Kirjoittaja Aihe: Pakko kehua ubuntua tässä välissä  (Luettu 3818 kertaa)

peg

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« : 23.08.06 - klo:16.13 »
Nyt on ubuntu ollut koneella reilun viikon, pahimmat ihmetykset ohi,kokeilin myös kubuntua ja pidin siitäkin aika näyttää
kumpaan tulee mieltymään enemmän. Samban kanssa olin tosi hukassa, mutta sain sen sit pelittää winikat näkyy
ja tarvittaessa saan tiedostot haettua niiltä. Kehuskeluun antoi viimeisen niitin kun laitoin usbiin kiinni kameran ja
kuvien siirto koneelle sujui helpommin kuin XP:ssä joka on suorastaan kömpelö ohjattuine toimintoineen jotka täytyy
ensin ohittaa, kun ei voi suoraan näyttää sitä siirrettävänä lisälevynä, suosittelen kokeilemaan ubuntussa.
NVU on heittämällä parempi kuin Front Page (ei sotke html koodia ominpäin), mutta umbrello on tosi peli sille joka tarvii.
Tää kysely mahdollisuus on myös loistava jota billin firma ei tarjoa näin edulliseen hintaan.
Kuvan käsittelyä en juurikaan viitsi tehdä, mutta Gimp kyllä tarjoaisi mahdollisuudet vaikka mihin. Pari vuotta sitten
kuulin puhuttavan ettei linux puolella oikein ole kuvan käsittely ohjelmia, mutta se on kukkua.
PDF dokumentitkin aukeaa tosi nopeasti netistä, kun acrobatin yliraskaasta pääsin eroon, täytyy winikoihin
hakea jotain kevyempiä versioita, tai laittaa noihin muihinkin koneisiin tää ubuntu tai kubuntu, no kunhan tulee rutiinia.
Ohjelmia on niin valtavasti että niistä olisi hyvä olla joku luettelo jossa vähän vihjattaisiin mitä win ohjelmaa se eniten
muistuttaa jolloin oikean ohjelman löytäminen olisi nopeampaa.
Laittakaapa muuten vinkkejä ohjelmista joilla olette korvanneet winikan ohjelmat ja kehut/risut niistä.
ja vielä lopuksi gFTP on kuin WS-FTP johon olin aika mieltynyt. Käyttänyt jo aika paljon ja useisiin palvelimiin
ei mitään valittamista, hakee nopeasti yhteyden ja tekee mukisematta hommansa (vähä niinku naapurin tyttö).
dapper / pc / gnome / wlan ja hyvät hermot

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #1 : 23.08.06 - klo:18.32 »
Lainaus
ja vielä lopuksi gFTP on kuin WS-FTP johon olin aika mieltynyt. Käyttänyt jo aika paljon ja useisiin palvelimiin
ei mitään valittamista, hakee nopeasti yhteyden ja tekee mukisematta hommansa (vähä niinku naapurin tyttö).
Minun mielestä taas kummatkin ovat aika yhtä kökköjä, ehkä WS-FTP voittaa silti niukasti (kökköyden). Sen sijaan esimerkiksi Filezilla tuntui hyvältä ftp-ohjelmalta silloin kun sitä windowsissa käyttelin. Osaa mm. automaattisesti kirjautua uudestaan, jos yhteys katkeaa. Eipä vaan näyttänyt olevan ainakaan peruspakettivarastoista saatavana ubuntulle.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4233
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #2 : 23.08.06 - klo:19.14 »
Lainaus
ja vielä lopuksi gFTP on kuin WS-FTP johon olin aika mieltynyt. Käyttänyt jo aika paljon ja useisiin palvelimiin
ei mitään valittamista, hakee nopeasti yhteyden ja tekee mukisematta hommansa (vähä niinku naapurin tyttö).
Minun mielestä taas kummatkin ovat aika yhtä kökköjä, ehkä WS-FTP voittaa silti niukasti (kökköyden). Sen sijaan esimerkiksi Filezilla tuntui hyvältä ftp-ohjelmalta silloin kun sitä windowsissa käyttelin. Osaa mm. automaattisesti kirjautua uudestaan, jos yhteys katkeaa. Eipä vaan näyttänyt olevan ainakaan peruspakettivarastoista saatavana ubuntulle.
Virallista Linuxversiota ei vielä ole, mutta tulevan 3 version yöbuildi (alpha) löytyy tuolta
http://filezilla-project.org/nightly.php (i586-linux-gnu)

