kytkettävä pois päältä. Tosin itse kytken ylimääräisen prosessoinnin pois myös tavallisessa televisiokatselussa. Toisaalta monitorit taas eivät aina taivu televisiokatseluun parhaiten sopiviin virkistystaajuuksiin, jotka ovat PAL-järjestelmässä 50 Hz:n kerrannaiset (käytännössä 50, 100 tai 150 Hz).

Kysymys on siis pohjimmiltaan että missä nyt mennään (teknologisesti)?

Jatkossa mennään nettivideopalveluja kohti, ja niihin olitkin jo tutustunut. Tällä hetkellä DVB-teräväpiirtolähetykset ovat vielä jonkin verran laadukkaampia kuin nettistreamit, mutta Yle Areena tarjoaa jo paikoitellen SD-lähetyksiä parempaa laatua.
« Viimeksi muokattu: 10.02.15 - klo:15.15 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #8 : 10.02.15 - klo:16.02 »
Kiitos kiitos kiitos hyvästä avauksesta. Ehdin opiskella sitä vasta myöhemmin, mutta kysymykseen ehdin vastata.

Mikä siinä HDMI:ssä on ongelmana Ubuntun kanssa? Mikä näytönohjain ja mikä ajuri käytössä?

Ubuntu-koneessa on yksi grafiikkaprossu, joka on tuoteselosteen mukaan "NVIDIA GeForce GT 240M (1GB/DDR3 VRAM)". Viimeksi kun kokeilin HDMI:tä mulla oli joku vanhempi Ubuntu (12 tai 13), nyt 14:n kanssa en ole kokeillut.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #9 : 10.02.15 - klo:19.14 »
Ubuntu-koneessa on yksi grafiikkaprossu, joka on tuoteselosteen mukaan "NVIDIA GeForce GT 240M (1GB/DDR3 VRAM)". Viimeksi kun kokeilin HDMI:tä mulla oli joku vanhempi Ubuntu (12 tai 13), nyt 14:n kanssa en ole kokeillut.

Asenna Nvidian suljettu ajuri, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia HDMI:n kanssa. Näyttöjen sijoittelun (tai kloonauksen) voi määritellä nvidia-settingsillä (Nvidia X Server Settings). Sillä myös saa kytkettyä kakkosnäytön käyttöön, jos se ei tapahdu automaattisesti.
« Viimeksi muokattu: 10.02.15 - klo:19.24 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #10 : 10.02.15 - klo:19.37 »
Asenna Nvidian suljettu ajuri, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia HDMI:n kanssa.

Kyllä mulla on aina ollut suljettu ajuri asennettuna, eihän tällä koneella ovi tehdä paljon mitään ilman sitä. Tai voi vähän aikaa, mutta heti kun päästää koneen valmiustilaan, niin paluu hereille on tuskaa.

Ei, ongelma ei ole ihan noin yksinkertainen. Muistelen etsineeni ratkaisua silloin kun viimeksi kokeilin HDMI-kaapelia, ja muistaakseni joku neuvoi asentamaan vielä jotain muuta, suljetun ajurin lisäksi. Täytyy kokeilla nyt tällä Ubuntu 14.10:lla jahka ehtii.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #11 : 10.02.15 - klo:20.37 »
Vaikka jostain syystä tunnun löytävän paljon vikoja Linux-asennuksistani, niin HDMI:n kanssa en kyllä muista olleen ongelmia vuosikausiin. Tosin audion on joutunut muistaakseni kääntään erikseen asetuksista toiseen lähtöön. Myönnettäköön että aika vähän kyllä Linuxeja käytän HDMI:n kautta, siis niin että kyseinen lähtö olisi määritelty toiseksi näytöksi.

Tai no sen verran vielä HDMI:stä, että olen kyllä törmännyt ihan lähiaikoina esim. Windows puolella muutamiin HDMI-ongelmiin, mutta ne on liittynyt aina signaalia vastaanottavan laitteen ominaisuuksiin. Eli kannattaa muistaa, että ongelmallisia yhdistelmiä voi kyllä hyvinkin löytyä laitteista.

