Kirjoittaja Aihe: Lubuntu ei asennu Fujitsu Amilo Li 1718 myllyyn ( RATKAISTU)  (Luettu 3890 kertaa)

nättijussi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Koneessa on Windowsin Vista, RAM:ia reilut 800 mb joten päätin tarjota Lubuntua (14.04.1).
DVD pyörii niin että saa määriteltyä kielen ja seuraava vaihtoehto on "kokeilla asentamatta, asentaa, muisti, levy jne.." mutta tämän jälkeen tulee musta ruutu, kursori vilkkuu ja sitten se pysähtyy.
Samalla DVD:llä asensin eilen kaverin HP:hen ja meni läpi solahtamalla.
Fujitsuun olen kokeillut molempia asennusvaihtoehtoja (koeilla ja asentaa) mutta mitään ei tapahdu mainitun ruudun jälkeen.
Muut toiminnot ko. ruudulla, kuten muistin ja levyn chekkaus, toimivat.
Kokeilin myös USB kautta tikulta ja sama lopputulos.
Kokeilin ulkoiselta levyasemalta, ei auttanut.
C Asema on  100GB josta reilut 40 vapaana.
Defragit ja chkdsk /f/r ajettu.

Onko ideoita.
Ps. Myös Ubuntu yritetty ajaa, sama lopputulos
« Viimeksi muokattu: 29.12.14 - klo:20.10 kirjoittanut nättijussi »

L.General

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
  • When you are going thru hell, don't stop.
    • Profiili
Vs: Lubuntu ei asennu Fujitsu Amilo Li 1718 myllyyn
« Vastaus #1 : 28.12.14 - klo:22.10 »
Jos sinulta löytyy toinen tietokone, johon voit laittaa Fujitsun kovalevyn kiinni, niin asenna järjestelmä toisessa koneessa.
Kannattaa irrottaa muut kovalevyt asennuksen ajaksi erehdyksien välttämiseksi.
Itse olen suorittanut asennuksia jopa USB-sata-adapterilla.
Kun asennus on valmis, ja se pitäisi käynnistää uudelleen, älä käynnistä uudelleen vaan sammuta se.
Sen jälkeen kovalevy takaisiin Fujitsuun kiinni ja käyntiin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Lubuntu ei asennu Fujitsu Amilo Li 1718 myllyyn
« Vastaus #2 : 28.12.14 - klo:22.39 »
Itsekin olen tuon koneen kanssa (Fujitsu Amilo Li 1718) tapellut ja viimeisin Ubuntu jonka siihen sain asentumaan on 9.04 tai 9.10. Jos ottaa ACPI:n pois käytöstä, niin saa uudemmankin, mutta se ei oikein käy kannettavalla. Ilmeisesti uudemmissa ytimissä (Linuxissa) on jokin muutos, jonka takia ne eivät sillä suostu käynnistymään oikein. Ratkaisua en ole keksinyt ja nyt kone on jo korvattu toisella.

Lisäys: Tuo ACPI on siis se "osa", joka vastaa virranhallinnasta. Jos haluat kokeilla mitä noacpi (tai acpi=off) käynnistysparametri tekee, niin tuolla vähän ohjeita:
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Kone voi käydä vähän lämpimänä ja akkukesto lienee huono. Muistaakseni tuo vaikutti myös siihen näkyikö akkua, mutta tosiaan olen viimeksi testannut tuota aika kauan sitten.

FreeBSD:n tuohon koneeseen saa kyllä asennettua, mutta sen käyttö vaatii sitten jo enemmän harrastuneisuutta. Itse kokeilin siinä Debiania FreeBSD:n ytimellä ja se toimi, mutta tiedostojärjestelmien tuki oli harmillisen huono (lue: parempi kuin Windowsilla, mutta Linuxiin tottuneena aika puutteellinen. Tosin myönnettäköön, että ZFS on tuettuna, mutta sille ei nyt ollut käyttöä).
« Viimeksi muokattu: 28.12.14 - klo:22.43 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nättijussi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Lubuntu ei asennu Fujitsu Amilo Li 1718 myllyyn
« Vastaus #3 : 28.12.14 - klo:23.14 »
L.General; Dell on toisena koneena ja kolmantena vanha Think pad. katson tokana vaihtoehtona.
Tomin; Onko linkkiä mistä saan 9 asennusmedian. (Onko väliä onko Ubuntu vai Lubuntu huom RAM koko?)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Lubuntu ei asennu Fujitsu Amilo Li 1718 myllyyn
« Vastaus #4 : 28.12.14 - klo:23.20 »
Tomin; Onko linkkiä mistä saan 9 asennusmedian. (Onko väliä onko Ubuntu vai Lubuntu huom RAM koko?)

Noita 9.04 ja 9.10 versioita ei enää ole tuettu vuosiin. Niistä voi kyllä varmaankin löytää asennusmediat, mutta niitä ei kannata käyttää. Voisin joskus (ja tosiaan tarkoittaa että ehkä ensi kesänä) selvitellä mistä tuo toimimattomuus johtuu, mutta vanhan version käyttöä en voi ehdottaa. Mitä voit kokeilla on acpi=off käynnistysparametria tai sitten jostain toista käyttöjärjestelmää esimerkiksi PC-BSD:tä. Jos tarkoitus on tehdä nettisurffausta, niin PC-BSD:lläkin pärjää, mutta täältä siihen ei saa tukea. Itse en esimerkiksi ole sitä koskaan käyttänyt.

Tuo käynnistysparametrin laittaminen on aika helppo tehdä, joten ehdotan että kokeilet sitä ensimmäisenä. Ohjeita tuolla aiemmin laittamallani Ubuntun ohjesivulla.
« Viimeksi muokattu: 28.12.14 - klo:23.22 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Lubuntu ei asennu Fujitsu Amilo Li 1718 myllyyn
« Vastaus #5 : 29.12.14 - klo:12.42 »
Tuo Amilo on 32-bittinen, tuskin toimii 64-bittisellä distrolla, kannattaisi tarkistaa tuo juttu.
73's de Kari OH2BNE

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Lubuntu ei asennu Fujitsu Amilo Li 1718 myllyyn
« Vastaus #6 : 29.12.14 - klo:13.19 »
Tuo Amilo on 32-bittinen, tuskin toimii 64-bittisellä distrolla, kannattaisi tarkistaa tuo juttu.

Olen aika varma, että ainakin käyttämässäni koneessa on 64-bittinen suoritin, vaikka Celeron onkin. Kunhan saan koneen käsiini, niin pitää tarkistaa tuo.

Joka tapauksessa tuota käynnistystä ilman acpia kannattaa kokeilla.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Lubuntu ei asennu Fujitsu Amilo Li 1718 myllyyn
« Vastaus #7 : 29.12.14 - klo:13.45 »
Mallia on myyty ilmeisesti sekä 32-bittisillä Pentium M -pohjaisilla prosessoreilla, kuten Celeron M 440:llä, että uudemmalla 64-bittisellä, Core 2 -arkkitehtuuriin perustuvalla Celeron M 520:llä. Core 2 Duo -prosessorillakin varustettuja kokoonpanoja voi olla olemassa.

nättijussi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Lubuntu ei asennu Fujitsu Amilo Li 1718 myllyyn
« Vastaus #8 : 29.12.14 - klo:20.10 »
acpi=off ja nyt lähti asennus pyörimään tutun kaavan mukaan.

Kiitos kaikille avusta.

JH