Kirjoittaja Aihe: Adobereaderin vastine (Ratkaisu Xournal)  (Luettu 4433 kertaa)

Sazoro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Adobereaderin vastine (Ratkaisu Xournal)
« : 26.11.14 - klo:19.17 »
Mikä olisi vastaava ohjelma jolla katsoa pdf juttuja ja tarvittaessa täyttää lomakkeita.
Myös olisi tarvetta lisätä pdf-tekstiin lisäkommentteja.
Käyttis on UbuntuMate.
« Viimeksi muokattu: 28.11.14 - klo:15.00 kirjoittanut Sazoro »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #1 : 26.11.14 - klo:19.52 »
Evincellä olen pärjännyt:

Koodia: [Valitse]

 sudo aptitude search evince
i   evince                                                   - Document (PostScript, PDF) viewer       
             

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #2 : 26.11.14 - klo:20.11 »
Tukeeko Evince lisäkommentteja? En ole huomannutkaan.

PeeAaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 233
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #3 : 26.11.14 - klo:20.13 »
Ainoa ohjelma jolla minä sain talletettua täytetyn pdf-lomakkeen on Xournal .
Kommenttien lisäyksestä en osaa sanoa.

T:PeeAaa

juyli

  • Vieras
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #4 : 26.11.14 - klo:22.54 »
Mikä olisi vastaava ohjelma jolla katsoa pdf juttuja ja tarvittaessa täyttää lomakkeita

Adobe.inc on tarjonnut aikanaan omaa lukusoftaansa (acroread) myös avoimen lähdekoodin järjestelmiin kuten Linux. Lomakkeiden täyttö on taas oma lukunsa.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #5 : 26.11.14 - klo:23.23 »
Ainoa ohjelma jolla minä sain talletettua täytetyn pdf-lomakkeen on Xournal .
Kommenttien lisäyksestä en osaa sanoa.

T:PeeAaa

Kyllä minä olen saanut täytettyä pdf-lomakkeita Evincellä. Jaa, se oli 12.04:n aikaan, mutta ei kait tilanne ole miksikään muuttunut 14.04:n mukana?

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #6 : 27.11.14 - klo:13.30 »
Minulla on koneella PDF Editor. Vahinko vaan, etten osaa käyttää sitä.  :o :-[

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #7 : 27.11.14 - klo:14.39 »
Ainoa ohjelma jolla minä sain talletettua täytetyn pdf-lomakkeen on Xournal .
Kommenttien lisäyksestä en osaa sanoa.

T:PeeAaa

Kyllä minä olen saanut täytettyä pdf-lomakkeita Evincellä. Jaa, se oli 12.04:n aikaan, mutta ei kait tilanne ole miksikään muuttunut 14.04:n mukana?

ML
Itsekin olen joskus täyttänyt Evincellä Mint9.ssä pdf lomakkeita kun ei onnistunut tuolloin uusimmalla Fedoralla 19. Onkohan tosiaan niin ettei uudempi Evince enään toimi vai puuttuukohan jokin plugin mikä Mintussa on valmiiksi asennettuna?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #8 : 27.11.14 - klo:14.48 »
Laittakaa linkki johonkin täytettävään lomakkeeseen, joka ei toimi Evincellä.

Muita kommentteja ei tosiaan voi Evincellä lisätä, eli jos PDF:ään ei ole määritelty täytettäviä kenttiä, on käytettävä Xournalia tai Inkscapea.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #9 : 27.11.14 - klo:15.44 »
Lainaus
Laittakaa linkki johonkin täytettävään lomakkeeseen, joka ei toimi Evincellä.

Jos oli tarkoitus laittaa esimerkki .pdf lomakkeesta, joka kyllä Evincellä aukeaa ja näkyy, mutta joka on täytettäväksi nimenomaan tarkoitettu, mutta täyttäminen ei Evincellä käy päinsä niin sellaisia ovat vaikkapa tämän SPEK:n sivuilla olevat kaikki lomakkeet taloyhtiöiden lakisääteisen pelastussuunnitelman laatimisen apuvälineet, lomakemallit, kuten Riskienarviointilomake.pdf.

http://www.spek.fi/Suomeksi/Varautuminen-ja-vss/Pelastussuunnitelma

En edes kokeillut avata sitä Windows-koneella van tein .odt asiakirjalla ja taulukolla ihan oman ja paremman, joka aukeaa ja muokkautuu lähes kaikilla vehkeillä, jotka käy sähköllä.

