Kirjoittaja Aihe: Nuotinlukuohjelma - NoteWorthy Composer (NWC) - ja linux  (Luettu 2616 kertaa)

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Löytyykö linuxille ohjelmaa joka lukisi nwc-tiedostoja? Windowsilla NoteWorthy Composer olisi omiin tarpeisiini varsin kelvollinen: lukee ja soittaa nuotteja ja stemmoja. En tiedä kaikkia sen ominaisuuksia mutta luulisin että siihen myös voi syöttää/skannata kuvamuodossa olevia nuotteja. Wikipedia kertoo ohjelmasta:
"NoteWorthy Composer (NWC) is a graphical score editor for Microsoft Windows computers (from Windows 95 to 8.1), and is also reported to work on PCs under Linux with Wine."

Winellä siis voisin pyörittää ohjelmaa (itselläni nyt vain demoversio) ainakin tuon mukaan. Onko kellään kokemusta asiasta? Itse en ole edes wineä koskaan käyttänyt kun ei ole vain tullut tarvetta.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Nuotinlukuohjelma - NoteWorthy Composer (NWC) - ja linux
« Vastaus #1 : 10.12.14 - klo:21.03 »
Tuota en tunne enkä ole koskaan käyttänyt OCR-ohjelmaa joka lukisi nuotteja mutta miten olisi MuseScore itse nuotinnukseen ?  Itse olen kuunnellut CD: ltä kappaleen ja kirjoitellut tuolla nuoteiksi syntikan avustuksella.   Äänen voi syöttää syntikalla mutta aika-arvon olen antanut näppiksellä ja perässä soinnut sointumerkinnöillä.   Se soittelee myös sen nuotin eli helppoa tarkastaa.  Juonen oppii kun harjoittelee jonkin aikaa.   Syntikka on liitetty Midi-USB sovittimella.  Käytin ensin Rolandin sovitinta mutta huomasin että Kiinan sovittimet toimivat ihan yhtä hyvin.

« Viimeksi muokattu: 11.12.14 - klo:00.27 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Nuotinlukuohjelma - NoteWorthy Composer (NWC) - ja linux
« Vastaus #2 : 16.12.14 - klo:23.29 »
Moi!

MuseScore osaa myös ladata midi-tiedostoja. Useimmat nuotinnusohjelmat pystyvät tallentamaan kappaleet midinä, mikä mahdollistaa niiden siirtämisen ohjelman välillä. MuseScore osaa myös MusicXML-formaatin, joka on toinen yleinen tiedostomuoto nuottien siirtämiseen.

Winen päällä monet musiikinteko-ohjelmat toimivat yllättävän hyvin, joten kannattaa testata demoversiolla. Wine on erittäin helppokäyttöinen, eikä oikeastaan eroa Linux-ohjelmien käyttämiseen ole.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

zamppa63

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 02.01.15 - klo:14.06 kirjoittanut zamppa63 »