Ubuntun kanssa olen edennyt hitaasti, tyyliin kun HDMI ei toimi koneen ja ulkoisen näytön välillä, niin katselen Areenaa Windows-koneella.
Mikä siinä HDMI:ssä on ongelmana Ubuntun kanssa? Mikä näytönohjain ja mikä ajuri käytössä?
Nyt olen alkanut ajatella että voisin pikkuhiljaa tutustua median maailman Ubuntu-koneellakin. Ihan ensimmäinen ropleema on se että olen pudonnut kelkasta täysin näiden käsitteiden kanssa. Ihan nyt viimeksi tämä viesti: Vs: Radeon HD 4850, DVI->HDMI = äänet ulos mutta pieni probleema hämmentää. Menin siinä mainitulle sivulle enkä ymmärtänyt oikein mitään. Siis onko kyse TV-vastaanottimen käytöstä (jolloin en ymmärrä mihin tietokonetta siinä tarvitaan?)
Kyseessä on tietokoneeseen liitettävä digitv-viritin, jonka avulla on mahdollista rakentaa oma tallentava digiboksi, jotain tarkoitukseen suunniteltua sovellusta hyödyntäen. Yhteen tietokoneeseen voi kytkeä useita virittimiä, jolloin on mahdollista vastaanottaa ja tallentaa samanaikaisesti vaikka kaikkia vapaita kanavia. (No satelliittilähetysten kanssa menee hieman hankalaksi.) Virittimiä on saatavilla eri verkkoihin (DVB-T antenniverkkoon, DVB-T2 teräväpiirtovastaanottoon, DVB-C kaapeliverkkoon ja DVB-S/S2 satelliittivastaanottoon) ja väyliin (USB, PCI, PCIe, Firewire). Hintahaarukka on laaja, mutta yhdestä DVB-T-virittimestä ei kannata maksaa 10 euroa enempää ja kiinalaisia T2/C-viritimiä saa nykyisin 20 eurolla postikuluineen.
Linux-ajurien tilanne kannattaa tietysti varmistaa etukäteen.
Virittimen lisäksi tarvitaan myös ohjelmisto, joka ohjaa sitä, tallentaa lähetyksen kiintolevylle ja/tai purkaa videon ja äänen ja esittää sen näytöllä. Uhapon mainitsemat Kaffeine ja Me-TV ovat yksinkertaisempia työpöytäsovelluksia, joilla on helppo aloittaa kokeilut. Myös VLC mahdollistaa peruskatselun, mutta se ei tarjoa ohjelmaopasta, eikä ajastettua tallennusta.
VDR on pidemmälle viety digiboksisofta, jota olen itse käyttänyt viimeiset 10 vuotta.
MythTV ja
Tvheadend ovat samansuuntaisia ohjelmistoja. VDR:ää, MythTV:tä ja Tvheadendiä voi käyttää myös Kodin (ent. XBMC) kautta.
Suomenkielinen keskustelufoorumi:
http://linuxtv.fi/Suomenkielinen VDR-asennusohje Ubuntu 12.04:ään ja 14.04:ään (älä välitä linkissä mainitusta 10.04:stä; en jaksanut siirtää koko artikkelia, kun viimeksi päivitin ohjetta):
http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoilleOlen yrittänyt etsiä modernimpaa ja isoruutuisempaa ulkoista näyttöä, mutta kaupoissa on siinä kokoluokassa vain TV-vastaanottimia, enkä viitsisi maksaa sellaisista ominaisuuksista joita en kuitenkaan käytä.
Yli 30" kokoluokassa televisiot ovat käytännössä halvempia kuin vastaavan kokoiset monitorit. Tietokonekäytössä kääntöpuolena on hidas käynnistyminen, overscan ja kuvaprosessoinnit (värisävyt, terävöitys ja kohinanpoisto), jotka on kytkettävä pois päältä. Tosin itse kytken ylimääräisen prosessoinnin pois myös tavallisessa televisiokatselussa. Toisaalta monitorit taas eivät aina taivu televisiokatseluun parhaiten sopiviin virkistystaajuuksiin, jotka ovat PAL-järjestelmässä 50 Hz:n kerrannaiset (käytännössä 50, 100 tai 150 Hz).
Kysymys on siis pohjimmiltaan että missä nyt mennään (teknologisesti)?
Jatkossa mennään nettivideopalveluja kohti, ja niihin olitkin jo tutustunut. Tällä hetkellä DVB-teräväpiirtolähetykset ovat vielä jonkin verran laadukkaampia kuin nettistreamit, mutta Yle Areena tarjoaa jo paikoitellen SD-lähetyksiä parempaa laatua.