Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja Windows lähiverkossa  (Luettu 4365 kertaa)

N00buntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« : 17.08.06 - klo:15.26 »
Jees, olen Liinuks neitsyt.
Tarkoitus on aloittaa Linux HLDS ylläpito tässä piakkoin. Syy miksi serverikoneeseen tekee mieli asennella Linux on sen pienuus. Yksi kysymys kuitenkin heräsi (tässä aloitusvaiheessa).

Serverikone ja työkone ovat lähiverkossa keskenään (ja reitittimen avulla internerdissä). Toimiiko yleensä kaksi eri käyttistä verkossa keskenään? Entä pitäisikö huomioida jotain muuta? Muukin info kelpaa, jos vaan joku kehtaa kertoa.  :)

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« Vastaus #1 : 17.08.06 - klo:15.45 »
Tarkoitus on aloittaa Linux HLDS ylläpito tässä piakkoin.

Ihan mielenkiinnosta mikä on HLDS?


Lainaus
Serverikone ja työkone ovat lähiverkossa keskenään (ja reitittimen avulla internerdissä). Toimiiko yleensä kaksi eri käyttistä verkossa keskenään?

Kyllä.


Lainaus
Entä pitäisikö huomioida jotain muuta?

Lähinnä se mitä haluat noiden koneiden välillä tehdä? Siirtää tietostoja? Mitä muuta?

N00buntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« Vastaus #2 : 17.08.06 - klo:21.45 »
HLDS = Half Life Dedicated Server

HLDS on tuttu kuin omat taskut Wintoosassa. Tekee mieli testata mitä erilaista tarttee tehrä Liinuksissa.

Oikeastaan koneiden välillä ei tarvitse muuta tehdä kuin siirtää tiedostoja.

Kiitoksia näistä vastauksista, pitää varmaan täällä taas ihmetellä kunhan Ubuntu on valunut koneelle. Asennus pitäisi onnistua ohjeitten avulla.  :)

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« Vastaus #3 : 18.08.06 - klo:07.42 »
HLDS = Half Life Dedicated Server

Mielestäni Windowsin pitäisi pysytyä yhdistämään Linuxilla tehtyy HLDS -serveriin.


Lainaus
Oikeastaan koneiden välillä ei tarvitse muuta tehdä kuin siirtää tiedostoja.

Linuxissa Samballa voit jakaa tiedostoja Windowssille ja yhdistää Windows jakoihin.

isvard

  • Vieras
Re: Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« Vastaus #4 : 18.08.06 - klo:08.09 »
Minulla ainakin on xp ja ubuntu sulassa sovussa keskenään ubuntu pääsi xphen käsiksi pienellä f securen säädöllä mut toisinpäin hiukan tökki , ubuntu kyseli salasanoja mut mikään ei kelvannu , vastaus löyty tuolta http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=255.0

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Re: Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« Vastaus #5 : 18.08.06 - klo:08.22 »
Minulla ainakin on xp ja ubuntu sulassa sovussa keskenään ubuntu pääsi xphen käsiksi pienellä f securen säädöllä mut toisinpäin hiukan tökki , ubuntu kyseli salasanoja mut mikään ei kelvannu , vastaus löyty tuolta http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=255.0

Minullakin toimi aiemmin niin että windowsista saattoi siirtää tavaraa ubuntuun. Yhteys oli verkkokortista verkkokorttiin suoraan kaapelilla. Nyt kun välissä on Telewel EA510 ADSL-modeemi niin en saa yhteyttä kumminkaan päin? Mikä neuvoksi?
YHteydet nettiin pelaa molemmista koneista loistavasti.

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« Vastaus #6 : 18.08.06 - klo:09.46 »
Nyt kun välissä on Telewel EA510 ADSL-modeemi niin en saa yhteyttä kumminkaan päin? Mikä neuvoksi?


Öhh. Vähänpä kerrot faktoja. Ensimmäisenä tulee mieleen ADSL-purkin palomuuri ja muut sen asetukset, jotka estävät liikenteen koneiden välillä. Laitteen manuaalia vain kahlaamaan (löytynee myös Telewellin sivuilta).
Itse käytän NAT:ia ja kotikoneet ovat lähiverkossa palomuurin takana pahalta maailmalta.
Sambaa en ole kaivannut, mutta ssh:lla tarvittaessa saa siirreltyä tiedostoja koneiden välillä.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Re: Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« Vastaus #7 : 18.08.06 - klo:11.28 »


Öhh. Vähänpä kerrot faktoja.

Vähän tuli koska olen täydellinen aloittelija ja enkä tiedä mitä faktoja kaivataan.

Aloitin kevättalvella tutustumisen linux-maailmaan, mutta pian totesin että hidas nettiyhteys myös hidasti etenemistä linuxin saloihin, myös ajanpuute on vaivannut.

Nyt kun sitten viimein sain 1-megaisen ADSL-yhteyden, niin ajattelin toden teolla syventyä asioihin. Ja sitäpaitsi nettiyhteys oli windouwsin takana, toisinsanoen hankala.

Ensiksi tuosta Telewellin motukasta: se on lähes tehdasasetuksilla, jolloin sen palomuuri ei ole päällä. Ainoa asia oikeastaan jota olen muuttanut on adminin salasana. Laitteen ohjeet: http://www.telewell.fi/ohjeet/tw_ea510/tw_ea510_versio3_ohjeet_alasivu.htm

Linuksissa olen käyttänyt sen graafista käyttöliittymää ja vain vähän päätettä. Firestarter on käytössä ja samba.

Mitähän muuta "faktaa" tarvitaan? Miten saan sen koneestani ulos?

Ps. Nettiyhteyden toimittaa Sonera.
« Viimeksi muokattu: 18.08.06 - klo:11.31 kirjoittanut Gulle »

N00buntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« Vastaus #8 : 18.08.06 - klo:12.41 »

Mielestäni Windowsin pitäisi pysytyä yhdistämään Linuxilla tehtyy HLDS -serveriin.
Linuxissa Samballa voit jakaa tiedostoja Windowssille ja yhdistää Windows jakoihin.

Juu, ei epäilystäkään siitä, etteikö voisi yhdistää siihen serveriin. Lähinnä vaan mietin sitä miten koneet käyttäytyvät keskenään. Tajusin muuten sellaisenkin jutun, että verkkokortti taitaa olla sen verran vanha, että ajuriongelmia on odotettavissa. Kastotaas sitten.

Kunhan saan verkon toimimaan, niin lisää ohjelmista sitten. Pistetään Samba kuitenkin korvan taakse  ;)

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntu ja Windows lähiverkossa
« Vastaus #9 : 18.08.06 - klo:12.50 »
Telewellin motukasta: se on lähes tehdasasetuksilla, jolloin sen palomuuri ei ole päällä.


Siis oletuksena Telewell toimii dhcp-palvelimena ja jakaa koneille ip:t. Saahan koneet sopivat kiinteät ip:t? Nuo kiinteät ip:t voi määrittää ADSL-laitteen määrityksistä sekä kunkin koneen verkkomäärityksillä.

Linuksissa olen käyttänyt sen graafista käyttöliittymää ja vain vähän päätettä. Firestarter on käytössä ja samba.


No, nuo oli ne tiedot, joita hieman kaipailin. Oletuksenahan Ubuntussa ei ole iptables-sääntöjä käytössä. Toivottavasti Firestarter ja Samba on oikein määritelty.