Kirjoittaja Aihe: Ongelmaa asennuksen aloittamisessa  (Luettu 3186 kertaa)

Neo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Ongelmaa asennuksen aloittamisessa
« : 30.01.15 - klo:00.07 »
Hei

Olen pyrkimässä asentamana Linux Ubuntu järjestelmää toiselle koneelleni, jossa on XP järjestelmä. Ongelmana on että en edes voi/pysty aloittamaan asennusta.

Alustavasti olen pyrkinyt lataamaan CD levylle asennuspakettia, jossa en onnistunut. Löytämissäni levyissä on vain 700 Mt ja asennuspaketin koko on lähes 1 Gt.

Olen myös yrittänyt kirjastosta lainaamallani levyllä, mutta sen sijaan en onnistu käynnistämään asennusta, vaan
onnistun vain katsomaan levyn sisältöä vaan en käynnistämään asennusta. Levyn sisältä en onnistu käynnistämään myöskään asennusta.

Onko mitään neuvoa, jolla saisin vihdoin järjestelmän asentumaan?

Onko mitään neuvoa, jolla saisin vihdoin aloittaa asennuksen?

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ongelmaa asennuksen aloittamisessa
« Vastaus #1 : 30.01.15 - klo:02.51 »
Hei
.....
Olen myös yrittänyt kirjastosta lainaamallani levyllä, mutta sen sijaan en onnistu käynnistämään asennusta, vaan
onnistun vain katsomaan levyn sisältöä vaan en käynnistämään asennusta. Levyn sisältä en onnistu käynnistämään myöskään asennusta.

Onko mitään neuvoa, jolla saisin vihdoin järjestelmän asentumaan?

Onko mitään neuvoa, jolla saisin vihdoin aloittaa asennuksen?


Pääsetkö muuttamaan koneesi BIOS:in asetuksia?
Tarkista käynnistysjärjestys, CD/DVD oltava ensimmäisenä. (Tosin joissain koneissa sen voi valita kertakäyttöisesti)



krautis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
  • Mikä lentäen tulee...
    • Profiili
Vs: Ongelmaa asennuksen aloittamisessa
« Vastaus #2 : 30.01.15 - klo:08.52 »
- laita DVD telakkaan
- käynnistä kone uudelleen
- mene BIOS:iin (Kun kone käynnistyy, ilmestyy vähäksi aikaa koneesi merkki tms.   Silloin pitää ehtiä painamaan esim. F6, F12 tai jotain - se lukee siinä alhaalla. Mun koneessa se on Delete.)
- etsi nuolinäppäimillä boot-valikko, paina enter, sieltä telakkasi ja aseta se ensimmäiseksi (ylimmäksi) + -merkkiä näpytellen.
- paina Esc
- siirry nuolinäppäimillä eteenpäin tallentaaksesi boottijärjestyksen
- hyväksy enterillä ”save changes and reboot” tms.

Nyt koneen pitäisi bootata DVD:ltä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.15 - klo:08.54 kirjoittanut krautis »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Ongelmaa asennuksen aloittamisessa
« Vastaus #3 : 30.01.15 - klo:10.37 »
Hei

Olen pyrkimässä asentamana Linux Ubuntu järjestelmää toiselle koneelleni, jossa on XP järjestelmä. Ongelmana on että en edes voi/pysty aloittamaan asennusta.

Alustavasti olen pyrkinyt lataamaan CD levylle asennuspakettia, jossa en onnistunut. Löytämissäni levyissä on vain 700 Mt ja asennuspaketin koko on lähes 1 Gt.

Olen myös yrittänyt kirjastosta lainaamallani levyllä, mutta sen sijaan en onnistu käynnistämään asennusta, vaan
onnistun vain katsomaan levyn sisältöä vaan en käynnistämään asennusta. Levyn sisältä en onnistu käynnistämään myöskään asennusta.

Onko mitään neuvoa, jolla saisin vihdoin järjestelmän asentumaan?