Käsittääkseni .pdf ei ole mikään standardi, vaikka on sellaiseksi käytännössä muodostunutkin. Hallintomenettelylaki kuitenkin edellyttää, että viralliset asiakirjat on voitava käsitellä alustasta riippumatta. Jos jokin viranomainen ei anna sähköisiä lomakkeita alustariippumattomassa formaatissa, siitä voi tehdä kantelun Eduskunnan Oikeusasiamiehelle. Tietysti ensin pitää pyytää viranomaista itse korjaamaan asia. (Tuo em. SPEK ei ole viranomainen.)
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #10 : 27.11.14 - klo:16.11 »
Jos oli tarkoitus laittaa esimerkki .pdf lomakkeesta, joka kyllä Evincellä aukeaa ja näkyy, mutta joka on täytettäväksi nimenomaan tarkoitettu, mutta täyttäminen ei Evincellä käy päinsä niin sellaisia ovat vaikkapa tämän SPEK:n sivuilla olevat kaikki lomakkeet taloyhtiöiden lakisääteisen pelastussuunnitelman laatimisen apuvälineet, lomakemallit, kuten Riskienarviointilomake.pdf.

http://www.spek.fi/Suomeksi/Varautuminen-ja-vss/Pelastussuunnitelma

En edes kokeillut avata sitä Windows-koneella van tein .odt asiakirjalla ja taulukolla ihan oman ja paremman, joka aukeaa ja muokkautuu lähes kaikilla vehkeillä, jotka käy sähköllä.
Kokeilin Windowskoneella. Ei täyttynyt myöskään. Yleensä jos pdf-tiedostoa ei pysty koneella täyttämään, sitä ei pysty täyttämään koneella. Syynä voi olla tekijän haluttomuus, laiskuus tai taitamattomuus. Monet lomakkeet ovat pdf-tiedostoina vain siinä tarkoituksessa, että ne tulostetaan ja täytetään käsin.

M: Kynä ja paperi on vielä alustariippumaton formaatti =) Ja PDF-tiedoston saa auki ja tulostettua kyllä käytännössä kaikilla alustoilla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #11 : 27.11.14 - klo:16.15 »
Käsittääkseni .pdf ei ole mikään standardi, vaikka on sellaiseksi käytännössä muodostunutkin. Hallintomenettelylaki kuitenkin edellyttää, että viralliset asiakirjat on voitava käsitellä alustasta riippumatta. Jos jokin viranomainen ei anna sähköisiä lomakkeita alustariippumattomassa formaatissa, siitä voi tehdä kantelun Eduskunnan Oikeusasiamiehelle. Tietysti ensin pitää pyytää viranomaista itse korjaamaan asia. (Tuo em. SPEK ei ole viranomainen.)

Käsittääkseni riippuu versiosta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Portable_Document_Format
Lainaus
While Adobe Systems made the PDF specification available free of charge in 1993, PDF was a proprietary format, controlled by Adobe, until it was officially released as an open standard on July 1, 2008, and published by the International Organization for Standardization as ISO 32000-1:2008,[4][5] at which time control of the specification passed to an ISO Committee of volunteer industry experts.
Tuolla myös kerrotaan, että PDF-tiedostot voivat sisältää laajennuksia ja epäilemättä kaikki PDF-lukijat eivät niitä osaa, joten ongelmia voi aina olla.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Adobereaderin vastine
« Vastaus #12 : 27.11.14 - klo:16.23 »
Jos oli tarkoitus laittaa esimerkki .pdf lomakkeesta, joka kyllä Evincellä aukeaa ja näkyy, mutta joka on täytettäväksi nimenomaan tarkoitettu, mutta täyttäminen ei Evincellä käy päinsä niin sellaisia ovat vaikkapa tämän SPEK:n sivuilla olevat kaikki lomakkeet taloyhtiöiden lakisääteisen pelastussuunnitelman laatimisen apuvälineet, lomakemallit, kuten Riskienarviointilomake.pdf.

Jep. Kokeilin Adobe Reader 9:n Linux-versiolla ja Reader 11:n Windows-versiolla. Molemmat toimivat samoin kuin Evince, eli ei ole täytettävä lomake.

Xournalilla tuon voi kuitenkin mukavasti täyttää ilman paperia ja kynää.