Uusin tulee tästä:
Koodia: [Valitse]
wget http://filezilla-project.org/nightlies/2006-08-23/i586-linux-gnu/FileZilla3.tar.bz2
korjaa päiväys tuohon jos päivä on eri kuin nyt  ;D

Asentuu toimivaksi näin: tar xvjf FileZilla3.tar.bz2
ja käynnistyy sitten samasta hakemistosta jossa tuon teit komennolla: FileZilla3/bin/filezilla

Elikkä ei tarvitse käännellä edes. Poistuu kun poistaa ko. FileZilla3 hakemiston.
Kelpo vekotin, tosin onhan se aika iso ja raskaskin (18 megaa levytilaa nyt), mutta vastaavasti hyvä.

HUOM! kyseessä on koekäyttöversio joka voi syödä tiedostosi ja räjäyttää koneesi, yms!
« Viimeksi muokattu: 23.08.06 - klo:19.23 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #3 : 23.08.06 - klo:20.39 »
Ohjelmia on niin valtavasti että niistä olisi hyvä olla joku luettelo jossa vähän vihjattaisiin mitä win ohjelmaa se eniten muistuttaa jolloin oikean ohjelman löytäminen olisi nopeampaa.
Laittakaapa muuten vinkkejä ohjelmista joilla olette korvanneet winikan ohjelmat ja kehut/risut niistä.

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmat

eap

  • Vieras
Re: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #4 : 25.08.06 - klo:12.46 »
Tänään asensin tähän ubuntu koneeseen tulostimen, Epson Stylus Color 680. Olipahan elämäni helpoin tulostimen asennus!  :D  :D Ei asentunut winukkaan yhtä vaivattomasti.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #5 : 25.08.06 - klo:18.53 »
Mutta odotahan vain jos haluat asentaa hieman eksoottisemman laitteen :)

eap

  • Vieras
Re: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #6 : 25.08.06 - klo:19.38 »
Mutta odotahan vain jos haluat asentaa hieman eksoottisemman laitteen :)

No katselin tuossa juuri tv-kortteja. Winukkapuolella olisin joutunut tiskistä löytyville korteille päivittämään w2k:n xp:ksi. Että joutuu sitä, silläkin puolella katselemaan mitä hankkii.  :)

timonen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Vs: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #7 : 27.07.07 - klo:20.56 »
Olipa paljon parempi toi beta 3 versio... huh huh... nimittäin edellinen versio jostain syystä oli aivan sairaan hidas. :)

7.04 noviisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #8 : 28.07.07 - klo:04.12 »
Minullakin on ollut Unbuntu käytössä toista viikkoa ja olen tyytyväinen. En vaihda enää takaisin Windowsiin.
Kirjoitit, että sinulla oli ongelmia Samban kanssa, mutta sitten "sait sen pelittämään" ja pääsit käsiksi Win-koneisiin ja niiden tiedostoihin. Minulla tämä ei ole onnistunut, vaikka Samba jollakin tavalla toimii.

Olisi hauska tietää, miten tarkalleen ottaen sait Samban toimimaan niin, että yhteys Win-koneisiin toimii.

muke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #9 : 28.07.07 - klo:09.34 »
NVU on heittämällä parempi kuin Front Page (ei sotke html koodia ominpäin),

Ainakin viimeksi, kun kokeilin NVU:ta, joskus kuukausia sitten, se ei osannut avata php-päätteistä tiedostoa ollenkaan. Tämä oli mielestäni niin vakava puute, että hylkäsin NVU:n saman tien. En tosin tiedä saako Front Pagellakaan php-tiedoston auki.

Muke
MUKE

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Pakko kehua ubuntua tässä välissä
« Vastaus #10 : 29.07.07 - klo:18.30 »
...

ja vielä lopuksi gFTP on kuin WS-FTP johon olin aika mieltynyt. Käyttänyt jo aika paljon ja useisiin palvelimiin
ei mitään valittamista, hakee nopeasti yhteyden ja tekee mukisematta hommansa (vähä niinku naapurin tyttö).


Kubuntussa graafisessa tilassa konqueror - tietysti vähän hidas, jos satojen tiedostojen siirtoja tai mieluummin ssh:lla, jos vastapää tukee (nopeampi).

Gnomen nautilus? - uskoisin olevan täysi tuki ftl:lle, en tosin itse käytä gnomea

(eikös windowsinkin "omatietokone" - vai mikä hässäkkä se nyt onkaan tue ftp:tä?)