* Muokkaus *
Tuo ylläoleva olikin DisplayPort --> HDMI ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 10.02.15 - klo:20.45 kirjoittanut qwertyy »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #12 : 11.02.15 - klo:14.02 »
Vaikka jostain syystä tunnun löytävän paljon vikoja Linux-asennuksistani, niin HDMI:n kanssa en kyllä muista olleen ongelmia vuosikausiin. Tosin audion on joutunut muistaakseni kääntään erikseen asetuksista toiseen lähtöön.

Koneessa oli aikaisemmin Windows, ja silloin HDMI-kaapeli toimi ihan hienosti kun ajurit oli asennettu.Käytän näyttöä koko ajan toisen Windows-koneen kanssa HDMI-kaapleilla täysin ilman ongelmia.

Käytin nyt uudelleen aikaa tän kokeilemiseen, ja sitten verkkohakujen tekemiseen. Näyttäisi siltä että ongelma on tämän näyttömallin erikoisuus. Näyttö on BenQ E2420HD ja löysin keskustelun jonka mukaan ongelmia on ollut Windowsillakin, vaikka itselläni ei olekaan. Ilmeisesti ongelman voisi ratkaista säätämällä jotain asetuksia, mutta ilman kunnon virheilmpitusta on vaikea tietää mitä asetuksia pitäisi säätää.

Kun kytken HDMI-kaapelin, näyttöruudulle tulee kuva, mutta se on hyvin huonolaatuinen ja värisee ja ruudulla olevien kuvakkeiden yms. rajat ovat säröiset. Lisäksi kuva katoaa säännöllisin välein (ruutu menee mustaksi), ja tämän takia Ubuntu-asetusten muokkaaminen on vaikeaa. Se onnistuu vain sillä että käytän läppärin omaa ruutua. Jos yritän ulkoisen näytön ruudulla, asetusten talletus ei onnistu koska timeout ehtii mennä ohi ruudun ollessa pimeänä.

Joillakin kerroilla asetusikkunan alle tuli joku toinen ikkuna, mutta sitä ei saanut esiin ja nekin osat jotka näkyivät asetusikkunan reunojen yli olivat täysin mustana. Ja välillä ulkoinen näyttö ei saa ollenkaan yhteyttä, ilmoittaa vaan että "Out of Range!"

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #13 : 11.02.15 - klo:14.44 »
Mikä näyttötila monitorissa on käytössä nvidia-settingsin mukaan? Varmista, että se on natiivi 1920x1080. Kokeile myös vaihtaa virkistystaajuutta (resoluutiovalinnan oikealla puolella olevasta pudotusvalikosta). Lisäksi monitorin asetuksissa (GPU 0 -> DFP-0 tjsp.), Controls-välilehdellä voi kokeilla, toimiiko Depth: 8bpc eri tavalla kuin Depth: 6bpc.

Oletko kokeillut, esiintyykö vika myös jollain toisella HDMI-kaapelilla?

On mahdollista, että näytönohjaimen HDMI-ulostulo on viallinen, vai oletko käyttänyt tuon näytönohjaimen kanssa Windowsia ja Linuxia dualboottina samanaikaisesti niin, että näyttö on toiminut Windowsissa ja oireillut Linuxissa?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #14 : 11.02.15 - klo:16.04 »
Oletko kokeillut, esiintyykö vika myös jollain toisella HDMI-kaapelilla?

Olin mielestäni tarkistanut tämän jo, mutta pakkohan se oli kokeilla, ja kävikin ilmi että että näytön 1-paikkaan liitetyllä HDMI-kaapelilla kumpikin kone (Ubuntu, Windows) toimii ja 2-paikkaan kytketyllä kaapelilla kumpikaan kone ei toimi. Tein kokeilun samalla kaapelilla, vaihtamalla sen kytkentää. Eli vika on ulkoisen näytön kytkentäpaikassa 2. Olin toivonut että voisin pitää kummankin koneen yhtaikaa kytkettynä näyttöön ja napilla vaihtaa kumpaa konetta se palvelee, mutta tämä onkin nyt pois suljettu vaihtoehto.

