Kirjoittaja Aihe: Helppokäyttöä vanhukselle  (Luettu 3672 kertaa)

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Helppokäyttöä vanhukselle
« : 22.05.14 - klo:16.11 »
Moro.

Asentelen tuossa viikonloppuna vanhaan XP:n jonkun Buntu-version. Tällä hetkellä olen Lubuntun kannalla, kosa siinä on mielestäni hiukan helpompi käyttöliittymä kuin Xubuntussa. (itse joudun kuitenkin ylläpitämään sitä :) ) Ubuntun olisin laittanut, mutta vääntö ei taida riittää.. Käyttäjä ei ole aikaisemmin käyttänyt mitään konetta, joten sinänsä ollaan ideaalissa tilanteessa, ettei ole vanhoja vammoja.
Kysymys.
Saako jotenkin siihen telakkaan/palkkiin (oli ainakin 13.10:ssä) alareunassa laitettua sammutuskomennon, joka ei kysele mitään uudelleenkäynnistystä tms. Eli kun siitä klikkaa, niin kone sammuu suoraan.
Kysymys 2.
Onko kokemuksia viivakoodin lukijoista ? En kytke/tilaa alkuun nettiä, mutta jos innostuu käytöstä niin laskujen maksu olisi helppo saada tehtyä jollain halvalla viivakoodinlukijalla..

Kiitos taas avusta..

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Helppokäyttöä vanhukselle
« Vastaus #1 : 22.05.14 - klo:16.33 »
Asentelen tuossa viikonloppuna vanhaan XP:n jonkun Buntu-version. Tällä hetkellä olen Lubuntun kannalla, kosa siinä on mielestäni hiukan helpompi käyttöliittymä kuin Xubuntussa. (itse joudun kuitenkin ylläpitämään sitä :) )

Xfce:ssä on huomattavasti kattavammat graafiset asetustyökalut ja paneelit voi kyllä siirrellä mieleiseensä järjestykseen, jos GNOME 2 -tyylinen oletusnäkymä vaikuttaa hankalalta. Xubuntuun verrattuna Lubuntu on myös bugisempi, ilmeisesti rajallisten kehittäjäresurssien vuoksi. Melkeinpä siis suosittelisin aloittelijalle Xubuntua helpompana ja varmempana vaihtoehtona, vaikka itse voisin yhtä hyvin käyttää Lubuntuakin. Toki jos koneessa on muistia alle gigan verran, vaaka saattaisi kallistua LXDE:n suuntaan.

Saako jotenkin siihen telakkaan/palkkiin (oli ainakin 13.10:ssä) alareunassa laitettua sammutuskomennon, joka ei kysele mitään uudelleenkäynnistystä tms. Eli kun siitä klikkaa, niin kone sammuu suoraan.

En tiedä onko tällaista, mutta eikö jonkinlainen kysely ole ihan hyödyllinen ominaisuus? Reunassa olevaa painiketta on helppo klikata vahingossa, ja jos se sulkee koneen saman tien, kesken jääneet tallentamattomat työt voivat hävitä kokonaan.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Helppokäyttöä vanhukselle
« Vastaus #2 : 22.05.14 - klo:16.53 »
Lubuntut olivat aivan järkyttävän bugisia (ja typerän näköisiäkin) aikaisemmin verrattuna vaikkapa vastaaviin Peppermintiin ja Wattokseen (6). Uusin 14.04 tuntuisi kyllä toimivan vakaammin, ainakin virtuaalikoneessa. Testissä on juuri uusin Debian-pohjainen Wattos 8, joka vaikuttaa lupaavalta ensikokeilussa. Jos tuon saisi remasteroitua . . .

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Helppokäyttöä vanhukselle
« Vastaus #3 : 22.05.14 - klo:16.56 »
Saako jotenkin siihen telakkaan/palkkiin (oli ainakin 13.10:ssä) alareunassa laitettua sammutuskomennon, joka ei kysele mitään uudelleenkäynnistystä tms. Eli kun siitä klikkaa, niin kone sammuu suoraan.

En tiedä onko tällaista, mutta eikö jonkinlainen kysely ole ihan hyödyllinen ominaisuus? Reunassa olevaa painiketta on helppo klikata vahingossa, ja jos se sulkee koneen saman tien, kesken jääneet tallentamattomat työt voivat hävitä kokonaan.

