Kirjoittaja Aihe: Tulostimen asettamisesta  (Luettu 1728 kertaa)

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Tulostimen asettamisesta
« : 08.01.15 - klo:15.47 »
Tuosta toisen ketjun Maten printterin asettamisesta tuli mieleen, että mihin suuntaan kehitys on menossa kun Ubuntussa ei aikoinaan ollut kuin mitättömän pieniä vaikeuksia printterin asettamisessa ja homma on yleensä toiminut ihan automaattisesti. Mutta näillä viimeisillä aika työläitä vaikeuksia on taas tullut - esimerkiksi 14.10:n kanssa tappelin varttitunnin.
- tosin minulla on ollut sama printteri jo kymmenen vuotta - tippuukohan noiden vanhojen ajureita jo pois perus-asennuksesta ? Käsittääkseeni ajureita on nykyään jo niin paljon että monet niistä sijoitetaan linux-image-extra:an. Jos sieltä hakeminen ei enää olekaan ihan automaattista ?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tulostimen asettamisesta
« Vastaus #1 : 08.01.15 - klo:15.58 »
Tulostinajurit eivät taida koskaan kuulua ytimeen. Tulostuspuolen hoitaa CUPS.

Itse en ole huomannut muuta kuin, että yksi rinnakkaisporttiin kytkettävä HP:n mustavalkolaseri on lakannut toimimasta uusissa versioissa. Ilmeisesti HPLIP on mennyt takapakkia tuon kohdalla ja minun pitäisi tuosta raportoida. Rinnakkaisporttituki on kyllä asennettuna, vaikka HPLIP:n asennusohjelma ei sitä itse oletusarvoisesti asennakaan. Ubuntun paketoinnissa se on ja käsin asennettaessa se pitää itse muistaa laittaa päälle.

Muokkaus: Tulipa mieleen. Asentelin taannoin Brotherin ajureita ja huomasin, että ainakin skanneriajureissa vanhemmat ajurit ovat jopa GPL-lisensoituja, mutta uudemmat vain jollain Brotherin omalla lisenssillä. Liekkö availleet vanhempia ajureita vuosien saatossa vai muuttaneet politiikkaansa suljetummaksi...
« Viimeksi muokattu: 08.01.15 - klo:16.01 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.