Kirjoittaja Aihe: PDF-dokumentin koon pienentäminen  (Luettu 6185 kertaa)

$eppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 190
    • Profiili
PDF-dokumentin koon pienentäminen
« : 05.02.15 - klo:16.24 »
Minulla on kasa JPG-formaatissa olevia kuvia (itseasiassa niissä on kyllä tekstiä, mutta ovat kuitenkin JPG-formaatissa). Niistä pitäisi saada PDF-dokumentteja. Koko tuppaa vaan tulemaan aika suureksi. Olen kiertänyt sitä niin, että  JPG-kuvista teen ensin pakkaamalla GIMP:llä pienempiä ja sitten tallettanut ne PDF-formaatissa. Lopuksi olen yhdistänyt yksittäiset PDF-dokumentit muutamaksi suuremmaksi PDF Sufferilla.

Onko olemassa ohjelmaa, jolla voisi pakata valmiin PDF-dokumentin vähän pienemmäksi ilman että pitää veivata GIMP:llä alkuperäisiä kuvia pienemmiksi.
Ubuntu 14.04 LTS

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: PDF-dokumentin koon pienentäminen
« Vastaus #1 : 05.02.15 - klo:16.37 »
Pienimmäksi kyseisen dokumentin saa, jos muuttaa kuvassa olevan tekstin tekstiksi, ja tekee siitä vaikka LibreOfficella pdf-dokumentin.

OCR:stä on keskustelua täällä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=48266.msg370375#msg370375
OCR:n jälkeen tosin joutuu muutamia virheitä paikkailemaan, mutta tulos on mielestäni paras.


Tosin silloin toki tiedoston ulkoasu muuttuu aika paljon, mutta tulosta on helpompi käsitellä kuin kuvaa.

Toinen tapa on tehdä pdf imageMagick:n avulla, jolloin voi tehdä Scriptin, joka tekee halutut muutokset.

ImageMagick:llä pdf:n tekeminen tapahtuneen vastaavalla tavalla kuin Gimpillä, mutta komentorivillä.

$eppo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 190
    • Profiili
Vs: PDF-dokumentin koon pienentäminen
« Vastaus #2 : 05.02.15 - klo:19.57 »
Ongelma on vain se, että alkuperäiset JPG-formaatissa olevat kuvat (tai pelkät tekstit oikeastaan) ovat vanhoja ja haluan säilyttää niiden hengen PDF-tulosteessa. Siksi en voi käyttää tekstinkaappausta (OCRfeeder). Lisäksi osa JPG-teksteistä on käsin kirjoitettuja ja tekstinkaappaus ei niihin pure.

Olisi perhanan kätevä olla sellainen ohjelma, jolla voisi pienentää PDF-dokumentin kokoa (eli siis pakata sitä ) hieman tai enemmänkin.
Ubuntu 14.04 LTS

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: PDF-dokumentin koon pienentäminen
« Vastaus #3 : 05.02.15 - klo:20.50 »
Toinen tapa on tehdä pdf imageMagick:n avulla, jolloin voi tehdä Scriptin, joka tekee halutut muutokset.

ImageMagick:llä pdf:n tekeminen tapahtuneen vastaavalla tavalla kuin Gimpillä, mutta komentorivillä.

Oletko kokeillut ImageMagick:llä ?

Minulla on sellainen käsitys, ettei pdf:n kuvien kokoa voi muuten kuin resoluution muuttamisella pienentämään (ImageMagick:llä -density vivulla saa muutettua resoluutiota).

Toinen vaihtoehto saattaisi olla, että tekisi kuvista mustavalkoisia, sillä operaatiolla kuvakokoa saa pienenettyä jonkin verran. Vähintäänkin harmaasävykuvaksi muuttaminenkin vähentää kolmannekseen tiedostokoon täyteen RGB:hen verrattuna.

Seuraava tehnee jpg-kuvasta suurin piirtein samankokoisen pdf:n.
Koodia: [Valitse]
convert kuva.jpg kuva.pdf


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: PDF-dokumentin koon pienentäminen
« Vastaus #4 : 06.02.15 - klo:00.15 »
Minulla on kasa JPG-formaatissa olevia kuvia (itseasiassa niissä on kyllä tekstiä, mutta ovat kuitenkin JPG-formaatissa). Niistä pitäisi saada PDF-dokumentteja. Koko tuppaa vaan tulemaan aika suureksi. Olen kiertänyt sitä niin, että  JPG-kuvista teen ensin pakkaamalla GIMP:llä pienempiä ja sitten tallettanut ne PDF-formaatissa. Lopuksi olen yhdistänyt yksittäiset PDF-dokumentit muutamaksi suuremmaksi PDF Sufferilla.

Jos teet PDF:n oikeaoppisesti, JPEG-kuvat sisällytetään siihen sellaisenaan purkamatta ja pakkaamatta uudelleen. PDF on tällöin kooltaan suunnilleen yhtä iso kuin siihen syötetty joukko JPEG-tiedostoja. Jos haluat tiedostosta pienemmän, joudut pakkaamaan JPEG-kuvat uudelleen tiiviimmin tai pienemmällä resoluutiolla. Tämä onnistuu ennen lopullisen PDF:n luomista vaikkapa ImageMagickin mogrify-työkalulla, joka tekee komentorivillä valittavat kuvankäsittelyoperaatiot joukolle kuvia ja korvaa kunkin tiedoston käsitellyllä versiolla. Eli tee ensin kopiot kaikista alkuperäisistä tiedostoista väliaikaiskansioon ja käsittele kuvat siellä mogrifylla. Esimerkki:

Luodaan väliaikainen kansio kuvien käsittelyä varten ja kopioidaan alkuperäiset kuvatiedostot sinne:

Koodia: [Valitse]
mkdir ~/Kuvat/tmp
cp ~/Kirja/Sivu*.jpg Kuvat/tmp/

Pakataan kuvat uudelleen JPEG-laadulla 75:

Koodia: [Valitse]
mogrify -quality 75 ~/Kuvat/tmp/*.jpg
Tai voit muuntaa jpegit saman tien PDF-tiedostoiksi:

Koodia: [Valitse]
mogrify -quality 75 -format pdf ~/Kuvat/tmp/*.jpg