Minulla on tällainen purkkaviritys:
tiedostoon /etc/crontab
Koodia: [Valitse]
# /etc/crontab: system-wide crontab
# Unlike any other crontab you don't have to run the `crontab'
# command to install the new version when you edit this file
# and files in /etc/cron.d. These files also have username fields,
# that none of the other crontabs do.

SHELL=/bin/sh
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin

# m h dom mon dow user command
17 * * * * root    cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly
25 6 * * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily )
47 6 * * 7 root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly )
52 6 1 * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.monthly )
*   *        * * * root /bin/bash -c "if [[ -e \"/home/sami/Videot/boottaa.txt\" ]] ; then rm \"/home/sami/Videot/boottaa.txt\"; shutdown -h now ; fi"
#

~/.bash_aliases
Koodia: [Valitse]
#!/bin/bash
alias boottaa='touch /home/sami/Videot/boottaa.txt'

Jos haluaa työpöydälle sammutuskuvakkeen, niin työpöydälle seuraavan sisältöinen rimpsu:
(testaamatonta koodia).
sammuta.desktop
Koodia: [Valitse]
[Desktop Entry]
Name=Sammuta
Exec=touch /home/sami/Videot/boottaa.txt
Type=Application
StartupNotify=true
Path=/home/sami
Ja sammuta.desktop-tiedostolle suoritusoikeudet.

Hyvänä puolena boottaa suoraan kysymättä mitään, ja huonona puolena että sammuttaa kyselemättä muutetuista asiakirjoista, ja lisäksi kone alkaa sammuttamaan hitaimmillaan minuutin päästä.

/home/sami pitää muuttaa /home/käyttäjä-kaikissa kohdissa, missä kyseinen rimpsu esiintyy.

Tehkää kaikki omalla vastuullanne, sillä ainakin saattaa käydä niin, jos ei oikein poista boottaa.txt-tiedostoa, että kone buuttaa heti käynnistyttyään, kun crontab-huomaa siellä boottaa.txt-tiedoston.

Lubuntut olivat aivan järkyttävän bugisia (ja typerän näköisiäkin) aikaisemmin verrattuna vaikkapa vastaaviin Peppermintiin ja Wattokseen (6). Uusin 14.04 tuntuisi kyllä toimivan vakaammin, ainakin virtuaalikoneessa. Testissä on juuri uusin Debian-pohjainen Wattos 8, joka vaikuttaa lupaavalta ensikokeilussa. Jos tuon saisi remasteroitua . . .

Kyllä minulla toimii Lubuntu 14.04 ihan kohtuullisen vakaasti. Olen käyttänyt sitä julkaisusta lähtien.
« Viimeksi muokattu: 22.05.14 - klo:17.06 kirjoittanut kamara »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Helppokäyttöä vanhukselle
« Vastaus #4 : 22.05.14 - klo:18.49 »
Muistaakseni gsettings-ohjelmalla sai tuon sammutus kyselyn pois.
Oikeuksia peukaloimalla saa shutdown -h now suoritettua ilman
kyselyitä.  Vaihtoehtona on poweroff.

Monissa tietokoneissa myös Power-nappi josta sammuu...

Mitäs vikaa lubuntussa on? Itse olen siihen tyytyväinen multimedian
alustana. Kevyt, käynnistyy äkkiä. openbox tietysti vielä kevyempi jos
vaikka xbmc tai vastaavaa haluaa ajaa. Lubuntusta se sammutusnappi
sentään löytyy. Win 8 sai itsekin miettiä mistä tää Metro sammuu??

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Helppokäyttöä vanhukselle
« Vastaus #5 : 23.05.14 - klo:07.22 »
Juu, kiitos vinkeistä.. Kone vaan on tosi vanha, eli muistia alle tuon gigan jne.. Hyökkään huomenna raadon kimppuun ja katsotaan mitä saan aikaan..  ;D

arsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Helppokäyttöä vanhukselle
« Vastaus #6 : 23.05.14 - klo:20.34 »
Kysymys kaksi vastaus.

Minä olen käyttänyt viivakoodinlukijaa muutaman vuoden ja on varsin kätevä
laite maksaa laskuja verkkopankissa.
Ostin netistä jotain 20€ ja joskus saa (joutuu) vetämään useamman kerran ennen kuin
osaa lukea koodin.
Silti tosi nopea v näpytellä viitenumeroita. Suosittelen.