Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Mate  (Luettu 10981 kertaa)

fpsg6

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Ubuntu Mate
« : 27.11.14 - klo:09.50 »
Testaan juuri,hyvältä vaikuttaa https://ubuntu-mate.org/download/ :D

Sazoro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #1 : 28.11.14 - klo:15.03 »
Minä asensin muutama päivä sitten ja olen todella tyytyväinen.
Vihdoinkin taas voi muokata työpöytää niin kuin ennenkin.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #2 : 28.11.14 - klo:16.45 »
täytyypä kokeilla
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #3 : 30.11.14 - klo:07.48 »
noni, nyt on mate pesässä, asentaminen ei ollutkaan niin kiva kun ei halunnut käynnistyä laisinkaan, joku error iski mitä en nyt muista mutta launchpadista löyty vastaus asian hoitamiseen, eli jos kokeilette ja käynnistyy erroriin niin boot: tekstin ilmestyttyä painakaa vain tab:ia ja kirjoittakaa unetbootindefault (jos asensitte tikulle unetbootinilla) muilla ohjelmilla asennettuna en tiedä mikä olisi oikea boot-käsky mutta löytynee juurikin painamalla tab:ia

hyvin on miellyttävä tämä ubuntumate, oikein nostalgiset tunnelmmat iski kun tämän ekakerran käynnistin :)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

krautis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
  • Mikä lentäen tulee...
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #4 : 30.11.14 - klo:09.38 »
Estääkö Mate isojen kirjainten käytön?

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #5 : 30.11.14 - klo:12.41 »
Estääkö Mate isojen kirjainten käytön?

Keskitytäänpä itse asiaan.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #6 : 30.11.14 - klo:17.59 »
Joskus on joku livetikku hangoitellut vastaan ja boot ongelma on ratkennut painamalla tab-näppäintä ja antamalla komennon "live" , terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #7 : 01.12.14 - klo:11.36 »
iceweaselia en saanut toimimaan, normi ubuntussa kyllä toimi kunhan asensi tavittavat lisukkeet mutta kyllä tällä pärjää firefoxilla ja chromella.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #8 : 02.12.14 - klo:19.08 »
Kuinkas cpufreq?

Asensin ja kokeilut menossa. Ja tuohon kiinnitin huomion, vaikka mitään näkyvää duunia ei ole nini prosessorit jauhavat täysillä. Ainakin ilmaisimien mielestä.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #9 : 16.03.15 - klo:23.07 »
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-mate/releases/vivid/beta-1/
Mitäs tämä meinaa, siis käytännössä? terveisin Timo

edit: Sorry, olisi pitänyt lukea Distorwatchin viimeisin weekly ennen kuin alkaa kyselemään tyhmiä  :P
« Viimeksi muokattu: 16.03.15 - klo:23.13 kirjoittanut Timo Virtanen »
"Linux, made in Finland"

E_LE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #10 : 24.03.15 - klo:23.14 »
Olen käyttänyt jo pidempään tätä itsetehtävää ppa-pohjaista versiota
Make your own Ubuntu 14.04 LTS MATE Edition
https://alfonsojon.wordpress.com/2014/08/22/make-your-own-ubuntu-14-04-lts-mate-edition/

Onko tämä nyt esillä oleva jotenkin paremmin ylläpidetty, pitäisikö siirtyä?

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #11 : 28.03.15 - klo:14.08 »
Minäkin asensin Ubuntu MATE 14.O4 LTS version ja taitaa jäädä Toshiba läppäriin.Pitää vielä tutkia ja katsoa,miten se päivittelee itseään.
Mielenkiintoista tässä on se,että ensin yritin asentaa MATE 15.04 Beta 1 versiota.Ei onnistunut.

Tällä kertaa minä en olekaan syyllinen sähläämiseen.MATE 15.04 asennus tökkii minusta riippumattomista syistä.
Sain tietoa,että tärkeää asennukseen liittyvää on menty muuttamaan MATE 15.04 kohdalla.
Vaatii sudottamista,että saa päivitykset.Tämä MATE ei sitten ole jokaiselle.

Kun asensin MATE 15.O4 sovellusta ,asennuksen lopussa poistui paljon tiedostoja.
Sitten sain syytöksen,kun yritin päivittää MATE 15.04 ajantasalle:Minä  olen poistanut  tärkeitä tiedostoja.En ole tehnyt mitään.
Tähän kuulemma tulee parannus,eli korjauksia tulee MATE 15.04 sovellukseen.Ei tarvitse sitten sudotella.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #12 : 28.03.15 - klo:14.57 »
Beta on beta. Se on tarkoitettu testattavaksi, jotta viat saadaan paikannettua ja korjattua ennen varsinaista julkaisua. Jos et halua törmätä ongelmiin ja osallistua niiden selvittelyyn, käytä vakaita versioita.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #13 : 28.03.15 - klo:15.26 »
Olen ollut nyt runsaan vuoden tässä Linux Maailmassa,enkä tiedä kaikkea.
Olisi tuo Ubuntu MATE 15.04 Beta toiminut,jos taitaa sudotukset.En ole perehtynyt niihin.

