Kirjoittaja Aihe: Ubuntu muistikortille asennettuna ja Windows 8.1  (Luettu 4074 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Hei. Olisin kysynyt, että jos asennan Ubuntun esimerkiksi 64 gigaselle muistikortille ja käynnistän sen siitä, saanko näkyviin windows-kovalevyn? Kovalevyn tyyppi on ssda.
Voiko siis kortille asennettua Ubuntua verrata doubleboottiin, jota olen yleensä käyttänyt. Jos saan windows-levyn tiedostot näkyviin, se säästää minulta levytilaa. Muistikortti on ymmärtääkseni myös flash.kovalevy ja siinä mielessä sen pitäisi käynnistyä nopeasti.

Nyt asennan koneeseen virtuaali-Ubuntun, mutta muistikortti voisi olla kätevämpi. Jopa 16 giganen taitaisi riittää.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Vs: Ubuntu muistikortille asennettuna ja Windows 8.1
« Vastaus #1 : 06.09.14 - klo:13.06 »
No ei se ihan dualboottiin verrattava ole. Itsellä kävi niin että löysin sattumalta muistitikun, jossa on sisällä SSD, toisessa päässä USB2-liitäntä ja toisessa päässä eSATA-liitäntä. Toisessa läppärissä sattuu olemaan eSATA-portti jota olin käyttänyt vain USB-porttina. Mutta ensiksi, en löytänyt BIOS:sta asetusta jolla saisin koneen boottaamaan eSATA-porttiin liitetyltä levyltä. Jouduin siis boottaamaan USB2-liitännällä. Ja nopeus on sitten sen mukainen, hyvin kaukana siitä miltä dualboot tuntuisi.

Paljon riippuu ainakin siitä, miten nopealla kytkennällä saat sen tikun koneeseen kiinni.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu muistikortille asennettuna ja Windows 8.1
« Vastaus #2 : 06.09.14 - klo:13.48 »
Muistikortit ovat kyllä yleensä aika hitaita verrattuna edes perinteisiin kiintolevyihin eli mitään kovin nopeaa en odottaisi. Ubuntun kannalta ei ole syytä miksi et voisi sitä muistikortille asentaa, mutta tietokoneesta riippuu voitko käynnistää muistikortilta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ubuntu muistikortille asennettuna ja Windows 8.1
« Vastaus #3 : 06.09.14 - klo:13.49 »
Muistikorttien kirjoitus/lukunopeudet on ihan eri planeetalta ssd-levyihin verrattuna tyyliin kortti ~20MB/s ja ssd-levy ~500MB/s. Järkevämpää olisi tehdä dualboot koneessa olevalle ssd-levylle ja siirtää musat,kuvat,videot ym. mitkä ei niinkään tarvitse nopeaa levyä muistikortille. En tiedä kuinka paljon Windows oikein vaatii levytilaa mutta pienenkin (64GB) levyn pitäisi hyvin riittää kahdelle järjestelmälle.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Ubuntu muistikortille asennettuna ja Windows 8.1
« Vastaus #4 : 06.09.14 - klo:14.49 »
En tiedä kuinka paljon Windows oikein vaatii levytilaa mutta pienenkin (64GB) levyn pitäisi hyvin riittää kahdelle järjestelmälle.

Kyllä sitä Windowsia pitää vähän säätää, jos meinaa 64 GB:een mahtuvan sekä Linuxin että Windowsin. Linux mahtuu kyllä 16 GB:een, mutta veikkaisin Windowsin saaminen mahtumaan 48 GB:een vaatii taitoa.

Tai kyllä kai sen saa ensimmäiseksi asentumaan 48 GB:een, mutta muutaman päivityksen jälkeen huomaa tietokoneen kärsivän dataähkystä. Tosin itse en enää käytä Windowsia, joten toi on vaan näppituntuma, kun olen joutunut korjaamaan dataähkystä kärsiviä koneita asentamalla niihin Linuxin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Ubuntu muistikortille asennettuna ja Windows 8.1
« Vastaus #5 : 06.09.14 - klo:19.00 »
En tarkoittanut molempien käyttöjärjestelmien asentamista muistikortille, vaan ainoastaan Ubuntun. Ilmeisesti kuitenkin joko virtual Ubuntu tai double boot ovat parhaat vaihtoehdot. Virtuaali.Ubuntu sopisi minulle parhaiten, mutta windows 8.1 ei anna asentaa. Löysin asiasta toisen keskustelun, jonka suljin vahingossa, mutta siinä annettiin ohjeita. Minun Lenovossa biosiin pääsee vain pienen novo-näppäimen avulla. En kuitenkaan löytänyt kohtaa, jossa olisin voinut hyväksya virtual-amd:n , jonka oletusarvo on ilmeisesti "disabled". Joten en ole löytänyt keinoa asentaa Ubuntua windos 8:aan.
Koneeni on Lenovo Yoga 2 Pro, 13,3, 256 gb ssda, 8 gigaa muistia, i-7 dual core prossu.

Virtuaali Ubuntun asentaminen ei ole onnistunut, vaikka olen kuluttanut siihen melkein koko päivän. Osaisiko joku teistä auttaa. Kubuntua käytän toisessa koneessani.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Ubuntu muistikortille asennettuna ja Windows 8.1
« Vastaus #6 : 06.09.14 - klo:19.22 »
............En kuitenkaan löytänyt kohtaa, jossa olisin voinut hyväksya virtual-amd:n , jonka oletusarvo on ilmeisesti "disabled". Joten en ole löytänyt keinoa asentaa Ubuntua windos 8:aan.

Koneeni on Lenovo Yoga 2 Pro, 13,3, 256 gb ssda, 8 gigaa muistia, i-7 dual core prossu
No ei tietenkään löydy Biosista kyseistä kohtaa, koska kone ei sisällä mitään AMD:n rautaa.

https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=6&t=58352

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ubuntu muistikortille asennettuna ja Windows 8.1
« Vastaus #7 : 06.09.14 - klo:20.12 »
En tarkoittanut molempien käyttöjärjestelmien asentamista muistikortille, vaan ainoastaan Ubuntun.
Minä taas en tarkoittanut yhdenkään asentamista muistikortille sillä en usko että sillälailla saisi siedettävää asennusta aikaan. Muistikortit on kuitenkin niin hitaitaita heitin tuon 64GB koska oma ssd on sen kokoinen
Virtuaali.Ubuntu sopisi minulle parhaiten, mutta windows 8.1 ei anna asentaa.
Kokeile onnistuuko boksit ohjelmalla. Itse hirveen vähän virtuaalikoneita käytän mutta tuota tulee joskus käytettyä kun tuli Fedoran mukana. Löytyy nimellä gnome-boxes.
Koneeni on Lenovo Yoga 2 Pro, 13,3, 256 ssda, 8 gigaa muistia, i-7 dual core prossu.
Koska levy on noin iso suosittelen kyllä oikeaa asennusta eli dualboottia.