Oikeastaan meinasin kysyä myös tuosta MPLAB:ista ja winen USB tuesta. MPLAB:in olen saanutkin toimimaan winellä, mutta pickit2 kitin liittäminen siihen osoittautui työlääksi winen USB tuen puutteelisuuden (tai oikeammin sen puuttumisen) vuoksi.
En ole käyttänyt MPLAB:n mikrokontrollerin polttoon, vaan simulointiin. Poltto-ohjelmana on vähäisen laitetuen omaava MikroBitin PicProm, jonka sain toimimaan, kun winetricksillä asensin vbrunin ja tekemällä symbolisen linkin Winen laitekansioon, jossa ohjasin USB-Comportin COM1:ksi.
Mielestäni MPLAB on huomattavasti helpompikäyttöinen, kuin gpsim, mutta gpsim on huomattavasti nopeampi. Itse asiassa gpsim:llä voi emuloida PIC-kontrollereita nopeammin kuin kontrolleri normaalisti toimii. gpsim:n lisäksi kannattaa asentaa gputils, jossa on gpasm-kääntäjä, mutta itse käytän kääntäjänä MPLAB:ia.
En vain ole vielä kokeillut noita virityksiä, joita näyttää löytyvän winen sivuilta, joten ajattelin seuraavaksi kysellä tästä aiheesta niiden keinojen epäonnistuttua. gpsim menee kokeiluun, tietenkin tuon MPLAB:in toimintaan saaminen olisi hyvä, kun sitä on oppinut käyttämään.
ps. Asensin gpsim:in ja google antaa ymmärtää, että siihen on GUI. miten sen saa käyttöön?
Komentorivin historiatiedoista en löytänyt, kuinka emulaattori käynnistettiin, mutta muistini mukaan ennen emulaattorin käynnistämistä kannattaa tehdä mpasm-ohjelman avulla .cod-tiedosto, jota sitten simulaattori pystyy käsittelemään. Lisäksi .cod-tiedoston parametrien lisäksi tulee antaa prosessori, .asm ja .hex-tiedostot.
Sen muistan, että hivenen hankalakäyttöinen kyseinen ohjelma oli.
Käytön opettelu onnistuu man-sivujen avulla:
man gpsim