Kirjoittaja Aihe: Kannettavan näytön puhdistus  (Luettu 11317 kertaa)

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
    • Profiili
Kannettavan näytön puhdistus
« : 30.06.14 - klo:20.14 »

Kannettavan koneen näytössä alkaa olla kaikenlaista pisaraa ja pilkkua. Tietäisiköhän joku turvallisen tavan puhdistaa se.

Kokeilin kostealla rätillä, mutta se näyttää jättävän vähän harmaita juovia, ehkä kalkista tai sitten tahrat vain leviävät näytön pinnalla. Sopisikohan tavallinen astianpesuaine mietona puhdistukseen. Näyttö on sellaista tavallista pehmeäntuntuista muovikalvoa.

teele

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #1 : 30.06.14 - klo:20.28 »
Kostealla mikrokuituliinalla itse puhdistelen näytöt. Siis sellaisilla mitä yleensä tulee silmälasien, puhelimien yms. mukana. Jos oikein pinttynyttä likaa on jossain ollut, niin lisäksi hiukan (lue:todella vähän) tavallista käsipesuainetta. Ei mitään tiskiaineita, koska ne ovat todella vahvoja ja niitä pitäisi laimentaa aivan älyttömän paljon, etteivät vaurioita muoveja. Jos käyttää jotain pesuainetta, niin sitten uudelleen pyyhin näytön vielä kostealla kuituliinalla. Tärkeintä yleensä muovien kanssa on, että pesuaineet ei jäisi näytön pintaan.

Tietysti lähes jokaisesta kaupasta löytyy nykyään myös ns. lcd-kittejä, joissa on pesuaineet ja liinat. Tosin mitä olen joitain niitä käyttänyt, niin mielestäni olleet aika epäilyttävän ärjyn oloisia kemikaaleja.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #2 : 30.06.14 - klo:20.39 »
Takeita en anna, mutta omat näytöt (matta ja kiiltävä) olen puhdistanut juurikin noin. Ongelmia ei ole tullut, kunhan ei hankaa. Ja qwertyy jo kommentoikin mallikkaasti.

vältä hinkkaamista ja käytä kosteaa.

Buntuzz

  • Vieras
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #3 : 30.06.14 - klo:22.00 »
Aivan oikein.ei mitää kemikaaleja.
Pelkkä kostea mikrokuituliina,kevyesti pyyhkäisee,niin hyvä tulee.
Missään nimessä ei saa painaa,voi jäädä näytölle tumma laikku.
Ehkä veden sekaan pari tippaa jotakin nestemäistä saippuaa.

Itselläni toiminut hyvin,läppärin & pöytäkoneen näytön ja telkkarin olen näin puhdistanut.
Onhan sitten saatavilla noita näytön puhdistusliinoja,joissa on jotakin kostuketta seassa,
sitten joitakin spraypulloissa olevia  aineita mutta ei ole mitään kokemusta niistä.

Kyllähän joku neutraali asitianpesuainekin varmaan käy,mutta ihan muutama tippa haaleaan veteen.
Kannattaa koittaa ihan varovasti,käsittelyn voi tarvittaessa tehdä pari kolmekertaa,niin eiköhän hyvä tule. ;D

http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/4572c/Puhdistus-Naytot-ja-televisiot
« Viimeksi muokattu: 30.06.14 - klo:22.24 kirjoittanut Buntuzz »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #4 : 30.06.14 - klo:22.30 »
Kyllähän joku neutraali asitianpesuainekin varmaan käy,mutta ihan muutama tippa haaleaan veteen.
Astianpesuaineet ei ole koskaan lähellekään neutraaleja ja niissä on monenmoisia tehoaineita seassa. Tuo muutama tippahan täyttää sen normaalin parikymmen litran pesuainemäärän annostelun, eli varsin vahvaksi pesuaine jää silti. Siis ainakin nuo perus Fairyt yms. olettaen että niistä oli kyse.

Itse suosittelen jotain käsienpesuainetta tms. jos jotain on pakko käyttää. Ne on merkittävästi laimeampia. Konetiskiaineita ei suositella myöskään esim. autojen pesemiseen, joiden maalipinnat kuitenkin kestää paljon paremmin kemikaaleja kuin nuo näytössä olevat muovipinnoitteet.

En väitä olevani mikään pesuaine spesialisti, mutta työni puolesta joudun kuitenkin välillä käsittelemään noita todella vahvoja ja monenlaisia pesuaineita. Tiskiaineet menee omassa luokituksessa jo aika korkeatehoisiin aineisiin.

