Kirjoittaja Aihe: bz2 paketin purku ja asennus  (Luettu 6046 kertaa)

anaskius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
bz2 paketin purku ja asennus
« : 17.08.06 - klo:21.40 »
Kuinka puran ja asennan seuraavan tiedoston? alc-082604.tar.bz2.olisin kiitollinen neuvoista

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: bz2 paketin purku ja asennus
« Vastaus #1 : 17.08.06 - klo:21.47 »
Mikä ohjelma on kyseessä? Ja ohjelman saa purettua vaikka Pakettienhallinnalla ja kansiossa on yleensä README -tiedosto jossa on ohjeet.
alias vililikku

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4186
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: bz2 paketin purku ja asennus
« Vastaus #2 : 17.08.06 - klo:22.00 »
Komentoriviltä: tar -xvjf alc-082604.tar.bz2
ja purkautuu siihen hakemistoon jossa paketti on,
jos pitää muualle purkaa, käytä -C hakemisto parametriä tai siirrä paketti sinne mihin on tarkoitus purkaa.
Mikä ikinään tuo sitten onkaan, asennusohjeet PITÄISI löytyä nyt purettuna hakemistosta alc-082604
luepas: man tar

Gnomen pakkausohjelma on file-roller, komentoriviltä file-roller alc-082604.tar.bz2
Ja varmaan se purkautuu myös hiiren oikealla korvalla (Pura tähän... tms?)?



Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: bz2 paketin purku ja asennus
« Vastaus #3 : 17.08.06 - klo:22.25 »
Kuinka puran ja asennan seuraavan tiedoston? alc-082604.tar.bz2.olisin kiitollinen neuvoista

minä olen Vililikkun kanssa hitusen samoilla linjoilla, mutta menen vielä pidemmälle...

koska kysymys haiskahtaa minusta epäilyttävälle*, kysynkin seuraavia asioita:

mitä paketissa pitäisi olla sisällä?
miksi se pitää asentaa?
oletko täysin varma, että paketin asentaminen ratkaisee käsillä olevan ongelman?


*jotenkin minusta tuntuu, että sinulla on ongelma X jonka olet päättänyt (oikein vai ei?) ratkeavan toimenpiteella Y ja nyt ole kysymässä miten Y suoritetaan antamatta mahdollisuutta antaa ongelmaan X oikeaa vastausta.
Janne

ippanis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: bz2 paketin purku ja asennus
« Vastaus #4 : 06.07.07 - klo:11.52 »
Käytän taas vanhoja ketjuja hyväkseni, sillä otsikko sivuuttaa aihetta turhankin mallikkaasti.

Eli olen nyt asentanut näin manuaalisesti (eli siis käytin ./configure ja make). Nyt siis olen kaiken järjen mukaan saanut ohjelman asennettua, mutta ensinnäkään ei ole mitään tietoa että minne se olisi sen alkujaan asentanut (ei ainakaan löydy valikosta) ja yleensä jos päätteeseen on kirjoittanut kyseisen ohjelman, ohjelma on lähtenyt sieltä auki. Täältä olen ottanut ohjeet: https://help.ubuntu.com/community/Beginners/FAQ?highlight=%28Beginners%2F%29

Yritän tosiaan saada Transmission BT clientia toimimaan, mutta toistaiseksi tuloksetta.

EI ubuntun voittanutta

juyli

  • Vieras
Vs: bz2 paketin purku ja asennus
« Vastaus #5 : 06.07.07 - klo:12.22 »
Yritän tosiaan saada Transmission BT clientia toimimaan, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Yllättävää kyllä tuota torrent-gui -softaa ei ole tarjolla suoraa Feistyyn? Tosin onhan noita torrent-softia Ubuntulle useita.
Kääntäähän sopii, mutta käytä ihmeessä sitten checkinstall ohjelmaa, joka tekee deb-paketin ohjelmasta.
Deb-paketin asennus lisää ohjelman apt-tietokantaa, joten ohjelma on helpompi päivittää tai poistaa.
http://packages.ubuntu.com/feisty/admin/checkinstall

Yleensä jakelun ulkopuoliset ohjelmat eivät automaattisesti lisäile ohjelmien ikoneita tai lisää niitä valikoihin. Loogisena syynä toki se, että kullakin käyttäjällä voi olla mikä tahansa työpöytä tai ikkunamanageri.

Olen tuota transmissionia käytellytkin (ZenWalk:in oletussoftia), varsin mainio ohjelma.

PS. Debialle löytyy valmiit paketit: http://packages.debian.org/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=transmission&searchon=names&subword=1&version=all&release=all

ippanis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: bz2 paketin purku ja asennus
« Vastaus #6 : 06.07.07 - klo:12.42 »
Kiitoksia linkistä!

Tuli vaan sellaisia ongelmia kun juuri olin huokaissut helpotuksesta niin ubuntu ei anna asentaa paketteja, koska tulee joitain virheilmoituksia.

Ensinnäkin kun lataan transmission-gtk niin tulee 'Error: Dependency is not satisfiable: libc6'

Ok ajattelin että käyn sitten asentamassa tuon kyseisen ensiksi josko siten toimisi. No eipä toimi vaan sitten tulee jo seuraava:
'Error: Conflicts with the installed package 'tzdata'

Eli nyt pitäisi varmaan sitten säätää/poistaa kyseinen tzdata? Eihän tässä kuitenkaan viitsi soolota kun muutenkin käyttö ei ole vielä varmimmalla pohjalla.

En tiedä sekoileeko nyt sitten kone muuten, koska olen koittanut tuolla bz2-tiedoston kautta sitä asennella. enkä ole ainakaan sitä poistanut mistään, vielä.
EI ubuntun voittanutta

juyli

  • Vieras
Vs: bz2 paketin purku ja asennus
« Vastaus #7 : 06.07.07 - klo:13.16 »
Tuli vaan sellaisia ongelmia kun juuri olin huokaissut helpotuksesta niin ubuntu ei anna asentaa paketteja, koska tulee joitain virheilmoituksia.

http://rpmseek.com :stä löytyi valmis deb-paketti Ubuntulle:
http://rpmseek.com/rpm/transmission-gtk_0.72.dfsg-1_i386.html?hl=com&cs=transmission:PN:0:0:2:0:3850132

Tuon pitäisi (?) asentua ongelmitta, jos mainitut riippuvuudet on asennettu ;)
Requires     
 libatk1.0-0
 libc6
 libcairo2
 libfontconfig1
 libglib2.0-0
 libgtk2.0-0
 libpango1.0-0
 libssl0.9.8
 libx11-6
 libxcursor1
 libxext6
 libxfixes3
 libxi6
 libxinerama1
 libxrandr2
 libxrender1