Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 12.04 nettikioski ongelmat  (Luettu 1378 kertaa)

matnii81com

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Ubuntu 12.04 nettikioski ongelmat
« : 04.05.14 - klo:00.39 »
Hei

Tarkoituksena on korvata vanhat XP+SteadyState -nettikioskit jollain muulla käyttöjärjestelmällä. Olen yrittänyt hakea valmista ratkaisua, mutta sopivaa ei ole löytynyt. Tälläkin foorumilla on paljon keskustelua ja esimerkkejä aiheesta, mutta pääosin ne ovat monta vuotta vanhaa asiaa ja vanhoja jakeluja. Ubuntu 12.04LTS on minusta hyvä pohja tälle, koska siihen on edelleen tarjolla uusimmat selaimet ja lisäosat. Liitteenä asennusohje ja kuvaus missä vaiheessa projekti on menossa. Muutama ongelma tässä vielä on mihin kaipaisin neuvoa:

-Käynnistyksen epämääräisyys. Olen ajanut tuota VMware Playerin päällä ja myös kokeeksi fyysisessä raudassa. Aina välillä käynnistys jämähtää kirjautumis-ruutuun, eikä käynnistä ChromeKiosk -työpöytäympäristöä. Lokiin ei jää mitään virhettä, käynnistys/kirjautuminen ei vaan etene automaattisesti. Korjauksena ChromeKiosk -ympäristön käynnistys manuaalisesti kirjautumalla Nettipiste-tunnuksella.

-Työpöytäympäristön lataaminen. Oletuksena Ubuntu käynnistää sen työpöytäympäristön, joka viimeksi oli valittu. Jostain syystä näin ei kuitenkaan käy aina, vaan se saattaa ladata ChromeKiosk -ymäristön sijaan Ubuntun täyden työpöydän. Korjauksena tilanteeseen uloskirjaus, työpöytäympäristön vaihto ChromeKiosk ja sitten siihen kirjautuminen manuaalisesti.

En osaa sanoa mistä nämä ongelmat johtuvat, mutta muuten tuo kioski toimii hyvin ja netissä voi käyttää oikeastaan kaikkea mitä Chromella yleensäkin. Harmittaa, että se on vielä noin pienestä kiinni, ettei voi aloittaa tuotantokäyttöä. Onko kellään ajatusta mitä tuossa kannattaa kokeilla?

Edit: vanha ohje poistettu
« Viimeksi muokattu: 04.05.14 - klo:20.01 kirjoittanut matnii81com »

matnii81com

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntu 12.04 nettikioski ongelmat
« Vastaus #1 : 04.05.14 - klo:20.07 »
Kumma homma, että heti kun avautuu foorumille, niin alkaa oma pää raksuttamaan. Laitoin liitteeksi uuden dokumentaation. Ajatus itse tehdystä työpöytäympäristöstä hylätty ja nyt käytetään Ubuntun omia tiedostoja lievästi muokattuna. Toistaiseksi näyttää hyvältä, eikä noita aikaisempia ongelmia ole esiintynyt. Täytyy seuraavaksi kokeilla toimivuutta fyysisen raudan kanssa.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 12.04 nettikioski ongelmat
« Vastaus #2 : 04.05.14 - klo:23.27 »
Kumma homma, että heti kun avautuu foorumille, niin alkaa oma pää raksuttamaan.

OT: Ei tuossa ole mitään kummallista. Kun jäsentelee huolellisesti ongelmansa, ja esittää sen 'mustaa valkoisella', on ongelman ratkaisu jo yleensä lähes käden ulottuvilla.
Nyt, kun seuraava LTS-versio on julkistettu eli Ubuntu Trusty 14.04 LTS, lähtisin itse mieluummin rakentamaan myös kioski-järjestelmää sen pohjalta. Ubuntu 12.04 -ohjelma-versiot jäävät hissuksiin jälkeen uusien ohjelmaversioiden vaatimuksista. Myös kioski-järjestelmiin voisivat hyvin sopia Unity:ä keveämmät työpöytä/ikkunamanageri-ympäristöt.