Onko mitään neuvoa, jolla saisin vihdoin aloittaa asennuksen?
En tiedä onko tuossa jokin väärinkäsitys mutta varmuuden vuoksi itse ideasta:
Asennuspakettia ei "ladata" CD: lle.  Tavallisesti asennuksessa käytetään tänä päivänä joko muistitikkua johon erikseen luodaan ennen asennusta sisältö niin että koneen voi käynnistää muistitikulla ja sitten edetä asennusvaiheet tai sitten tehdään ensin DVD jolla käynnistetään kone ja edetään asennukseen.
Käynnistyvää muistitkkua tai DVD: tä ei  tehdä kopioimalla tiedostoja sinne suoraan vaan levykuvatiedostosta tehdään se asennusmedia DVD: n tapauksessa tyypillisesti poltto-ohjelmalla joka osaa muuntaa levykuvatiedoston asennusmediaksi joka pystyy käynnistämään koneesi ja vastaavasti muistitikun tapauksessa jokin vastaava menettely.

Jos asennustikun tai -DVD: n tekeminen ei ole tuttu asia niin helpoiten pääsee eteenpäin jos käytät jo valmiiksi tehtyä asennuslevyä, esim. kirjastosta lainattua silloin kun sellainen on saatavissa.  Koneen asetukset pitää säätää niin että se yrittää käynnistyä DVD: ltä ennen kiintolevyä kuten tuolla on aiemmin kerrottu. Tuon jälkeen vain käynnistät koneen asennuslevyllä ja asennus on edessäsi.
« Viimeksi muokattu: 30.01.15 - klo:10.42 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Ongelmaa asennuksen aloittamisessa
« Vastaus #4 : 30.01.15 - klo:15.41 »
Lainaus
Olen myös yrittänyt kirjastosta lainaamallani levyllä, mutta sen sijaan en onnistu käynnistämään asennusta, vaan
onnistun vain katsomaan levyn sisältöä vaan en käynnistämään asennusta. Levyn sisältä en onnistu käynnistämään myöskään asennusta.

Tuosta rivien välistä voisi päätellä, että olet yrittänyt aloittaa asennusta Windowsin ollessa käynnissä. Niin ei saa tehdä.

Sammuta kone siten, että DVD luukku jää auki. Laita asennuslevy sisään ja luukku kiinni ja käynnistä sitten kone. Silloin kone käynnistyy DVD levyltä (kestää aika pitkään kun DVD levyltä bootataan) ja tarjolle tulee mahdollisuus kokeilla Ubuntua ilman muutoksia kovalevylle. Vaikka mahdollisuus asentaa heti tulee myös, kannattaa ensin kokeilla, että kaikki toimii. Jos ei toimi, pitää etsiä siihen syy – yleensä työmuistin vähyys – pitää olla vähintään 1GB.

Asennuslevyjä on myös erikseen 64 bittiselle koneelle ja 32 bittiselle. 32 bittinen toimii 64 bittisessä koneessa mutta ei toisin päin.

Asennusmedian kai sait kirjastosta, mutta voi sen valmistaa itsekin lataamalla .iso päätteinen tiedosto ja polttamalla se DVD levylle poltto-ohjelman valinnalla "polta levykuva" . Voi myös tehdä USB tikusta asennusmedian sitä varten olevilla ohjelmilla, mutta onko niitä Windowsille? En tiedä.

Jos tietokone ei em. tavalla käynnisty DVD levyltä täytyy muuttaa BIOS asetuksia, kuten edellä on neuvottu.

Ohjeita on runsaasti myös Ubuntu-Suomen sivuilla, ja tämän fooruminkin sivun yläreunassa on noita linkkejä ohjeisiin.  ;)

PS. Tervetuloa joukkoon, ja onnea uudelle harrastukselle.  :)
« Viimeksi muokattu: 30.01.15 - klo:15.43 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Neo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ongelmaa asennuksen aloittamisessa
« Vastaus #5 : 30.01.15 - klo:16.33 »
Kiitos neuvoista

Sain nyt lopulta asennettua Ubuntun koneelleni.

Storck

  • Vieras
Vs: Ongelmaa asennuksen aloittamisessa
« Vastaus #6 : 30.01.15 - klo:16.34 »
http://wiki.ubuntu-fi.org/Levykuva Jonkinmoinen opas levykuvan luomisesta.