Kirjoittaja Aihe: soft raid asennus?  (Luettu 1917 kertaa)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
soft raid asennus?
« : 18.05.14 - klo:22.35 »
Onnistuuko Ubuntussa soft raid1 asennus? Onko kellään kokemuksia?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: soft raid asennus?
« Vastaus #1 : 18.05.14 - klo:22.38 »
Onnistuuko Ubuntussa soft raid1 asennus? Onko kellään kokemuksia?

Palvelimeni olen asentanut siten. Tekstipohjainen asennusohjelma osasi sen ihan suoraan. Aina välillä toinen levy tapasi mennä solmuun, mutta nyt ei ole mennyt vähään aikaan (olen vaihtanut levynkin sen jälkeen). Tosin viimeisin kerta taisi olla kesällä, jolloin on enemmän sähkökatkoja. Kummiskin koneen sai edelleen käyntiin ja levyt synkronoitua (tiedä sitten minkä verran bittejä vaihtui ;)).

Tosiaan Ubuntu Server Editionilla tuon tein asennusohjelmasta ja sen lisäksi tiedän, että ainakin Levyt-ohjelma osaa sen (olen kokeillut), mutta en tiedä voisiko sitä käyttää uutta järjestelmää asennettaessa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: soft raid asennus?
« Vastaus #2 : 18.05.14 - klo:22.45 »

Ja miten asennus hoidetaan?  :P Onko onnistuuko semmoinen että olisi Windows soft raidit ja Ubuntu soft raidit samassa koneessa ?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: soft raid asennus?
« Vastaus #3 : 19.05.14 - klo:10.01 »
Ja miten asennus hoidetaan? 

Osiointivaiheessa valitset kohdan jossa itse voi käsin määritellä osiot.

Siellä luot osiot ja merkkaat niiden tyypiksi linux software raid.

Tämän jälkeen luot haluamasi raidin ja sen jälkeen sen päälle voi luoda tiedostojärjestelmän ja
asentaa ubuntun siihen.

:P Onko onnistuuko semmoinen että olisi Windows soft raidit ja Ubuntu soft raidit samassa koneessa ?

Tuskinpa onnistuu. Se voisi onnistua, että käyttää emolevyn omaa (fake)raid toimintoa softaraidin sijaan.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: soft raid asennus?
« Vastaus #4 : 20.05.14 - klo:23.57 »
Onnistuuko Ubuntussa soft raid1 asennus? Onko kellään kokemuksia?

Onko tarkoituksi luoda backup-järjestelmä ?
Itse en pidä RAID:sta vaan olen itse kirjoittanut oman Snaphot-backup-järjestelmän. Tarkoittaa sitä, että muuttuneista luodaan kopio.
RAID tekee suoran kopion siitä, mitä levylle talletetaan, joten, jos esim kirjoitat jotain, et psty palauttamaan edellistä versiota.

Minusta optimi olisi jonkinlainen välimuoto RAID- ja Snapshot-järjestelmistä. RAID kopioisi sen, mitä tallennetaan ja snapshot edellisen vedoksen. Järjestelmän painotusta säädettäisiin käytön mukaan. Multimeteli-järjestelmässä paino olisi RAID:lla ja omien työtiedostojen kohdalla snapshotissa. Omassa järjestelmässäni suhde olisi n. 1:3.