Uutena Linux käyttäjänä en voi osallistua mihinkään selvittelyihin.

Tuo Ubuntu MATE 14.04 LTS on toistaiseksi toiminut minulla hyvin ja saattaa olla pysyvämpikin.

E_LE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #14 : 29.03.15 - klo:16.07 »
LTS henkinen kysymys olisi mielessä. Olen ollut MATEn tyytyväinen työpöytäkäyttäjä, mutta nyt pitäisi päivittää kotona oleva levypalvelimen hardista, samalla vaihtaisin ubuntu 12.04:sen 14.04:seksi. Työpöytänä on ollut startx:llä tarvittaessa käynnistettävä  Openbox  ja sittemmin LXDE.

Ubuntun nykyinen LTS versio on 14.04.2, myös serveri http://www.ubuntu.com/download/server. Nämä käyttävät Linux kernel 3.16:sta. Tähän voi sitten asentaa työpöytiä, mm MATEn. Ubuntu MATE 14.0.2 https://ubuntu-mate.org/blog/ubuntu-mate-trusty-14.04.2-release/ perustuu sekin kerneliin 3.16, mutta ei ole mitenkään "virallinen" tai "LTS" jakelu.

Unohdetaan sovellukset (LibreOffice jne,...) ja muu sälä, niitä voi lisätä tarpeen mukaan. Asensin MATE 14.0.2:sen virtuaalikoneeseen ja katselin synaptic:lla pakettivarastoja yms. Itse työpöytää ja gtk2 lukuunottamatta samat pakettivarastot ovat käytössä: fi.archive.ubuntu.com ja security.ubuntu.com. Olenko oikeassa jos vedän tästä sen johtopäätöksen että palvelinnäkökulmasta tämä on yhtä  "LTS" kuin virallinenkin?

Vai pitäisikö varmuuden vuoksi mennä Ubuntu server 14.02.2 LTS asennuksen kautta?


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #15 : 29.03.15 - klo:19.53 »
Unohdetaan sovellukset (LibreOffice jne,...) ja muu sälä, niitä voi lisätä tarpeen mukaan. Asensin MATE 14.0.2:sen virtuaalikoneeseen ja katselin synaptic:lla pakettivarastoja yms. Itse työpöytää ja gtk2 lukuunottamatta samat pakettivarastot ovat käytössä: fi.archive.ubuntu.com ja security.ubuntu.com. Olenko oikeassa jos vedän tästä sen johtopäätöksen että palvelinnäkökulmasta tämä on yhtä  "LTS" kuin virallinenkin?

Työpöytäympäristöä lukuun ottamatta on Ubuntu MATE on yhtä "LTS" kuin perus-Ubuntu, koska paketit ovat samat. MATE-työpöydän tuen pituudesta en tiedä.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #16 : 04.04.15 - klo:16.46 »
Tuleeko tähän Mateen päivityksiä,kuin Ubuntu Unityyn?
Minä en ole saanut asennuksen jälkeen ainoatakaan päivitystä.Eli Mate ei ole niitä tarjonnut.Synaptic on asennettu.
Menin sitten hakemaan ja etsimään päivityksiä.Vain yhtä päivitystä tarjottiin.Niukkaa on.

Latasin tämän Ubuntu Maten Brittiläiseltä sivustolta,joka pyysi asennuksesta rahaa.Ohitin sen.

Nyt minulta on" Mateilut" tällä erää ohi.Xupuntu 14.04 taas palasi Toshiba läppäriin ja päivitykset heti pelaa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #17 : 04.04.15 - klo:17.18 »
Tuli laitettua kokeiluun mielenkiinnosta tuleva 15.04.

Pakko sanoa että ihan perinteistä työpöytää kaipaavalle ihan ok vaihtoehto. Lähes nostalginen fiilis tässä. Ja päivityksiä tulee tähän kehitysversioon ainakin ihan normaaliin tapaan. Kuulostaa vähän erikoiselta latauspaikalta jos rahaa pyydellään..

Yksi pitkä miinus kyllä tulee heti. Kuka on keksinyt laittaa maailman huonoimman graafisen Grub-valikon tähän? Onpa todella hienoa odottaa, että tekstit skrollailee ruudulle riveittäin yksi kerrallaan. Tämä tietysti tapahtuu jokaisen rivin vaihtamisen jälkeen. Siis ihan oikeasti tämän keksijä on ansainnut alkuvuoden idiootti palkinnon.

Siistitty -Storck
« Viimeksi muokattu: 04.04.15 - klo:17.24 kirjoittanut Storck »

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ubuntu Mate
« Vastaus #18 : 04.04.15 - klo:17.50 »
Kuulostaa vähän erikoiselta latauspaikalta jos rahaa pyydellään..
Ubuntun virtalliset sivut ehdottaa oletuksena 16$ lahjoitusta mutta kuten sanottu se on vapaaehtoista.  http://www.ubuntu.com/download/desktop/contribute/?version=14.04.2&architecture=amd64