No hyvä, edelleen joudun opiskelemaan sitä miten ääni ohjataan näyttöön HDMI-kaapelin mukana ja sitä miten saan YLE Areenan videot laajennetuksi koko näytölle niin että ne menee ulkoiseen näyttöön (ainakaan nvidia-settings -ohjelmalla tehty X Server XVideo Settings -kohdan valinta-asetus ei auta).

Mutta nää ehkä kuuluisivat eri ketjuun. Pääasia tässä piti olla se mitä kaikkea täytyy tietää jos harkitsee uusien laitteiden ostamista. Siihen en ole ehtinyt vielä paneutua kunnolla.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #15 : 11.02.15 - klo:16.56 »
No hyvä, edelleen joudun opiskelemaan sitä miten ääni ohjataan näyttöön HDMI-kaapelin mukana

Valitse ääniasetuksista oikea ulostulo.

ja sitä miten saan YLE Areenan videot laajennetuksi koko näytölle niin että ne menee ulkoiseen näyttöön (ainakaan nvidia-settings -ohjelmalla tehty X Server XVideo Settings -kohdan valinta-asetus ei auta).

Tämä voi olla vaikeampaa. Flash Playerin kokoruututila on perinteisesti ollut erittäin hankala näissä usean näytön kokoonpanoissa, koska se ei välttämättä suostu avautumaan oikeaan näyttöön oikean kokoisena millään konstilla. Kannattaa kokeilla, toimiiko Chromen/Chromiumin PepperFlash samalla tavalla, tai miten tuore Windowsin Flash Player käyttäytyy Pipelightin kautta.

Yksi ratkaisu Nvidian ajurin tapauksessa on käyttää "Separate X Screens" -vaihtoehtoa näyttöjen ohjaukseen, mutta silloin ikkunoita ei voi suoraan siirrellä näyttöjen välillä. Tämä voi olla myös tervetullut ominaisuus etenkin HTPC-käytössä, jotta ikkunat eivät aukea satunnaisesti eri näyttöihin vaan toisen näytön/TV:n voi pyhittää pelkkään mediakeskuskäyttöön.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #16 : 28.06.15 - klo:15.07 »
No hyvä, edelleen joudun opiskelemaan sitä miten ääni ohjataan näyttöön HDMI-kaapelin mukana

Valitse ääniasetuksista oikea ulostulo.

Tähän en ole vielä löytänyt ratkaisua. Vaikka kuinka valitsisin ääniasetuksista HDMI:n niin ääni ei vain tule ulkoiselta näytöltä vaan läppäriltä itseltään. Tarkoitan ääniasetuksilla sitä joka löytyy Järjestelmäasetusten kautta. Onko joku muu softa joka pitäisi asentaa että saa äänen ohjattua oikein?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #17 : 28.06.15 - klo:15.50 »
Tähän en ole vielä löytänyt ratkaisua. Vaikka kuinka valitsisin ääniasetuksista HDMI:n niin ääni ei vain tule ulkoiselta näytöltä vaan läppäriltä itseltään.

Tuossa ei kyllä pitäisi olla mitään ongelmaa, etenkään kun Nvidian suljettu ajuri on käytössä. Jos HDMI-ulostulossa on joku Tila/Mode -valinta, kokeile kaikkia vaihtoehtoja:


AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #18 : 28.06.15 - klo:16.10 »
Vaikka kuinka klikkailen sitä HDMI-kohtaa (niitä on jopa kaksi), niin se ei vaan tule käyttöön. Asensin tällä välin pavucontrolin ja sekään ei anna valita koko HDMI:tä. Asetukset-välilehdellä kyllä näkyy vaikka mitä HDMI-vaihtoehtoja, mutta Ulostulolaitteet-välilehdellä niitä ei näy valikossa. Näkyy vain läppärin kaiuttimet ja kuulokeliitäntä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: TV ja muut mediat, peruskysymyksiä
« Vastaus #19 : 28.06.15 - klo:16.12 »
Siirsin HDMI-kaapelin winkkarilta Ubuntu-koneelle ihan lennosta. Kokeilen vielä auttaisiko jos HDMI on kytkettynä bootatessa. Mitään muuta en enää keksi kokeilla.