Kirjoittaja Aihe: 14.04 LTS 64 bittinen / Dvd-asemahäiriöt  (Luettu 1731 kertaa)

sputnik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
14.04 LTS 64 bittinen / Dvd-asemahäiriöt
« : 20.11.14 - klo:14.08 »
Tervehdys
Olen aika uusi Ubuntu käyttäjä ja tässä yritetään kovasti oppia järjestelmää. Ongelmaksi on kaverilla muodostunut ajoittaiset dvd-aseman häiriöilmoitukset. Piipittää muutaman kerran ja pyörittää levyä, mutta ei lähde levy pyörimään(kokeiltu on muitakin levyjä). Mistä voin päätellä, onko vika itse asemassa(mekaaninen vika) vai soittimen ohjelmassa ?
Olettaisin että Ubuntu ei kärsisi näistä koodekkiongelmista tai päivitykset korjaisi asian. Onko Ubuntussa tai tarvitseeko se yleensä
mitään korjausohjelmaa, joka tarkistaisi(päivittäisi) eri laitteiden toiminnan??? :-\

(Itsellä Ubuntu 12.04 LTS finnish...32bit  ja olen tyytyväinen, aika vakaa ja riittävän kevyt versio vaikkakin Somessa vähän haasteita)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: 14.04 LTS 64 bittinen / Dvd-asemahäiriöt
« Vastaus #1 : 20.11.14 - klo:14.27 »
Ongelmaksi on kaverilla muodostunut ajoittaiset dvd-aseman häiriöilmoitukset. Piipittää muutaman kerran ja pyörittää levyä, mutta ei lähde levy pyörimään(kokeiltu on muitakin levyjä).

Hyvin todennäköisesti rautaongelma eli asema ei pysty lukemaan levyä kunnolla. Linssin puhdistus tai asema vaihtoon.

sputnik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: 14.04 LTS 64 bittinen / Dvd-asemahäiriöt
« Vastaus #2 : 20.11.14 - klo:14.39 »
Joo.Huollon kanssa keskustelin ja yritin parhaani mukaan kuvailla ongelmaa ,hänkin epäili samaa.
Dvd-asema on suhteellisen yksinkertainen laite mutta nykyisin tuntuma että ovat vähän liian siroja käyttöä ajatellen(joskin hinnatkin ovat pudonneet toivottavasti ei laatu). 
Joskus toivoisi että tietokoneen ilmoitukset olisivat vähän selkeempiä mutta ehkä ne tässä käytön ja ajan kautta selkenee.. ???

juyli

  • Vieras
Vs: 14.04 LTS 64 bittinen / Dvd-asemahäiriöt
« Vastaus #3 : 20.11.14 - klo:23.26 »
Mistä voin päätellä, onko vika itse asemassa(mekaaninen vika) vai soittimen ohjelmassa ?
Kokeilemalla useita eri soittimia? Ja niitähän riittää...
Ja jotkin esim. DVD-elokuvat vaativat omat kirjastonsa kuten dvdcss.

(Itsellä Ubuntu 12.04 LTS finnish...32bit  ja olen tyytyväinen, aika vakaa ja riittävän kevyt versio vaikkakin Somessa vähän haasteita)
En itse perustaisi pari vuotta vanhaan systeemiin. Jos vain kone sallii, uusinta uutta ja hyödyntämään bitit ja prossorien määrä.
Käytän siis aina uusinta Ubuntu-jakelua (ikkunamanagerivaihtoehtoja piisaa), ja hyödyntäen maksimaalisesti muistia ja prossorimääriä! Ja Tag:sta voi lukaista joitakin käytössäolevia järjestelmiä.

PS. Jos haluaa tukeutua vain LTS (eli pitkän tuen) versioihin, on uusin nimenomaan versio 14.04 Trusty viime kevään - jo sulaneilta hangilta.
« Viimeksi muokattu: 20.11.14 - klo:23.29 kirjoittanut juyli »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: 14.04 LTS 64 bittinen / Dvd-asemahäiriöt
« Vastaus #4 : 21.11.14 - klo:18.55 »
Vähän erimieltä. Itsellä on ollut lukuisia cd/dvd/bluray asemia ja olisikohan näistä kaksi hajonnut. Käytännössä katsoen aina vian aiheuttaja on ollut yksistään pöly. Sitä ei tarvitse olla edes näkyvästi kunhan se hiukkanen vain on linssissä kiinni. Monesti asemat alkaa toimiin kun puhaltaa asemaan oikein reilusti, vaikkakin monesti on kyllä aseman myös joutunut purkamaan.

*edit*
Tietystikään vanhemmilla asemilla ei pysty tiettyjä uudempia formaatteja käyttämään lainkaan. Moni mennyt myös tuossa halpaan.