Kirjoittaja Aihe: Mikä on nopein tiedostojärjestelmä ?  (Luettu 2604 kertaa)

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
Mikä on nopein tiedostojärjestelmä ?
« : 02.10.14 - klo:19.37 »
Kuukkeli löysi minulle tämän, mutta kuinka noita pitää tulkita, ja onko tämä testi luotettava ?

http://www.ilsistemista.net/index.php/linux-a-unix/6-linux-filesystems-benchmarked-ext3-vs-ext4-vs-xfs-vs-btrfs.html?start=4

Tarve itsellä olisi, että loisi tietokone loisi mahdollisimman nopeasti 1,8 Megatavun kokoisia tiedostoja reilun 250 Gt:n edestä. Lisäksi ne pitäisi myös pystyä lukemaan mahdollisimman nopeasti.

Tiedostoja luodessa prosessori pyörii reilun 50 %:lla top:n mukaan. Lukeminen kuluttaa reilun 400% topin mukaan. Prosessorina on I7.

Onko nopein tiedostojärjestelmä minun tarpeisiini xfs, jota tällä hetkellä käytän ?

(En osaa lukea graafeja täysin varmasti).

jarmala

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Mikä on nopein tiedostojärjestelmä ?
« Vastaus #1 : 03.10.14 - klo:04.08 »
Tarve itsellä olisi, että loisi tietokone loisi mahdollisimman nopeasti 1,8 Megatavun kokoisia tiedostoja reilun 250 Gt:n edestä. Lisäksi ne pitäisi myös pystyä lukemaan mahdollisimman nopeasti.
Onko nopein tiedostojärjestelmä minun tarpeisiini xfs, jota tällä hetkellä käytän ?

Ööh, SSD-levy? Lienee nopein tällä hetkellä. Riippumatta tiedostojärjestelmästä.

Mutta kuinka usein tuo 250 GB kirjoitus tapahtuu? Se vaikuttaa siihen, minkä tyyppinen SSD-levy tuohon olisi paras.

T. Ari
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.10.14 - klo:11.19 »
Ööh, SSD-levy? Lienee nopein tällä hetkellä. Riippumatta tiedostojärjestelmästä.

TIedän, mutta isot SSD-levyt ovat varsin hintavia, joten pyörivillä kiekoilla mennään ainakin toistaiseksi.

Mutta kuinka usein tuo 250 GB kirjoitus tapahtuu? Se vaikuttaa siihen, minkä tyyppinen SSD-levy tuohon olisi paras.

Kyllä se tapahtuu n. 4-10 kertaa päivässä. Eli tupla/tripla NAND-piirit kulahtaneen varsin nopeasti.

petteriIII

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.10.14 - klo:12.14 »
En tiedä onko minulla vain ollut hyvä onni SSD-levyjeni kanssa, mutta kolmisen vuotta sitten hommasin 30GB SSD-levyn ja sillä oli tiedonsiirtoa yli giga päivässä kahden vuoden ajan. En hoitanut SSD-levyäni mitenkään enkä laittanut /etc/fstabiin mitään, tein lukemattomia uudellenasennuksia ext4, btrfs, mbr tai gpt, UEFI tai tavallinen ... mutta kyllä välillä sama asennus oli käytössä viikkoja.

Boottausaika pysyi jatkuvasti noin 5*nopeampana kuin tavallisella kovalevyllä eikä tiedonsiirtonopeuskaan laskenut silloinkaan kun siirsin toiselle SSD-levylle. Totta kylläkin on että lopulta tuo SSD teki  niin omituisen tempun että en sitä käsittänyt ja siirryin käyttämään mekaanista kovalevyä, mutta se oli niin hidas että palasin käyttämään SSD:tä.

Ja SSD nopeutus on monta kertaa suurempaa kuin mitä tiedostojärjestelmät vaikuttavat.