*edit*
Ettei niin kriittiseltä kuulosta, niin toki astianpesuainekin laimenee, mutta helpompi aloittaakin jo valmiiksi laimeasta aineesta.
« Viimeksi muokattu: 30.06.14 - klo:22.46 kirjoittanut qwertyy »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #5 : 01.07.14 - klo:09.23 »
Itellä ollut lcd-näytön putsausainetta ja mikrokuituliina, vaikuttaisi toimivan ilman ei toivottuja lisävaikutuksia...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Buntuzz

  • Vieras
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #6 : 01.07.14 - klo:11.03 »

*edit*
Ettei niin kriittiseltä kuulosta, niin toki astianpesuainekin laimenee, mutta helpompi aloittaakin jo valmiiksi laimeasta aineesta.
[/quote]

Kyllähän noi astianpesuaineet kuitenkin sisältää joitakin mömmöjä,jotka voivat vahingoittaa näytön pintaa.
Niissähän on kaikenlaisia tuhotehoaineita jotka on tarkoitettu rasvojen poistoon astioiden pinnoista. ::)

http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/viihde-elektroniikka/viihde-elektroniikan-puhdistusopas/0218010-61443

Eiköhän se vesi & vileda ole kuitenkin paras ja turvallisin keino. ;D

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #7 : 01.07.14 - klo:20.39 »
Itse en suurinta osaa puhdistusaineista arvosta. Käytössä on kaksi metodia.

a) Lidlin silmälasinpuhdistusliinat. Valmiiksi kosteita, mutta hieman pieniä. Näppärä pitää mukana.
b) Tavallinen melko iso ja paksu mikrokuituliina ja akkuvettä. Ensiksi kostealla ja sitten saman pyyhkeen kuivalla kulmalla sen jälkeen.

Näillä on kaikki tähän mennessä lähtenyt ihan hyvin.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #8 : 02.07.14 - klo:13.17 »
Itse olen puhdistanut ruiskuttamalla lasinpesuspraytä ja pyyhkimällä. Viimeksi meinasikin käydä katastrofi. Pyyhkimisen jälkeen näytön oikeaan alareunaan ilmestyi kirkkas läntti, joka oli, kuin pensselillä vedetty, n.5x5cm. Pikselit kyllä toimi, mutta se alue oli häiritsevän kirkas. Onneksi alue alkoi päivien myötä pikkuhiljaa vetäytymään ja nyt n. viikon kuluttua tapahtuneesta läntti on hävinnyt näkyvistä. Haamun siitä vielä erottaa, kun tarkkaan katsoo.

Mihin lie väliin pesuaine imeytyi? Täytynee jatkossa vähän hillitymillä vaahtomäärillä puhdistella  ;D

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #9 : 02.07.14 - klo:13.39 »
Kaveri putsaili joskus sellaista pinnoitettua CRT-näyttöä mieliputsausaineellaan, eli tärpätillä. Tulos oli sitten kiintoisa, osa pinnoitteesta huitsin nevadaan, ja komea läikikäs kuva... :D
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Buntuzz

  • Vieras
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #10 : 02.07.14 - klo:15.29 »
Itse olen puhdistanut ruiskuttamalla lasinpesuspraytä ja pyyhkimällä. Viimeksi meinasikin käydä katastrofi. Pyyhkimisen jälkeen näytön oikeaan alareunaan ilmestyi kirkkas läntti, joka oli, kuin pensselillä vedetty, n.5x5cm. Pikselit kyllä toimi, mutta se alue oli häiritsevän kirkas. Onneksi alue alkoi päivien myötä pikkuhiljaa vetäytymään ja nyt n. viikon kuluttua tapahtuneesta läntti on hävinnyt näkyvistä. Haamun siitä vielä erottaa, kun tarkkaan katsoo.

Mihin lie väliin pesuaine imeytyi? Täytynee jatkossa vähän hillitymillä vaahtomäärillä puhdistella  ;D


Jaa.Oliskohan sittenkin liian kovaa kamaa näytöille.  :o
Voihan  sitä koitella,mutta omalla vastuulla. ;D
 
http://www.berner.fi/pro/tuotteet/siivousaineet/lasipintojen-ja-metallin-puhdistusaineet/heti-lasinpesu-spray

http://tuotteet.etra.fi/fi/g20757207/at-lasinpesuspray

« Viimeksi muokattu: 02.07.14 - klo:15.31 kirjoittanut Buntuzz »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Kannettavan näytön puhdistus
« Vastaus #11 : 03.07.14 - klo:00.03 »
Itse olen puhdistanut ruiskuttamalla lasinpesuspraytä ja pyyhkimällä. Viimeksi meinasikin käydä katastrofi. Pyyhkimisen jälkeen näytön oikeaan alareunaan ilmestyi kirkkas läntti, joka oli, kuin pensselillä vedetty, n.5x5cm. Pikselit kyllä toimi, mutta se alue oli häiritsevän kirkas. Onneksi alue alkoi päivien myötä pikkuhiljaa vetäytymään ja nyt n. viikon kuluttua tapahtuneesta läntti on hävinnyt näkyvistä. Haamun siitä vielä erottaa, kun tarkkaan katsoo.

Mihin lie väliin pesuaine imeytyi? Täytynee jatkossa vähän hillitymillä vaahtomäärillä puhdistella  ;D


Jaa.Oliskohan sittenkin liian kovaa kamaa näytöille.  :o
Voihan  sitä koitella,mutta omalla vastuulla. ;D
 
http://www.berner.fi/pro/tuotteet/siivousaineet/lasipintojen-ja-metallin-puhdistusaineet/heti-lasinpesu-spray

http://tuotteet.etra.fi/fi/g20757207/at-lasinpesuspray



Tarkennettakoon vielä, ettei se sitä pintaa pilannut, vaan kehyksen reunasta ilmeisesti valui ja imeytyi kalvojen väliin ja ilmeisesti siinä käytettyyn liimaan tms.  koska se jälki muistutti aivan pensselin sivellystä. Monenlaista lasinpesuspraytä on tullut käytettyä vuosien ajan ongelmitta.