Kirjoittaja Aihe: Ohjelmien automaatinen käynnistys buuttauksen yhteydessä?  (Luettu 4620 kertaa)

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Miten Ubuntu 14.04:ssä määritellään ohjelmien automaattinen käynnistys buuttauksen yhteydessä? Nyt oli ollut joku sähkökatko ja kaffeine ei ollut käynnissä ja siis jätti tallentamatta Iron sky director's cut -leffan. Poh!

Miten siis määrittelen kaffeinen (tai ohjelman foo) käynnistymään automaattisesti?

Muistaakseni 10.04:n gnomessa oli joku valinta, jolla asetettiin "käynnistä kaikki ohjelmat, jotka olivat käynnissä ennen kaatumista". Joko tällainen tai sitten jokin keino, jolla saan haluamani ohjelmat käynnistymään automaattisesti buutin yhteydessä. Löytyykö keinoja?

T. Ari
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Vs: Ohjelmien automaatinen käynnistys buuttauksen yhteydessä?
« Vastaus #1 : 11.01.15 - klo:13.40 »
Kysyisin asiaan liittyen, miten istunnon tallennus määrittelee tallennettavat sovellukset. Moni sovellus säilyy seuraavaan käynnistykseen, mutta osa ei (esim. chrome) ellei ole lisätty käynnistyviin ohjelmiin. Onko vaikutusta onko sovellus alkuperäisessä asennuspaketissa, vaiko lisätty asennuksen jälkeen.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Ohjelmien automaatinen käynnistys buuttauksen yhteydessä?
« Vastaus #2 : 12.01.15 - klo:10.35 »
Määrität käynnistyvän ohjelman aloitusohjelmien asetuksista. Suomenkielisessä versiossa Unityn hakukenttään kirjoita "käynnis*" ja sieltä valitse Käynnistettävät ohjelmat.

Ja käyttämässäni gnome classicissa se näyttää olevan

$ gnome-session-properties

T. Ari
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Vs: Ohjelmien automaatinen käynnistys buuttauksen yhteydessä?
« Vastaus #4 : 09.04.15 - klo:11.13 »
Jatkan omalla kysymyksellä. /var/log/messin mukaan vuokraserverini näyttää buuttaavan itsensä joka aamuyö. Mun Roxen CMS ei käynnisty automaattisesti itse uudestaan. Starttikomento riville on tiedossani.

Pari tuntia tuossa nettiä selattuani ja kun ei oikein auennut ja  jotta solmuilta välttyisin; mihin minä kirjoitan ja mitä?   

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ohjelmien automaatinen käynnistys buuttauksen yhteydessä?
« Vastaus #5 : 09.04.15 - klo:12.09 »
Jatkan omalla kysymyksellä. /var/log/messin mukaan vuokraserverini näyttää buuttaavan itsensä joka aamuyö. Mun Roxen CMS ei käynnisty automaattisesti itse uudestaan. Starttikomento riville on tiedossani.

Yksi vaihtoehto on käyttää cronia ohjelman käynnistykseen, en nyt sitten tiedä toimiiko tuo serverissäsi, luulisi toimivan?

Muokataan olemassaolevaa crontabia
Koodia: [Valitse]
crontab -e
Lisää tiedostoon rivi
Koodia: [Valitse]
@reboot   /polku/ohjelmaan/jokuohjelmaNyt jokuohjelma käynnistyy kun kone käynnistyy.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Vs: Ohjelmien automaatinen käynnistys buuttauksen yhteydessä?
« Vastaus #6 : 09.04.15 - klo:15.28 »
Totanoinnii..
tuolla crontab -e:llä se rupesi tarjoamaan jotakin minulle tuntematonta vim-yleispuhdistusnestettä.

Löysin tiedoston /etc/crontab . Sinne kirjoitin emacsilla tuon rivin
@reboot  ja-käynnistyskomento-joka-toimii-riviltä-eli-/usr/local/roxen/roxen/start .

Mutta ei herännyt roxen. Minä vissiin en osannut ja tein asian aivan väärin taas. Mutta eipä ollut ensimmäinen kerta. Kaukaa menneisyydestä slackwaren ajoilta tulee mieleen että oli joku file, jota kone lukee käynnistyessään. Mutta kun siitä on jo yli 20 vuotta aikaa, vanha pää ei toimi. Sen olen muistavinani, että esim .bashrc:stä ei ole tähän apua.

Toistaiseksi toimiva konsti on, että joka aamu otan ssh-yhteyden koneeseen ja komennan. Jos en muuta keksi, ryhdyn opettelemaan noita hankalampia vuorokausi-croneja. No, eläkeläisellä on aikaa..  BTW, serverissä on pyynnöstäni U 12.04

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ohjelmien automaatinen käynnistys buuttauksen yhteydessä?
« Vastaus #7 : 09.04.15 - klo:15.45 »
Ehkä tutumman Nano-editorin saa käyttöön näin (jos se on asennettuna, tai miksei emacsinkin):
Koodia: [Valitse]
EDITOR=nano crontab -e
/etc/crontab eroaa käyttäjän crontabista siinä että siellä pitää olla myös käyttäjä mainittu, jonka oikeuksilla komento ajetaan:
Koodia: [Valitse]
@reboot   root   /polku/ohjelmaan/jokuohjelma
« Viimeksi muokattu: 09.04.15 - klo:15.47 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Vs: Ohjelmien automaatinen käynnistys buuttauksen yhteydessä?
« Vastaus #8 : 09.04.15 - klo:16.35 »
Kiitos, raimo!
Tämä alueen osakysymys on [Ratkaistu]


Mukavaa, että joku tietämisensä lisäksi kertoo siitä toisillekin.