Kirjoittaja Aihe: ISP:n postipalvelin ?  (Luettu 9062 kertaa)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: ISP:n postipalvelin ?
« Vastaus #20 : 21.02.15 - klo:20.34 »
Jännästi Saunalahden postit toimii, itselläni käytössä on myös Saunalahden sähköposti. Tosin käytän kolumbuksen sähköpostipalvelinta (mail.kolumbus.fi ja smtpa.kolumbus.fi), mikä Elisan sivuilla neuvotaan (toimii myös Saunalahden sähköpostille).

Juu, tuo smtpa.kolumbus.fi vaatii SSL-autentikoinnin ja toimii varmaankin kaikkialta:

Lainaus
Lähtevän postin palvelin smtpa.kolumbus.fi edellyttää SSL-suojattua yhteyttä ja autentikointia eli kirjautumista sähköpostilisi käyttäjätunnuksella (muodossa "xx1234") ja salasanalla. Jos sähköpostiohjelmasi ei tue näitä ominaisuuksia, voit käyttää suojaamatonta yhteyttä ilman autentikointia ja palvelinta smtp.kolumbus.fi.


99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: ISP:n postipalvelin ?
« Vastaus #21 : 21.02.15 - klo:20.58 »
Juu, tuo smtpa.kolumbus.fi vaatii SSL-autentikoinnin ja toimii varmaankin kaikkialta:

Ja kuka täyspäinen käyttää salaamattomia yhteyksiä sähköpostinsa käyttämiseen? Ja autetikoinnilla estetään sähköpostipalvelimen käyttö roskan levitykseen, ja normaalisti portti 25 on Suomessa kiinni ulkopuoliselta liikenteeltä (viranomaisten määräys).
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2717
    • Profiili
Vs: ISP:n postipalvelin ?
« Vastaus #22 : 22.02.15 - klo:13.29 »
Itse asiassa, nyt kun tarkemmin ajattelen, minä käytän Saunalahden/Elisan sähköpostia ilman tuota maksullista Postiturva-lisäpalvelua, vaikka en ole Elisan laajakaistaverkossa. Puhelimessa minulla on Elisa/saunalahden SIM-kortti, mutta Perusposti ei kuulu puhelinliittymän hintaan vaan maksan siitä erikseen. Kiinteä laajakaista minulla on ihan eri ISP:ltä, mutta laajakaistan hintaan sisältyvä sähköposti aiheutti hieman hankaluuksia, joten ostin sen sitten Elisalta eri maksusta. Käytän sähköpostia lähinnä tietokoneelta, mutta satunnaisesti myös puhelimesta. Ja se toimii siis ihan hyvin kummallakin, ihan ilman tuota Postiturva-palvelua. Hämmentävää.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: ISP:n postipalvelin ?
« Vastaus #23 : 22.02.15 - klo:15.06 »
Ja kuka täyspäinen käyttää salaamattomia yhteyksiä sähköpostinsa käyttämiseen?

Tässä oli nyt kyse tietystä käyttötapauksesta, jossa avoimesta SMTP:stä voi olla hyötyä. Jos sisältö on arkaluontoista, se kannattaa suojata OpenPGP-salauksella tai vastaavalla kryptauksella myös SSL-yhteyksiä käytettäessä. SSL suojaa vain lähettäjän ja SMTP-palvelimen välisen etapin, mutta sen jälkeen matkan varrella on yleensä useita muita palvelimia ja viesti voi kulkea välillä suojaamattomana tai se voidaan tallentaa johonkin palvelimelle selväkielisenä pidemmäksikin aikaa.